ד"ר נעמי שריג

 

תפקיד: חוקרת ראשית

דואר אלקטרוני: naomisarig@gmail.com

 

 

תחומי מחקר:

האמנות היהודית כמקור היסטורי. יחסי גומלין בין אמנות, תרבות חומרית, הלכה ומנהג, בדגש על אשכנז. יחסי גומלין בין אמנות יהודית ואמנות נוצרית, כתבי הבראיסטים על אמנות ותרבות יהודית, ספרים עבריים מאויירים, אדריכלות בתי כנסת, זהות יהודית באמנות, מוזיאולוגיה יהודית, אמנות יהודית בארץ ישראל המתעוררת.

 

רקע אקדמי:

 

B.A. בהיסטוריה של עם ישראל, אוניברסיטת בן-גוריון, באר שבע (בהצטיינות). התמחות בימי הביניים ובעת החדשה, מחשבת ישראל. מ"א, תולדות האמנות, האוניברסיטה העברית, ירושלים (בהצטיינות). התמחות באמנות ימי הביניים ובאמנות יהודית. עבודת הגמר: "אמפולות המתכת מירושלים מסוף המאה השישית", בהנחיית פרופ' בצלאל נרקיס. ד"ר, תולדות האמנות, האוניברסיטה העברית, ירושלים. התמחות באמנות יהודית. עבודת הדוקטורט: "חיתולים לספר תורה מדנמרק", בהנחיית פרופ' בצלאל נרקיס.

עמיתת פוסט-דוקטורט, Center for Advanced Judaic Studies, University of Pennsylvania, Philadelphia. Topic of the Year: “The Jewish Book: Material Texts and Comparative Contexts

עמיתת פוסט-דוקטורט, Frankel Institute for Advanced Judaic Studies, University of Michigan, Ann Arbor. Topic of the Year: “The Culture of Jewish Objects”.

 עמיתת מחקר בכירה, Research Centre, Max-Weber Kolleg-für kultur- und sozialwissenschaftliche Studien, Universität Erfurt. Project Topic: “Dynamics of Jewish Ritual Practices in Pluralistic Contexts from Antiquity to the Present”

 

​רשימת פרסומים:

 

אהל משה. מאה שנה לשכונה ולבית הכנסת שלה, 1982-1882, ירושלים: משגב ירושלים לחקר יהודי ספרד והמזרח והמרכז לאמנות יהודית, 1984: 94 עמ' (עורכת ומחברת-שותפה).

 

"אמפולות המתכת מירושלים מסוף המאה השישית", בתוך: דוד יעקבי ויורם צפריר (עורכים), יהודים, שומרונים ונוצרים בארץ-ישראל הביזנטית, ירושלים: יד יצחק בן-צבי, 1988. עמ' 52-27.

 

“The Coronation of the Virgin and of the Bride”, Jewish Art 12-13, 1986/87: pp. 213-224

 

Exhibition Catalogue: Sie werden lernen von deinen Worten. Kostbare hebräische Bücher in der Herzog-August-Bibliothek, Wolfenbüttel: Herzog August-Bibliothek, 1988: 47 pp.  

 

“Fischach and Jerusalem: The Story of a Painted Sukkah”, Jewish Art 19/20, 1993/4: pp. 6-21.

 

“The Danish Torah Binders”, in: Mirjam Gelfer Jørgensen (ed.), Jewish Art in Denmark – Jews in Danish Art, Copenhagen: Rhodos, 1999, pp. 362-411 (also Danish version: “Den danske toravimpler”, Jødisk Kunst i Danmark – Jøder i Dansk Kunst, identical pagination).

 

“How Italian are the Venice Minhagim of 1593? A Chapter in the History of Yiddish Printing in Italy”, in: Michael Graetz (ed.), Schöpferische Momente des Europäischen Judentums in den frühen Neuzeit, Heidelberg: Universitätsverlag C. Winter, 2000: pp. 177-205

 

“Linking the Past to the Future: A Centenary of Documenting Jewish Art”, in: Julie-Marthe Cohen and Emile G.L. Schrijver (eds.), Presenting Jewish Ceremonial Art: Papers Read at a Symposium Organized by The Jewish Historical Museum, Amsterdam and the Menasseh ben Israel Institute for Jewish Social and Cultural Studies on 8 October 1999, Amsterdam: The Jewish Historical Museum and the Menasseh ben Israel Institute for Jewish Social and Cultural Studies 2001:    pp. 11-44

 

“Gender in Woodcut and Engraving: Images from Jewish Venice at the Turn of the 17th Century (A Re-Examination of Sefer haMinhagim, Venice, 1593 and 1601)”, in: Michael Graetz (ed.), Ein Leben für die jüdische Kunst. Gedenkband für Hannelore Künzl, Heidelberg: Universitätsverlag C. Winter 2003:             pp. 101-117

 

“Bernard Picart: Image, Text and Material Culture”, in Julie-Marthe Cohen, Jelka Kröger and Emile G.L. Schrijver (eds.), Gifts from the Heart. Ceremonial Objects from the Jewish Historical Museum, Amsterdam (Zwolle) 2004, pp. 82-96

 

“Chanting to the Hand: Tracing the Origins of the Torah Pointer (Some Preliminary Observations)”, Studia Rosenthaliana 37 (2005), pp. 3-35

 

‘“May He Grow to the Torah…’: The Iconography of Torah Reading and Bar Mitzvah on Ashkenazi Torah Binders”, in: Ruth Langer and Steven Fine (eds.), Liturgy in the Life of the Synagogue. Studies in the History of Jewish Prayer, Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 2005 (Duke Judaic Studies Series, vol. 2: Proceedings of the Liturgy in the Life of the Synagogue Project), pp. 161-176

