CV

Main interest today lies on the studyof European medieval philosophy, science and culture, especially in its inter-cultural dimensions. The changing role of medieval ideas in modern culture and modernscholarship. Recent research concentrates on Christian Hebraism in latemedieval and early modern Europe and on Jewish European Hebrew reception of Scholastic ideas.

cv institute 2012-2013

Publications

MONOGRAPHS & EDITED VOLUMES

  1.  מן המנזר אל האוניברסיטה: בין תיאולוגיה לפילוסופיה בימי הביניים, תל אביב: משרד הביטחון, ההוצאה לאור, 1999 / From Cloister to University. Philosophy and Theology in the Middle Ages, Tel Aviv 1999
  2. "לך דומייה"; מייסטר אקהרט קורא במורה הנבוכים, תל אביב: עם עובד, 2002  / “To Thee is silence praise”: Meister Eckhart’s reading in Maimonides’ Guide of the Perplexed, Tel Aviv 2002
  3. Y. Schwartz, Gesine Palmer (eds.), "Innerlich bleibt die Welt eine" Ausgewählte Texte von Franz Rosenzweig über den Islam, Berlin: Philo Verlag, 2003
  4. Schwartz and V. Krech eds., Religious Apologetics – Philosophical Argumentation [Religion in Philosophy and Theology, Vol. 10], Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, 2004
  5. יוהנס קרמואל לובקוביץ, על האתיאיזם של הרבנים, תרגמו מלטינית בתוספת מבואות מ. דיבואה, א. וולמן, י. שורץ, הערות לטקסט י' שורץ, ירושלים: מאגנס 2005  / Ioannes Caramuel y Lobkowitz, On Rabbinic Atheism, translated from the Latin with introductions by M.-J. Dubois, A. Wohlman, Y. Schwartz, notes to text by Y. Schwartz, Jerusalem 2005
  6. נשף מסיכות בעיר האלוהים: פלורליזם וסובלנות בימי הביניים, תל אביב: משרד הבטחון, ההוצאה לאור 2006   / Masquerade at the City of God. Pluralism and Tolerance in the Middle Ages, Tel Aviv 2006
  7. Hillel von Verona, Vom Vollendung der Seele [Sefer tagmule ha-nefesh],  übersetzt und eingeleitet von Yossef Schwartz, Freiburg: Herder Verlag 2009 [Herders Bibliothek der Philosophie des Mittelaters, Band 17]
  8. Y. Schwartz, A. Kilcher eds., Konversion und Wissenstransfer (Morgen-Glanz: Zeitschrift der Christian Knorr von Rosenroth-Gesellschaft, nr. 20), Peter Lang Verlag 2010.
  9. Y. Schwartz, A. Wohlman, eds., CHRÉTIEN POÈTE DE SION. IN MEMORIAM : PÈRE MARCEL-JACQUES DUBOIS, Van Leer Jerusalem Institute / Hakibbutz Hameuchad Publishing House 2012.
  10. Alexander Fidora, Harvey Hames, Yossef Schwartz (eds.), Latin-Into-Hebrew: Studies and Texts, volume 2: Texts in Contexts, Leiden: Brill, In print. 

