חמיו של הנשיא ראיסי במוקד סערה ציבורית בנושא נשים, כדורגל ואסלאם

איראניX מס' 3 | 10 באפריל 2022

 

חמיו של הנשיא ראיסי, איש הדת השמרני הבכיר, דרשן תפילות יום השישי בעיר משהד וחבר "מועצת המומחים", איתאללה אחמד עלם אל-הודא, ניצב בימים אלה במוקד סערה ציבורית על רקע ביקורת חריפה שנמתחה עליו בעקבות תקרית, שהתרחשה במשחק כדורגל שנערך במרץ 2022 בין איראן ללבנון במסגרת מוקדמות מונדיאל 2022. מניעת כניסתן לאצטדיון של מאות נשים הסתיימה בתקרית אלימה במהלכה רוססו כמה מהן בגז מדמיע. חלק מהמבקרים תלו את האחריות לאירוע באיש הדת, שהביע התנגדות נחרצת לנוכחות נשים באצטדיוני כדורגל. הביקורת נגדו, נשמעה לא רק בקרב חוגים רפורמיסטים אלא גם מצד דוברים המזוהים עם המחנה השמרני. ביקורת זו משקפת הכרה גוברת גם בקרב השמרנים בפער בין הממסד הדתי לציבור וחשש מפני זיהויים עם אנשי דת קיצונים, שעלול לפגוע במאמציהם לגייס תמיכה ציבורית, בעיקר בקרב הדור הצעיר.

 

ב-5 באפריל שלחו 17 נציגיו במג'לס של מחוז ח'וראסאן רזוי שבצפון-מזרח איראן  מכתב למנהיג איראן, עלי ח'אמנהאי, לרגל יום השנה ה-17 למינויו של איתאללה אל-הודא לדרשן תפילות יום השישי בבירת המחוז, העיר הקדושה משהד. במכתב הודו חברי המג'לס לח'אמנהאי על המינוי ושיבחו את כישוריו הדתיים וערכיו המוסריים הנעלים של איש הדת הבכיר. יום קודם לכן קיימו כמה מחסידיו של עלם אל-הודא עצרת תמיכה בה השמיעו קריאות בשבחו.

גילויי תמיכה אלה באיש הדת השמרני בן ה-77 נשמעו על רקע ביקורת חריפה שהוטחה בו בעקבות תקרית שהתרחשה במהלך משחק כדורגל בין איראן ללבנון, שהתקיים במשהד ב-30 במרץ במסגרת מוקדמות מונדיאל 2022. מאות נשים, שרכשו כרטיסים למשחק, הוצאו מהמגרש וכמה מהן אף רוססו בגז מדמיע לאחר שמחו על ההחלטה לאסור על כניסתן. האיסור על כניסת נשים לאצטדיוני כדורגל, שהוטל לאחר המהפכה האסלאמית, בוטל ב-2019 בעקבות לחץ ציבורי גובר ואיומי השעיה מצד התאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א). התקרית עוררה ביקורת ציבורית נרחבת והביאה לחילופי האשמות בין רשויות איראניות שונות בנוגע לאחריות לתקרית האלימה.

מבקרים אחדים תלו את האחריות לתקרית בעלם אל-הודא, שהביע בעבר התנגדות נחרצת לנוכחות נשים באצטדיוני כדורגל, אף כי הוא עצמו לא שהה במשהד בזמן המשחק אלא  היה מצוי במסע עלייה לרגל לכרבלאא' שבעיראק. התבטאויותיו של אל-הודא הושמעו לאחר משחק כדורגל בין איראן לעיראק, שהתקיים בטהראן בינואר 2022 במסגרת מוקדמות המונדיאל, אי אז הוא מתח ביקורת על ההיתר שניתן לכמה מאות נשים להיכנס לאצטדיון.

במאמר פרשנות שפרסם דובר מפלגת אעתמאד-י מלי (האמון הלאומי) הרפורמיסטית, מוחמד צאדק ג'ואדי חצאר, ביומון המפלגה, הוא טען (אעתמאד, 6 באפריל), כי הסיבה המרכזית לתקרית האלימה במשהד טמונה  בתפיסת עולמו של עלם אל-הודא. לדברי חצאר, עמדותיו הקיצוניות של אל-הודא ביחס לסוגיות תרבותיות, דתיות ופוליטיות אינן עולות בקנה אחד עם הרקע התרבותי וההיסטורי של משהד או עם חוקי המדינה ואינן זוכות לתמיכה ציבורית רחבה אפילו במשהד עצמה.

העיתונאי הרפורמיסטי פריד מדרסי סימן את עלם אל-הודא כגורם המרכזי לתקרית וקרא להדחתו מתפקידו כדרשן תפילות יום השישי. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (30 במרץ) טען מדרסי, כי איש הדת הבכיר מתערב בכל דבר ועניין ומחשיב עצמו כשליט חכם ההלכה (ולי פקיה) של המחוז. הוא ציין כי אסור לאפשר לאנשים חסרי היגיון להקריב את הכבוד של  איראן, המשטר והשיעה וכי יש להציל את האזרחים מהדיכוי מצד אנשים אלה.

