תלמידי החוג זכו בפרס המל״ג למעורבות האקדמיה בקהילה

הקורס "דרך ומימוש" שמעבירה חברת החוג, פרופ׳ גליה פת-שמיר, פונה לבירור היחס בין תיאוריה לפרקסיס, בפרט  מההיבטים האתיים שלו. במוקד הקורס מצוי הניסיון לברר מהו טבעה של האתיקה, האם היא עצמה תיאוריה או פרקטיקה, וכיצד היא מתייחסת אל אופני הקיום האנושי, ליחס שבין מחשבה לפעולה, בין כלל מעשי למימוש, בין עיקרון לשימושיו, ובין סובייקט לאובייקט.

הפילוסופיה ההומניסטית הקונפוציאנית משמשת כציר הדיון בקורס. בהיעדר "אמת" (ובהיעדר אל),  "דרך" (dao) משמשת סטנדרד מוסרי עליון ונקודת מוצא לעמדה פילוסופית תובענית ביחס לחשיבות ההתנסות האנושית בדיון הפילוסופי, ולחשיבות העמדה הפילוסופית בהתנסות ובחיי היום-יום.

רעיון ה"אנושיות" (ren ) או היות "אדם לאדם" המשמש אבן יסוד בהבנת האדם מניח כי בנות ובני אדם - מוגדרות/ים ביחס לאחרות ואחרים, ומימוש עצמי הוא לפיכך מימוש ביחס; כלומר –  במעשה מוסרי. רק כך אפשר להתקדם ולהתפתח באופן אישי. באופן זה, מבסס רעיון האנושיות  מעין אתיקה של דאגה (המזכירה לעתים רעיונות מאוחרים נוסח קרול גיליגן, נל נודינגס או לוס אירגאריי), אשר פונה לכל בנות ובני האדם באשר הם, כבעלות ובעלי אחריות לזולת. במימוש כזה של ה"עצמי" הידע הוא ידע מוסרי , כלומר מעשי; תיאוריה ופרקסיס אינם ניתנים להפרדה; ואין אפשרות לראייה של אינדיבידואל מבודד. לפיכך האדם - כל אחת ואחד- ממש/ת את עצמה ועצמו במעשה, ותמיד ביחס לאחרות ואחרים. רעיון ה"אנושיות" כדאגה ואחריות תובע הבנה של זכויות האחר/ת כחובת ה'אני'  (אל האחר/ת ואל צורת החיים שאנו חלק ממנה). מאחר שכך, ובהמשך להנחה כי התנסות מעמיקה את ההבנה, כולל הקורס חלק מעשי המכוון ליישום רעיונות הומניסטיים קונפוציאניים בעשייה חברתית.

מההיבט התיאורטי שלו עומד במרכז החיבור "תורת הגדול" (Da Xue) שנכון יותר לתרגם את שמו ל"תורת הצמיחה", ההתרחבות, או ההעצמה, והוא מציע שיטה לחקר עצמי ולהתפתחות. מההיבט המעשי, הסטודנטיות והסטודנטים בקורס, בהנחיית ענבל שמיר - דוקטורנטית בפילוסופיה סינית, מתרגלות/ים את "שמונת הכללים" של "תורת הגדול" בעבודה עם תלמידות ותלמידי בית ספר "קוממיות" בשכונת פרדס-כץ, אשר מרביתןם בנות ובני מהגרים ומבקשי מקלט. הסטודנטיות והסטודנטים מתמקדים בכל מפגש ברעיון אחד או שלב אחד בחקר, דרך פעילויות מותאמות לילדים. במהלך הפעילות התלמידות/ים מתקדמות/ים בחקר "דבר" שנבחר על-ידןם בתחילת הפעילות. כך למשל, במפגש בנושא "חקירת הדברים" משתתפות/ים התלמידות/ים בפעילות ומשחקים שעניינם אמצעי הידיעה החושיים ומעמד הידע שהם מקנים לנו, תעתועי חושים, ואיכויות החומר - ביחס למושא החקר האישי.  הפגישה הבאה נסובה על רעיון ה"לב-נפש" הסיני ועניינה הרגשות, המחשבה והידע שאלו מאפשרים ביחס למושא החקר, עם רמז לשאלת היחס גוף-נפש. 

 

הקורס "דרך ומימוש" זכה לאחרונה בפרס המל"ג, ותלמידי החוג תמוז ביטון ועדן פסח זכו במלגת הצטיינות על עבודה - תיאורטית ומעשית - יוצאת דופן.

הקורס מוצע בשנים האחרונות כחלק מתכנית "מתחברים +" של הדקנאט, כקורס אקדמי יישומי המקדם מטרות חברתיות, כאשר המרכיב היישומי והמרכיב התיאורטי משלימים זה את זה ויוצרים יחד ערך ייחודי לסטודנטים, לסגל ולחברה. בשנים האחרונות האוניברסיטה אף מובילה יוזמה שאפתנית ופורצת דרך לשילוב של כלל הסטודנטיות והסטודנטים לתואר ראשון בקורס אקדמי משלב עשייה חברתית במהלך התואר, הכוונה היא לממש יוזמה זאת באופן מלא תוך חמש שנים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>