ARTICLES AND CHAPTERS IN BOOKS

  1. "בין שלילה לשתיקה: הרמב"ם במערב הלטיני", עיון 45 (1996), 389 – 406  
  2. “Ecce est locus apud me: Eckharts’ und Maimonides’ Raumvorstellung als Begriff des Göttlichen”, Miscellanea Mediaevalia, 25 (1997), 348-364.
  3.  מבוא לסכולסטיקה" ו"מילון מונחים סכולסטי", בתוך: א. קליינברג (עורך), גאולה וכוח, לתולדות הנצרות בימי הביניים, תל אביב, 1999, עמ' 157 -  162; 393 - 407.
  4. “Zwischen Philosophie und Theologie im 12. Jahrhunderts: Halevi, Ibn Daud und Maimonides”, in A. Fidora and A. Niederberger eds., The Relation between Metaphysics and Theology in the Philosophical Discussion of the 12th Century, Turnhout: Brepols, pp. 113-135.
  5. “Three Rings or Three Cheats: Revealed Religion and Pluralism between the Middle Ages and the Enlightenment”, in R. Livneh-Freudenthal and E. Reiner eds., Streams into the Sea: Studies in Jewish Culture and its Context, Tel Aviv, 2001, pp. 268-282.
  6. “Zeit: Jüdische Philosophie”, Historische Wörterbuch der Philosophie, Vol. 12, Col. 1220-1222.
  7. “Die Sprache des Schweigens. Zwischen Wittgenstein und Maimonides”, Buechner. Zeitschrift für Literatur, Kunst, Kultur 3:10, Oktober 2001. S. 38-47.
  8.  "על החילון ועל תלמוד תורה בעולם שחולן", אלפיים, 22 (2001), עמ' 78 -  90
  9.  “Formen mittelalterlicher Inter-Kulturalität und ihre gegenwärtige politisch-theologischen Deutungen in der Wissenschaft des Judentums”, in M. Witte ed. Religionskultur – zur Beziehung von Religion und Kultur in der Geselschaft, Frankfurt a.M., 2001, pp. 199-220.
  10.  “Zionismus als säkularer Messianismus: Der Fall deutsch-jüdische Intellektuelle”, in: M. Keil (ed.), Die Wehen des Messias: Zeitenwenden in der jüdischen Geschichte, Berlin, 2001, pp. 193-212.
  11. "Mittelalterliches Philosophieren: Zur Säkularisierung der interreligiösen Problematik”, in E. Goodman-Thau ed., Zeit und Welt: Denken zwischen Philosophie und Religion, Heidelberg: Carl Winter Verlag, 2002, 185-205.
  12. "ההרמנויטיקה המיימונית והמסורת הסכולסטית", דעת, 50 - 52 (תשס"ג), עמ' 153 - 182
  13.  “’Like the Turtledove at the Thought of His Homeland’: Aspects of Exile as a Universal Paradigm in Medieval Thought”, Truma: Zeitschrift der Hochschule für jüdische Studien Heidelberg, 12 (2002), pp. 79 - 96.
  14. Zwischen Pluralismus und Toleranz: Zur Säkularisierung der Inter-religiösen Problematik im Übergang vom Spätmittelalter zur früheren Neuzeit, in: : J. Mattern (ed.), EinBruch der Wirklichkeit: Die Realität der Moderne zwischen Säkularisierung und Entsäkularisierung, Berlin, 2002, 73-99.
  15. "הפילוסופיה בוויכוח הדת: בין ימי הביניים לעת החדשה", ביקורת ופרשנות, 37 (תשס"ג), עמ' 85 - 108.
  16. And S. Sabin, “Warum soll der Mensch nur eine Richtung haben?”, Schweizer Monatshefte 82 (2002), pp. 64-67.
  17.  "על כן מתפלל אני לאלוהים שיעשני ריק מאלוהים": שתי דרשות של מייסטר אקהרט בתרגום לעברית, תרגום ומבוא, אלפיים 24, עמ' 28 - 41 .
  18. “Causa Materialis: Solomon Maimon, Moses ben Maimon and the Possibility of Philosophical Transmision”, in G. Freudental ed., Salomon Maimon: Rational Dogmatism and Empirical Skepticism, Dordrecht: Kluver Academic Publishers 2003, pp. 125-143.
  19. Lexikon jüdischer Philosophen, eds. A. B. Kilcher und O. Fraisse unter Mitarbeit von Y. Schwartz, Stuttgart: Verlag J.B. Metzler, 2003: “Zur Geschichte der jüdischen Philosophie” (pp. XIX-XXIII), “Isaac Israeli” (pp. 5-8), “Salomon Ibn Gabirol” (pp. 19-22), “Jehuda Halevi” (pp. 24-28), “Moshe ben Maimon” (pp. 42-46), “Hillel ben Shmuel aus Verona” (pp. 74-76).
  20. “Interreligiöses Gespräch im Exil: der Fall Palestina – Israel”, in T. Schreijäck (ed.), Religionsdialog im Kulturwandel, Münster 2003, pp. 91–102.
  21.  “From Broken Speculation to Accords of Eternity: Adorno, Benjamin and Scholem”, in M. Zuckermann ed., Theodor W. Adorno: Philosoph des beschädigten Lebens, Göttingen 2004, pp. 131-139.
  22. "Über den (missverstandenen) göttlichen Namen: sprachliche Momente negativer Theologie im Mittelalter", in J. Albrecht et al. eds., Kultur Nicht Verstehen: Produktives Nichtverstehen und Verstehen als Gestaltung, Zuerich: Edition Voldemeer 2004, pp. 149-160.
  23. "יקוב גוטמן: הפילוסופיה של ימי הביניים כמפעל רב-תרבותי", תעודה 20 (תשס"ה), עמ' 275—297
