Prof. Yeshayahu Shen

Office hours:
Day WED Hour 15-16
Day WED Hour 15-16
Schedule by mail
Contact info:
Gilman Building, Room 482
Telephone: 03-6407867
Email:
Departments:
  • Literature

Publications

 

SELECTED PUBLICATIONS

 

METAPHOR THEORY

Porat, R., & Shen, Y. (2015). Imposed Metaphoricity. Metaphor and Symbol, 30(2), 77-94. click here
 
Mashal, N., Shen, Y., & Kastel, D. (2014). Element Order in Metaphorical and Literal Phrases (vol 29, pg 113, 2014). Metaphor and Symbol, 29(3), 255-255.click here
 
Shen, Y. (1999). Principles of metaphor interpretation and the notion of ‘domain’: A proposal for a hybrid model. Journal of pragmatics, 31(12), 1631-1653.click here
 
Shen, Y. (1997). Metaphors and conceptual structure. Poetics, 25(1), 1-16.click here
 
Shen, Y. (1993). Connectivity and metaphor comprehension. Empirical Studies of the Arts, 11(2), 95-116. click here
 
Shen, Y. (1992). Cognitive aspects of metaphor comprehension: An introduction. Poetics Today, 567-574. click here
 
Shen, Y. (1992). Metaphors and categories. Poetics Today, 771-794. click here
 
Shen, Y. (1991). Schemata, categories, and metaphor comprehension. Poetics Today, 111-124.
 
Shen, Y. (1989). Symmetric and asymmetric comparisons. Poetics, 18(6), 517-536. click here
 
שן, י, 1989. /מה בין השוואות מטפוריות/לא מטפוריות לבין השוואות סימטריות/אסימטריות?. עיון, 287-302,click here
 
 
 CRITIQUE ON THE CONCEPTUAL METAPHOR THEORY
 
Keysar, B., Shen, Y., Glucksberg, S., & Horton, W. S. (2000). Conventional language: How metaphorical is it?. Journal of Memory and Language, 43(4), 576-593. Click here
 
Shen, Y., & Balaban, N. (1999). Metaphorical (in) coherence in discourse. Discourse Processes, 28(2), 139-153. click here
 
 
 
COGNITIVE CONSTRAINTS ON POETIC FIGURES
 
Shen, Y. (2008). Metaphor and poetic figures. The Cambridge handbook of metaphor and thought, 295-307. 
 
Shen, Y. (2007). Foregrounding in poetic discourse: between deviation and cognitive constraints. Language and Literature, 16(2), 169-181. click here
 
Shen, Y. (2002). Cognitive constraints on verbal creativity. Cognitive stylistics: Language and cognition in text analysis, 1, 211.  click here
 
Shen, Y. (1998). Zeugma: Prototypes, categories, and metaphors. Metaphor and symbol, 13(1), 31-47. click here
 
Shen, Y. (1997). Cognitive constraints on poetic figures. Cognitive Linguistics 8(1), 33-72. COGNITIVE CONSTRAINTS ON POETIC FIGURES
 

Shen, Y. (1995). Cognitive constraints on directionality in the semantic structure of poetic vs. non-poetic metaphors. Poetics, 23(4), 255-274. click here

Shen, Y. (1987). On the structure and understanding of poetic oxymoron. Poetics today, 105-122. click here
 

2008. “מדוע נארזת החולצה לפני היגון: על פן מרכזי ביחסים שבין פואטיקה לקוגניציה.  אוריינות ושפה 1(1), עמ’ 159-175. click here

2005. “מדוע הצער הוא מתוק ולא שמח: קוגניציה, שירה, והאוקסימורון הפואטי”.  ביקורת ופרשנות. חוברת 38. עמ’ 65-85. click here

1994. כיווניות במטפורות פואטיות. דפים למחקר בספרות. 9. 311-335. click here                         

 