הביקורת נגד איש הדת הבכיר נשמעה לא רק מקרב חוגים רפורמיסטים אלא גם מצד דוברים המזוהים עם המחנה השמרני. הפרשן והעיתונאי מוחמד מהאג'רי קרא אף הוא להעביר את עלם אל-הודא מתפקידו. בציוץ בטוויטר (30 במרץ) כתב מהאג'רי, כי הדרך למנוע הישנות מקרים כדוגמת התקרית האלימה באצטדיון משהד ולאפשר לתושבי העיר הקדושה לנשום לרווחה הוא להחליף את דרשן תפילות יום השישי באיש דת מתון יותר.

גם סגן יו"ר המג'לס לשעבר, עלי מטהרי, הנמנה על מחנה השמרנים המתונים, הביע הסתייגות מעמדותיו של עלם אל-הודא. בציוץ בטוויטר (6 באפריל) כתב מטהרי, כי הלהט הדתי של איש הדת הבכיר ראוי להערכה, אך נוכחותן של נשים במשחקי כדורגל בלבוש אסלאמי ותוך הקפדה על הפרדה מגדרית אינה אסורה מבחינה הלכתית. לדבריו, דווקא האיסור על כניסת נשים לאצטדיוני כדורגל או למופעים מוזיקליים הוא שמעודד נשים רבות להגיע לאירועים אלה.

עלם אל-הודא דחה את הביקורת נגדו. בכינוס שנערך במשהד (4 באפריל) הוא ציין כי יש מחיר להגנה על ערכי המהפכה וכי הוא מחוסן בפני עלבונות נגדו. זאת ועוד, זמן קצר לאחר התקרית באצטדיון הוא שב וביטא את עמדותיו השמרניות כאשר הצהיר בדרשת יום השישי ב-1 באפריל כי אלה המציגים את תומכי אכיפת הרעלה כמתנגדי נשים, הם אויבי האל. לדבריו, ברפובליקה האסלאמית יש ליישם את ערכי האסלאם ועונשי האסלאם בכל תחומי החיים.

אין זו הפעם הראשונה שעלם אל-הודא ניצב במוקד סערה ציבורית על רקע עמדותיו הקיצוניות. איש הדת הרדיקלי, שבתו ג'מילה נשואה לנשיא ראיסי, מחזיק בעמדת השפעה גדולה במיוחד במשהד ונחשב מקורב למנהיג ח'אמנהאי. במהלך 2016 הוא היה מעורב בעימות נוקב בנוגע לקיום מופעים מוזיקליים בעקבות החלטת הממשלה שלא לחייב עוד מארגני מופעים בקבלת אישור משטרתי לצורך קיומם. הוויכוח בעניין זה הגיע לשיאו בעקבות ביקורת חריפה מצד עלם אל-הודא, שקבע שאין להתיר קיום מופעים בעיר והצהיר שמי שמבקש לחיות בעיר שבה מתקיימת פעילות תרבותית חופשית יכול להעתיק את מקום מגוריו לעיר אחרת. בתגובה לכך, פרסמה קבוצת צעירים, סטודנטים ואמנים ממשהד גילוי דעת פומבי בו נכתב שמוטב לאיש הדת הבכיר לפעול בסוגיות דחופות וחשובות יותר המטרידות את אזרחי עירו, כגון המצוקה הכלכלית והחברתית, ההתמכרות לסמים, תופעת הקבצנים, הפשיעה והאלימות, במקום לנסות למנוע מאזרחי העיר את זכותם החוקית להאזין לקונצרטים.

בקיץ 2018 פרץ דיון בעקבות דיווחים בתקשורת האיראנית על אודות גברים רווקים עיראקים העולים לרגל לעיר משהד ומנצלים את שהותם בה כדי לקיים יחסי מין עם נשים מקומיות. אזרחים רבים ניצלו את חשיפת התופעה כדי לתקוף את אנשי הדת השמרנים, ובראשם עלם אל-הודא, ולשים אותו ללעג. לטענתם, לא זו בלבד שאנשי הדת אינם פועלים נגד התופעה אלא אף מספקים לה הצדקה הלכתית במסגרת נישואי הנאה זמניים המותרים על פי האסלאם השיעי. הם ציינו שבשעה שאנשי הדת הבכירים מחילים איסורים על קיומם של מופעי מוזיקה בעיר, אוכפים באופן קפדני את קוד הלבוש האסלאמי ומענישים בחומרה בגין שתיית אלכוהול במסגרת מאמציהם לשמר את צביונה הדתי והמוסרי של העיר, הם מאפשרים לתיירות המין להתקיים בעיר באופן חופשי.

עמדתם הבלתי-מתפשרת של אנשי דת שמרנים, דוגמת עלם אל-הודא, תורמת לשחיקה הנמשכת במעמד הדת, ובמיוחד במעמדם של אנשי הדת באיראן, ומרחיקה אותם מצעירים ומצעירות הטוענים נגדם שגישתם הקיצונית אינה תואמת את אורח החיים המודרני. על רקע זה, ניתן להבין את הביקורת נגד עלם אל-הודא גם בקרב השמרנים, שהחזירו לעצמם את השליטה המוחלטת במוסדות הפוליטיים הנבחרים בעקבות הבחירות הפרלמנטריות בפברואר 2020 והבחירות לנשיאות ביוני 2021. החוגים השמרנים מודעים היטב לפער בין הציבור לממסד הדתי וחוששים מכך שזיהויים עם אנשי דת קיצונים יפגע במאמציהם לגייס תמיכה ציבורית, בעיקר בקרב הדור הצעיר.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>