  24. “Meister Eckharts Schriftauslegung als maimonidisches Projekt”, in G. K. Hasselhoff and O. Fraisse eds., Moses Maimonides (1138-1204) - His Religious, Scientific, and Philosophical Wirkungsgeschichte in Different Cultural Contexts (Ex Oriente Lux: Rezeptionen und Exegesen als Traditionskritik, vol. 4), Würzburg: Ergon Verlag, pp. 173-208
  25. “Einleitung: Die Sprache der Apologetik”, in Y. Schwartz and V. Krech eds., Religious Apologetics – Philosophical Argumentation [Religion in Philosophy and Theology, Vol. 10], Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, 2004, pp. 3-8.
  26. “In the Name of the One and of the Many: Augustine and the Shaping of Christian Identity”, in Y. Schwartz and V. Krech eds., Religious Apologetics – Philosophical Argumentation [Religion in Philosophy and Theology, Vol. 10], Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, 2004, pp. 49-68.
  27. “Die Seelenlehre des Hillel aus Verona: Aristotelische Psychologie zwischen Maimonismus und Thomismus”, in M. Lutz-Bachmann et al. eds., Knowledge and Science: Problems of Epistemology in Medieval Philosophy, Berlin: Akademie Verlag 2004, pp. 253-264.
  28. „Zwischen Einheitsmetaphysik und Einheitshermeneutik: Eckharts Maimonideslektüre und das Datierungsproblem des Opus tripartitum“, in A. Speer ed., Meister Eckhart in Erfurt in (Miscellanea Mediaevalia 32), Berlin – New York: Walter de Gruyter 2005, pp. 259-279.
  29. “Salomon Ibn Gabirol: Zwischen Schöpfungsmythologie und Geheimnis der Einheit”, in R. G. Khoury, J. Halfwassen eds., Platonismus im Orient und Okzident, Heidelberg: Universitätsverlag Winter 2005, pp. 141-160.
  30. "Formen des Jüdischen Fundamentalismus im Nahost-Konflikt”, in S. Alkier, H. Deuser, G. Linde eds., Religiöser Fundamentalismus: Analysen und Kritiken, Tübingen: Francke Verlag 2005, pp. 179-190.
  31. “Martin Buber and Gustav Landauer: The Politicization of the Mystical”, in M. Zank ed., Martin Buber: Neue Perspektiven/New Perspectives, Tübingen: Mohr Siebeck 2006, pp. 205-219.
  32. "Ernst Cassirer on Nicholas of cusa. Between conjectural Knowledge and Religious Pluralism", in J. A. Barash ed., The Symbolic Construction of Reality. The Legacy of Ernst Cassirer, Chicago and London: The University of Chicago Press 2008, pp. 17-39.
  33. “Kabbala als Atheismus? Die Kabbala Denudata und die religiöse Krise des 17. Jahrhunderts“, Morgen-Glanz: Zeitschrift der Christian Knorr von Rosenroth-Gesellschaft 16 (2006), pp. 259-284.
  34. אימננציה, טרנסצנדנציה ואתיאיזם: הוויכוח על הקבלה במאה ה-17", דעת 57-59 (2006), עמ' 179-200
  35.  “The Star of Abundance: Rebuilding the European Fortress”, Rosenzweig Yearbook 2 (2007), pp. 219-225.
  36.  " 'לו רק נרפאתי מאהבתך': המיסטיקנית והצלב", בתוך ש' בידרמן, ר' לזר (עורכים), תשוקה, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007, עמ' 177 – 193
  37.  “Das Erschrecken von Rabbi Jechiel: Von der rationalen Macht und der Macht der Rationalität”, in Gesine Palmer (Hrsg.), Fragen nach dem einen Gott. Die Monotheismusdebatte im Kontext, Tübingen: Mohr Siebeck 2007, S. 217-228.
  38. “Die verschiedenen Gesichter des einen Gottes: Monotheismus, Offenbarung und Pluralismus zwischen Prämoderne, Moderne und Postmoderne”, in Alexander Fidora (ed.), Philosophische Gotteslehre Heute, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft 2008, pp. 145 – 167.
  39. “On Rabinic Atheism: Caramuel’s Critique of Cabala”, in Petr Dvořak Jacob Schmutz (eds.), Juan Caramuel Lobkowitz: The Last Scholastic Polymath, Prague: Filosofia 2008, pp. 129-145.
  40.  “The Esoteric and Inter-Religious Aspects of the relation Philosophy/Kabbalah in Late Medieval and Early Modern Europe”, Studia Judaica 16 (2008), 126-143.
  41.  הפוליטיזציה של המיסטיקה: מייסטר אקהרט בהגות הגרמנית החדשה, זמנים 103 (2008), עמ' 54 - 61
  42. "On the two sides of the Judaeo-Christian Anti-Muslim Front: Franz Rosenzweig and Muhammad Asad”, Tel Aviver Jahrbuch für deutsche Geschichte 37 (2009), pp. 63-77.
  43. "מגיה, פילוסופיה וקבלה: הפרשנות המיסטית והמאגית של מורה הנבוכים בימי הביניים המאוחרים", דעת  64 – 65 (2009), עמ' 99 – 132.   
