זמן איראן מס' 7

סקירה מס' 7 ● 24 בספטמבר 2008

 

או-בַּא-מָה אַסְת? ["האם הוא איתנו?"]: איראן לנוכח עלייתו של ברק אובאמה

רז צימט*

הבחירות המקדימות לנשיאות ארצות-הברית עוררו בחודשים האחרונים עניין רב גם באיראן. בעיקר משכה את תשומת ליבם של האיראנים עלייתו של הסנאטור ברק אובאמה. צבע עורו, שמו האמצעי ("חוסיין") והעובדה, כי למד במשך שנתיים בבית ספר מוסלמי באינדונזיה, תרמו משמעותית לעניין הרב, שעורר המתמודד הדמוקרטי לנשיאות.

היו שמצאו בהצהרותיו המתונות ביחס לאיראן, במהלך מערכת הבחירות, ובנכונותו לנהל משא ומתן ישיר וללא תנאים מוקדמים עמה, מקור לתקווה מסוימת כי ארה"ב תשנה את מדיניותה ביחס לרפובליקה האסלאמית. אפילו בכירים איראנים לא יכלו להתעלם מ"תופעת אובאמה". במהלך ועידה בינלאומית בנושא עיראק, שהתקיימה בסוף חודש מאי 2008, ביטא שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מֻתַכִּי, בשיחה עם עיתונאים, את תקוותו כי בעקבות הבחירות בארה"ב יחול שינוי במדיניות האמריקאית. מֻתַכִּי סירב להתייחס לעמדתה הרשמית של איראן ביחס לשלושה המועמדים לנשיאות ארה"ב. הוא ציין, עם זאת, בתשובה לשאלה בנוגע לנכונותו של אובאמה לשקול פגישה עם נשיא איראן, כי ניכר שאזרחי ארה"ב מעוניינים בשינוי במדיניות ממשלתם. גם הנשיא מחמוד אחמדינז'אד התייחס למערכת הבחירות בארה"ב בראיון, שהעניק במרץ 2008 ליומון הספרדי "אל-פאיס". חרף הימנעותו מהבעת עמדה ברורה ביחס למועמד המועדף מבחינתו, הוא מצא לנכון להעריך כי המערכת הפוליטית בארה"ב לא תאפשר לאובאמה להיבחר ל"בית הלבן".

במחנה הרפורמיסטי באיראן עוררה התחזקותו של אובאמה עניין מיוחד. בלוגרים איראנים, המזוהים עם הזרם הרפורמיסטי, הביעו את תקוותם כי זכייתו של המועמד הדמוקרטי, תסלול את הדרך לשיפור הקשרים בין איראן לבין ארה"ב. חלק מהבלוגרים אף הביעו הערכה לדמוקרטיה האמריקאית לנוכח הצלחתו של אובאמה והשוו בינה לבין מצב הדמוקרטיה באיראן. אחרים טענו כי הסרת האיום מפני מתקפה צבאית אמריקאית נגד איראן, עשויה לחזק את המחנה הרפורמיסטי במדינתם. הבלוגר פרהאד אפשאר, למשל, ציין שרעיונותיו של אובאמה בנוגע למדיניות החוץ ולאיראן הם מקור לשמחה עבור הרפורמיסטים ברפובליקה האסלאמית, שכן שלום ודיאלוג מהווים "רעל מסוכן" עבור הקבוצה [השמרנית] באיראן, שקיומה הפוליטי מבוסס על אלימות ומלחמה. אפשאר גם הביע את הערכתו לדמוקרטיה האמריקאית בעקבות הזכייה של אובאמה, בינואר 2008, ברוב קולות בבחירות המקדימות במדינת איווה, אף על-פי שרוב תושביה לבנים. עורך הבלוג "השקפה חדשה" [נֵגַאהֵ-י נוֹ] כתב במאמר שכותרתו: "הדמוקרטיה האמריקאית ולקחיה עבור איראן", שהבחירות בארה"ב הן הישג משמעותי לדמוקרטיה וכי הבעיה המרכזית הניצבת בפני איראן היא העדר התקדמות מספקת מבחינת חירויות פוליטיות וכלכליות וחברה אזרחית, שהן הבסיס לדמוקרטיה.