SYNAESTHETIC METAPHORS

Shen, Y., & Gadir, O. (2009). How to interpret the music of caressing: Target and source assignment in synaesthetic genitive constructions. Journal of pragmatics, 41(2), 357-371. click here

 

Shen, Y., & Aisenman, R. (2008). Heard melodies are sweet, but those unheard are sweeter’: synaesthetic metaphors and cognition. Language and Literature, 17(2), 107-121. click here

 

Shen, Y., & Gil, D. (2008). Sweet Fragrances from Indonesia: A universal principle governing directionality in synaesthetic metaphors‖. New Beginnings in Literary Studies. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 49-71. click here
 
Shen, Y., & Cohen, M. (1998). How come silence is sweet but sweetness is not silent: a cognitive account of directionality in poetic synaesthesia. Language and Literature, 7(2), 123-140. click here

2006. (עם אסנת גדיר). ” כיצד לפרש את ‘צליל של ליטוף’ – אינטרפרטציות לסינסתזיות במבנה של סמיכות: האם הטיה קוגניטיבית חזקה יותר מכלל לשוני? בלשנות עברית: כתב-עת לבלשנות עברית תיאורית, חישובית וישומית. click here

 

 

NARRATIVE THEORY

Shen, Y., & Biberman, E. (2010). A Story Told by a Picture. Image & Narrative, 11(2), 177-197. click here
 
Giora, R., & Shen, Y. (1994). Degrees of narrativity and strategies of semantic reduction. Poetics, 22(6), 447-458. click here
 
Shen, Y. (1990). Centrality and causal relations in narrative texts. Journal of Literary Semantics, 19(1), 1-29. click here
 
Shen, Y. (1989). The X-bar grammar for stories: Story grammar revisited. Text-Interdisciplinary Journal for the Study of Discourse, 9(4), 415-467.. click here
 
Shen, Y. (1988). Schema Theory and the Processing of Narrative Texts: the X-bar Story Grammar and the notion of Discourse Topic. Journal of pragmatics, 12(5), 639-676. (Reprinted  in: Kasher, A. (ed.). 1989. Cognitive Aspects of Language Use. North Holland.. click here
 

1997. שן, ישעיהו ורות ברמן. מהאירוע הבודד למבנה הפעולה: שלבים בהתפתחות היכולת הנראטיבית. יוסף שימרון (עורך): מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל. הוצאת מאגנס. עמ’ 119-145 click here

 

DISCOURSE ANALYSIS: EVALUATION DEVICES

Shen, Y. (2005). Why Do We Need Evaluation Devices Anyway?. In Perspectives on language and language development (pp. 131-142). Springer US. click here
 
Shen, Y. (2002). Evaluation devices as a coordinating mechanism for story points. Thematics: Interdisciplinary Studies, 3, 77. click here
 
Shen, Y. (1985). On importance hierarchy and evaluation devices in narrative texts. Poetics today, 681-698. click here

 

 

DISCOURSE ANALYSIS: GENERAL

Shen, Y. (2007). Foregrounding in poetic discourse: between deviation and cognitive constraints. Language and Literature, 16(2), 169-181.
 
Carmeli, S., & Shen, Y. (1998). Semantic transparency and translucency in compound blissymbols. Augmentative and alternative communication, 14(3), 171-183. click here

 

1999. “לאחר שחנקה אותו היא מזדרזת ושוכבת על הרצפה”. בלשנות עברית: כתב-עת לבלשנות עברית תיאורית, חישובית וישומית 45, עמ’ 79-94. click here  

1985. קוהרנטיות: סקירת תיאוריות ונושאים. הספרות, 2, 34. עמ’ 114-125. click here

 Zarhy-Levo, Y., & Shen, Y. (2012). The making of theatrical groupings: A cognitive perspective ZARHY-LEVO SHEN31_edit03

 

 

VISUAL HYBRIDS

Mashal, N., Shen, Y., Jospe, K., & Gil, D. (2014). Language effects on the conceptualization of hybrids. Language and Cognition, 6(02), 217-241. Click here