  44. "Die Frage nach dem Ursprung der Kabbala im Denken des 17. Jahrhundert", in Ulrich Heinen (ed.) Welche Antike? Konkurrierende Rezeptionen des Altertums im Barock, Wiesbaden: Harrassowitz 2011 (Wolfenbütteler Arbeiten zur Barockforschung), (pp. 11).
  45. “Meister Eckhart: Vernacular Theology and Intercultural Discourse", in Klaus Hödl (ed.), Kulturelle Grenzräume im jüdischen Kontext, Innsbruck: Studienverlag 2008, pp. 9 – 32.
  46. "Divine Law and Human Justification in Medieval Jewish-Christian Polemic”, in: M. Lutz-Bachmann/A. Fidora/A. Wagner eds., Lex und Ius: Beiträge zum Grundlegung des Rechts in der Philosophie des Mittelalters und der Frühen Neuzeit, Frommann-Holzboog 2010, pp. 121 – 147.
  47. "Vernunft, Offenbarung und Verborgenheit: Der interreligiöse Streit über das Arcanum im Spätmittelalter", in A. B. Kilcher / P. Theisohn (eds.), Die Enzyklopädik der Esoterik. Allwissenheitsmythen und universalwissenschaftliche Modelle in der Esoterik der Neuzeit, München: Wilhelm Fink 2010, pp. 123 – 140.
  48. "Final Phases of Medieval Hebraism: Jews and Christians between Bible Exegesis, Talmud and Maimonidean Philosophy", in: Andreas Speer/David Wirmer (eds.), 1308 [Miscelanea mediaevalia 35], Berlin–New York: W. de Gruyter 2010, pp. 269 – 285.
  49. “Eine neuthomistisch-christliche Brücke zum jüdischen Mittelalter. Jacob Guttmanns Darstellung jüdischer und christlicher Philosophien im Mittelalter, in Görge K. Hasselhoff ed., Die Entdeckung des Christentums in der Wissenschaft des Judentums  (Studia Judaica Forschungen zur Wissenschaft des Judentums, Bd. 54), Berlin–New York: W. de Gruyter 2010, pp. 239 – 262.
  50. “Friedrich Niewöhners mittelalterliche Aufklärer”, in: Wilhelm Schmidt-Biggemann, Georg Tamer (eds.), Kritische Religionsphilosophie. Eine Gedenkschrift für Friedrich Niewöhner, Berlin/New York: De Gruyter 2010, pp. 25 – 34.
  51. “Amos Funkenstein”, in Albrecht Classen ed., Handbook of Medieval Studies. Terms – Methods - Trends, De Gruyter: Berlin/New York 2010, III, 2297 – 2300.
  52. “Martin Grabmmann”, in Albrecht Classen ed., Handbook of Medieval Studies, De Gruyter 2010, III, 2323 – 2328.
  53. “Images of Revelation and Spaces of Knowledge, The Jew, the Christian and the Christian-Jew: Jewish Apostates as Cultural Mediators in Medieval Spain”, in A. Fidora and M. Tischler eds., Christian North – Moslem South, Münster: Aschendorff Verlag 2011, pp. 267–287.
  54. “Divine Space and the Space of the Divine: On the Scholastic Rejection of Arab Cosmology”, in Tiziana Suarez Nani, Martin Rohde eds., Représentations et conceptions de l’espace dans la culture medieval (Scrinium Friburgense, 30), Berlin/Boston: Walter de Gruyter 2011, pp. 89–119. 
  55. “Celestial motion, immaterial causality and the Latin encounter with Arabic Aristotelian Cosmology”, in Ludger Honnefelder ed., Albertus Magnus und der Ursprung der Universitätsidee, Berlin: Berlin University Press 2011, pp. 277–298, 500–511.
  56. “Maître Eckhart et Moïse Maïmonide. Du rationalisme judéo-arabe à la théologie vernaculaire chrétienne“, in Julie Casteigt ed, Maître Eckhart, Paris: Cerf 2012, 229 – 255.
  57. „From Religious Pluralism to the Clash of Civilizations. The Contemporary Dimensions in Rosenzweig’s Philosophy”, in Yehoyada Amir, Yossi Turner, Martin Brasser eds., Faith, Truth and Reason. New Perspectives on Franz Rosenzweig’s “Star of Redemption” [Rosenzweigiana 6], Freiburg/München: Verlag Karl Alber 2012, 573 – 590.
  58. “Thirteenth Century Hebrew Psychological Discussion: The Role of Latin Sources in the Formation of Hebrew Aristotelianism”, in The Letter Before the Spirit: The Importance of Text Editions for the Study of the Reception of Aristotle, eds. Aafke M. I. van Oppenraay, Resianne Fontaine (Leiden: Brill 2012): 173-194.
  59. “Kabbalah and Conversion: Caramuel and Ciantes on Kabbalah as a Means for the Conversion of the Jews”, in Un’altra modernità. Juan Caramuel Lobkowitz (1606-1682): enciclopedia e probabilismo, eds. Daniele Sabaino e Paolo C. Pissavino (Pisa: edizioni EPS 2012): 175-187.
  60. “Die jüdische Philosophie”, in P. Schulthess, C. Flühler eds., Grundriss der Geschichte der Philosophie, Vol. 3 [Philosophie des Mittelalters: 13. Jahrhundert], Chap. 3.8.F (Forthcoming). 