 

Judaica Collection Catalogue: Ausgewählte Objekte der Judaica-Sammlung des Jüdischen Museums Frankfurt am Main, in: Georg Heuberger (Hrsg.), Die Pracht der Gebote. Die Judaica-Sammlung des Jüdischen Museums Frankfurt am Main, Köln: Wienand, 2006, pp. 75-467

 

“Images Tell a Tale of Place and Time: A Methodological Study of Artwork in Service of Context”, in: Andreas Lehnardt (ed.), ‘Genizat Germania’—Hebrew and Aramaic. Binding Fragments from Germany in Context (Studies in Jewish History and Culture, vol. 28, Subseries ‘European Genizah’: Texts and Studies, Vol. 2), Leiden-Boston: Brill, 2010, pp. 41-60

 

“Rimon-Milgroim: Historical Evaluation of a Cultural Phenomenon”, in:  Birgit Johler, Barbara Staudinger (eds.): Ist das jüdisch? Jüdische Volkskunde im historischen Kontext. Beiträge der Tagung des Instituts für jüdische Geschichte Österreichs und des Vereins für Volkskunde in Wien vom 19.-20.11.2009 im Österreichischen Museum für Volkskunde (Buchreihe der Österreichischen Zeitschrift für Volkskunde, 24), Wien: Österreichisches Museum für Volkskunde 2010:           pp. 569-595

 

“From Munich to Jerusalem: Dr. Heinrich Feuchtwanger’s Salvation, Vision and Passion of Jewish art”, in: Annette Weber (ed.), Jüdische Sammler und ihr Beitrag zur abendländischen Kultur der Neuzeit (Patronage and Collecting, a Tribute to Western Culture. Jewish Patronage and Modernism) (Schriften der Hochschule für Jüdische Studien Heidelberg, Bd. 14), Heidelberg: Universitäts-Verlag C. Winter, 2011:          pp. 325-340

 

“Even Without a Colophon: Images as Agents of Bibliographic Data", in: Frank Bussert, Sarah Laubenstein and Maria Stürzebecher (eds.), Erfurter Schriften zur jüdischen Geschichte, Band 3: Bild und Text im jüdisch-christlichen Kontext im Mittelalter (Text and Image in a Jewish-Christian context in the Middle Ages), Jena-Quedlinburg: Bussert & Stadeler, 2014: pp. 66-79

 

“Dura Europos: Das Pompeij der syrischen Wüste und seine Synagoge”, in: Raphael Gross et al. (eds.), Im Licht der Menorah. Jüdisches Leben in der römischen Provinz, Frankfurt am Main-New York: Campus Verlag, 2015: pp. 386-398

 

“Synagoga Christiana: The ‘Mayerische Synagoga in Greiffswalde’ Reconstructed” in: Christoph Böttrich and Thomas Kuhn (eds.), Die Mayerische Lehrsynagoga in Greiffswald, Greifswalder Theologische Forschungen (GThF) 26, Leipzig: (Evangelische Verlagsanstalt) 2016: pp. 501-552

 

“Synagoga Veritas? Johannes Pfefferkorn and his Synagogue Descriptions in the büchlein der judenpeicht”, in: Jonathan Adams and Cordelia Hess (eds.), Revealing the Secrets of the Jews: Johannes Pfefferkorn and Christian Writings about Jewish Life and Literature in Early Modern Europe, Berlin: De Gruyter, 2017:           pp. 97-119

 

Upcoming and Accepted for Publication

 

“The Lobed Maẓẓot: A Trialogue of Image, Text and Custom”, in: Jean Baumgarten et al. (eds.), Minhagim: Custom and Practice in Jewish Life, Berlin: De Gruyter (scheduled for 2019) (Proceedings of a conference by the same name at the Goldstein-Goren Diaspora Research Center at Tel Aviv University in 2008)
 

Thy Father’s Instruction: Reading the Nuremberg Miscellany as Jewish Cultural History (Based on 80 Hs. 7058 of the Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg), Berlin: De Gruyter (scheduled for 2019): ca. 400 pp. (part of the series Rethinking Diaspora, De Gruyter Publishing House and the Goren-Goldstein Diaspora Research Center, Tel Aviv University)
 

Book review: Serguey R. Kravtsov and Vladimir Levin, Synagogues in Ukraine: Volhynia, Jerusalem: Center for Jewish Art, the Hebrew University of Jerusalem; Zalman Shazar Center, 2017 (upon request of Gal Ed – Journal of The Institute for the History of Polish Jewry and Israel-Poland Relations of the Goren-Goldstein Diaspora Research Center, Tel Aviv University)

 

Resarch in Progress

The Invention of a Textual and Visual Printed Tradition: The Minhogim bukh by Shimeon haLevi Günzburg (Venice: Giovanni di Gara, 1593), Berlin: De Gruyter (co-authored with Jean Baumgarten) (part of the series Rethinking Diaspora, De Gruyter Publishing House and the Goren-Goldstein Diaspora Research Center, Tel Aviv University)
 

“Johannes Pfefferkorn and Antonius Margaritha: Iconographic Convention Created, Reproduced, Reworked and Abandoned” (upon request of the Westfälische Wilhelms-Universität, Münster, Institut für Jüdische Studien by scheduled for 2020)
 

“Revisiting the Torah Binders from Rudolstadt: Material, Technique and Iconography” (upon request of the Max-Weber-Kolleg, Universität Erfurt, scheduled for 2020)
 

“Myrrh or Moor: The Iconography of ‘the Other’ in the Havdalah” (upon request of Ars Judaica: The Bar-Ilan Journal of Jewish Art).

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>