אם הצהרותיו של אובאמה בזכות משא ומתן ישיר עם איראן עוררו אופטימיות זהירה באיראן, אזי שהכרזותיו האחרונות בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית, הביאו להתפכחות מהתקווה לשינוי מהותי במדיניות החוץ האמריקאית. הצהרותיו של אובאמה בכנס השדולה היהודית איפא"ק בוושינגטון, בראשית יוני 2008, לפיה יעשה כל דבר על מנת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, עוררה באיראן תגובות מיידיות. דובר משרד החוץ האיראני, מחמד עלי חֻסֵיני, ציין שעמדותיו בסוגיה זו בלתי מקובלות ומוטות, והביע צער על כך שהן מושפעות מהלובי הציוני.

לאחר הנאום בפני איפא"ק, ביטאה גם התקשורת האיראנית התפכחות מהתקווה לשינוי במדיניות האמריקאית. בחמישה ביוני 2008, התפרסם באתר "עַצְרֵ-י איראן", שמזוהה עם הזרם השמרני-הפרגמטי, מאמרו של סיד זיאא' אל-דין אֵחְתֵשאם, תחת הכותרת: "האם הוא איתנו?" (בפרסית: אוּ-בַּא-מָה אַסְת?). רבים באיראן, נכתב במאמר, גילו אהדה כלפי אובאמה כיוון שבהשוואה למתחריו, הוא הפגין גישה פחות תוקפנית כלפי איראן ואף דיבר על הצורך במשא ומתן ללא תנאים מוקדמים עימה. בחירתו של אובאמה כמועמד של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות בארה"ב, ממשיך אֵחְתֵשאם וטוען, יכולה לשמש עדות להצלחתה של החברה האמריקאית להתגבר על המגמה הגזענית שרווחה בקרבה בעבר. אם הוא אכן ינצח בסופו של דבר בבחירות לנשיאות, יהיה העם האמריקאי ראוי להערכה על הצלחתו להתגבר על הגישה הגזענית לטובת גישה שוויונית. אלא, שהשאלה האם בחירתו של אובאמה טובה לאיראן, מבטאת לטענת אֵחְתֵשאם חוסר הבנה בנוגע למצב הפוליטי בוושינגטון, שכן הגישה העתידית של הממשל האמריקאי החדש כלפי איראן, תעוצב אך ורק בהתאם לאינטרסים הלאומיים של ארה"ב. אם הממשל האמריקאי החדש יגיע למסקנה שהאינטרס הלאומי של ארה"ב מחייב לשאת ולתת עם איראן, הרי שהוא יפעל בדרך זו, גם אם ג'ון מקיין יבחר לנשיאות. אם האינטרס הלאומי האמריקאי יחייב את ארה"ב לבצע מתקפה צבאית נגד איראן, הרי שהיא תאושר גם על-ידי אובאמה. לפיכך, מסיק אֵחְתֵשאם במאמרו, אין סיבה לשמוח על ניצחונו של אובאמה, כשם שאין סיבה להיות מוטרדים מניצחונו של מקיין. עבור איראן חשוב לנקוט במדיניות שתגרום לאמריקנים להעדיף התנהלות הגיונית מול איראן, על פני פעילות צבאית.

תגובה אחרת לנאום של אובמה בפני ועידת איפא"ק, התפרסמה בחמישה ביוני באתר "פרדא", שמזוהה אף הוא עם הזרם השמרני הפרגמטי בפוליטיקה האיראנית. במאמר שכותרתו: "הוא איננו איתנו" (בפרסית: או-בַּא-מָה ניסְת), טוען מאזיאר ראדמַנֵשכי כי לאחר בחירתו כמועמד הסופי לנשיאות ארה"ב, יודע אובאמה שהשגת המפתח ל"בית הלבן" מותנית בתמיכה של חברי איפא"ק.