Book Reviews in Scientific Magazines:

  1. ביקורת: מ. הלברטל, "סתר וגילוי: הסוד וגבולותיו במסורת היהודית בימי הביניים", ציון סח (תשס"ג), עמ' 112—120
  2.  S. Sabin, Y. Schwartz, “Über Funktion und Funktionalisierung von Religion in der gegenwärtigen Gesellschaft”, Im Gespräch 8 (2004), pp. 85-88.
  3. ביקורת: אברהם מלמד, על כתפי ענקים, ציון 70 (תשס"ה), עמ' 559—565
  4. “Marcel Poorthuis & Joshua Schwartz (eds.), Saints and Role Models in Judaism and Christianity”, Zion 72 (2007), pp. 231-236.
  5. “Yotam Hotam, Moderne Gnosis und Zionismus. Kulturkrise, Lebensphilosophie und nationaljüdisches Denken”, Tel Aviver Jahrbuch für deutsche Geschichte 36 (2008), 335-338
  6. יהדות: סוגיות, קטעים, פנים, זהויות. ספר רבקה, עורכים חביבה פדיה ואפרים מאיר, דעת 64 – 65, תשס"ט
  7. “ ‘Anti Maimonidean Maimonideanism’? Some Remarks on a New Publication”, in Jewish Philosophy: Perspectives and Retrospectives, eds. Raphael Jospe / Dov Schwartz (Academic Studies Press 2012) 319-327.