לדעת ראדמַנֵשכי, הפולמוס שהתפתח בקרב הפוליטיקאים הבכירים באיראן סביב השאלה האם "אובאמה איתנו ומקיין נגדנו" הוא פשטני מעיקרו. אובאמה הצהיר על אפשרות להחרים את משמרות המהפכה, על קיומה של אופציה צבאית נגד איראן ועל הצורך בשמירת ביטחונה של ישראל. לכן, קיים חוסר וודאות שהיה מוכן לשאת ולתת באופן ישיר עם נשיאה הבא של איראן.

תגובה נוספת מהשמונה ביוני 2008, התפרסמה ביומון הרפורמיסטי "כארגזאראן". במאמר המערכת: "אובאמה ופעמוני המלחמה", הדגיש חסין דהשיאר שהציפיות המוקדמות של בכירים בממשל האיראני ממועמדותו של אובמה, התבססו על חוסר הבנה של המערכת הפוליטית האמריקאית. משום שבמדיניות הפנים של המועמדים לראשות המפלגה הדמוקרטית לא הסתמנו הבדלים משמעותיים, נועדו הצהרותיו המתונות של אובמה, בראשית מערכת הבחירות, להציג עמדה אחרת מזו של הילרי קלינטון במדיניות החוץ. הגם שיועציו של אובמה משתייכים לאסכולה הגורסת שעל ארה"ב להגן בכל מחיר על מעוז התרבות והציוויליזציה המערביות במזרח התיכון. לכן, ממשיך וגורס דהשיאר, אין לייחס חשיבות לשמו האמצעי של המועמד הדמוקרטי, לצבע עורו או לערכים שהקנה לו אביו (שנטש את המשפחה כשנתיים לאחר היוולדו), ולצפות לשינוי בסיסי במדיניות החוץ האמריקאית במזרח התיכון. יתר על כן, מרחיק דהשיאר לכת ומזהיר כי הסיכוי למלחמה אף עלול להתגבר אם אובאמה ייבחר לנשיאות ארה"ב, שכן הוא צפוי לזכות בתמיכת גורמי השמאל האירופי, שיבקשו לשתף פעולה עם הנשיא הליברלי השחור הראשון בעולם המערבי בעידן המודרני.

לסיכום, דבריו של אובאמה בפני ועידת איפא"ק, חיזקו באיראן את ההערכה כי אין הבדלים משמעותיים בין מועמדי שתי המפלגות בבחירות לנשיאות ארה"ב וכי לא צפוי שינוי משמעותי במדיניות החוץ האמריקאית כלפי איראן לאחר הבחירות. אף על-פי כן, איראן צפויה להמשיך ולעקוב אחר מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב. הויכוח הפוליטי הפנימי בארה"ב בנוגע לדרכי ההתמודדות האפשריות אל מול איראן, חיזק את הערכתם של גורמים איראנים כי פחתו הסיכויים לפעולה צבאית אמריקאית נגדה. כל זמן שלא תשתנה הערכת מצב איראנית זו, צפויה איראן להמשיך ולנצל גם את הויכוח הפנימי בארה"ב כדי להמשיך במדיניותה המתריסה ביחס למערב, יהיו תוצאות הבחירות אשר תהיינה.

divider

*רז צימט הוא תלמיד מחקר לתואר שלישי בביה"ס להיסטוריה ועמית מחקר במרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב.


מרכז אליאנס ללימודים איראניים (ACIS)

אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב 61390, תל אביב ת.ד. 39040

דוא"ל: irancen@tauex.tau.ac.il טל' 03-640-9510 פקס' 03-640-6665

זמן איראן 7 ● 24 בספטמבר 2008 © כל הזכויות שמורות.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>