EDITING AND TRANSLATING

  1. וולמן, אהבת אלוהים: אהבה נוצרית, תיאולוגיה ופילוסופיה במשנתו של תומס אקווינס, עריכה מדעית י' שורץ וא' אבן עזרא, עם מבוא מאת י' שורץ, תל אביב: רסלינג 2005
  2. ק"ג יונג, פסיכולוגיה ודת, תרגם י' ספיר, עריכה מדעית י' שורץ, עם מבוא מאת י' שורץ  ונ' פויירשטיין-שוורץ, תל-אביב: רסלינג 2005
  3.  ק"ג יונג, תשובה לאיוב, עריכה מדעית ומבוא (עמ' 7 - 18), תל אביב: רסלינג 2005
  4. זיגמונד פרויד קרל גוסטב יונג. חליפת מכתבים (1906 - 1914), עריכה מדעית, תל אביב: רסלינג 2008

 

Courses

Introduction to Medieval Intellectual History I: From Cloister to University

Introduction to Medieval Intellectual History II: The Secularization of Knoledge

Tolerance, Pluralism and the Inter-Religious Dialogue in the Middle Ages

The Problem of Language in the Middle Ages

Mediaeval Mysticism as Secular Theology

Angels: Between Religious Myth and Scientific Imagination

The Reception of Maimonides in European Tradition

Medieval Hermeneutics

Christian Cabbala

Psychological Theories and The Problem of the Intellect in the Middle Ages: The Toledo Tradition

“Conversio” – Philosophy and Apostasy in the Middle Ages

Medieval Science between Orthodoxy and Heresy.

Medieval Aristotelianism: Traditions and Transmissions

Dominicans – the birth of intellectual community

Awards

  1. 1993 - 1994       Research Fellow, Franz Rosenzweig Center, Hebrew University in Jerusalem.
  2. 1994 - 1997       Research Fellow, the Shalom Hartman Institute, Jerusalem
  3. 1995 - 1996       PhD Fellowship, Institute for Philosophy and History and Institute for Jewish Studies, Hebrew University.
  4. 1996 - 1997       Research Fellow, Franz Rosenzweig Center, Hebrew University. 
  5. 1999 – 2000     Hanadiv Post Doctoral Fellowship (Rotschild Foundation)
  6. 2003 – 2004     Research Fellow, Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel
  7. 2002 – 2005     Alon Fellowship, Israeli Council for Higher Education 
  8. 2008 - 2012      ISF Research Grant (Christian Kabbala)
  9. 2008 - 2011       ERC Research Grant ("Latin philosophyinto Hebrew". Together with Alexander Fidora and Harvey Hames)
  10. 2012 - 2013       Research Fellow, Herbert D. Katz Center for Advanced Judaic Studies, University of Pennsylvania (The Social Framework of Thirteenth-Century Latin-to-Hebrew Translation Movements). 
Last updated: 18.12.2012