זמן איראן מס' 20

סקירה מס' 20 ● 6 בדצמבר 2010

 

גילויי לאומנות גזענית ואהדה לנאציזם במרחב הוירטואלי של איראן

ליאורה הנדלמן-בעבור*

ב-18 בנובמבר חשף אתר החדשות האיראני תאבּנאכּ את פעילותו המקוונת של פורום רשת פרו-נאצי, שמפיץ את תורתו של אדולף היטלר בפרסית, ופועל במתחם (domain) הכולל את הסיומת המדינתית המוקצית לרפובליקה האסלאמית (irannazi.ir). אופי התכנים של הפורום עורר תהיות רבות באמצעי התקשורת המקוונים באשר לשיקוליו של המשרד לתרבות והכוונה אסלאמית, שאחראי על  רישומם ואישורם של אתרים הפועלים מאיראן  (France 24, Nov 18, 2010;gooya, Nov 18, 2010; Rooz, Nov 21, 2010; RFERL, Nov 22, 2010; The national, Nov 24, 2010). שלושה ימים לאחר מכן, ב-21 בנובמבר 2010, הצביע אתר החדשות רוּז על עלי מחמד ראמין, שהתמנה בנובמבר 2009 לסגן שר במשרד התרבות וההכוונה האסלאמית האחראי על התקשורת, כדמות מרכזית שניצבת מאחורי היתר הפעילות של הפורום (irannazi.ir) ברשת. לטענת מחמד רזא יזדאן-פּנאה, עיתונאי הרשת של רוּז, ראמין המשמש גם כמנכ"ל "הקרן העולמית לשואה" באיראן (בּניאד-י ג'האני-י הולוכּאסת), נוטה להתגאות בקשרים שהיו לו עם גורמים ניאו-נאציים במהלך שנות לימודיו בגרמניה. מעבר לכך, על פי רוּז, הוא גם משמש "יועץ בכיר לנשיא מחמוד אחמדינז'אד בנושא הכחשת השואה" (Rooz, Nov 2122, 2010).

בעוד שבעבר אתרים דומים נחסמו והוסרו מן הרשת בגין הפרת חוקי המדינה, במרוצת השנה וחצי האחרונות ניכר כי הרפובליקה האסלאמית מאפשרת, מגלה סובלנות או לפחות אינה פועלת באותה מידה של נחישות נגד גילויי לאומנות איראנית גזענית במתחם הוירטואלי שלה. מעבר לאנטישמיות שזועקת מתכניהם, קהילות פורומים מעין אלה מבטאות לכאורה עמדות שנוגדות לחלוטין את האידיאולוגיה הפאן-אסלאמית של המשטר. רבים מחברי הקהילות האיראניות הוירטואליות, שמגלים נטיות פרו-נאציות, דבקים באידיאולוגיה שעיקרה עליונות הגזע הפרסי/איראני ולפיה ערבים-מסלמים ובני קבוצות אתניות שאינם ממוצא ארי מוקצים מחמת מיאוס. יתרה מזאת, חלק מקבוצות אלו אף תומך בהקמתה של מדינה איראנית חילונית שתתבסס על סוציאליזם לאומני ותדחה את חוקי האסלאם.

בעקבות החשיפה התקשורתית והתגובות הבינלאומיות שלהן זכה הפורום, דווח כי הוא נחסם באיראן ושיבושי פריצה זוהו באחדים מדפיו. על פי דיווחים מאוחרים יותר פעילותו חודשה תוך פרק זמן קצר (Reuters, Nov 22, 2010) והנהלת הפורום, הכוללת שני מנהלים (אדמיניסטראטורים), מיהרה לערוך בו מספר שינויים "קוסמטיים". במרוצת שבוע, בין ה-18 ל-25 בנובמבר, שונתה כותרת הפורום האיראני לפחות שלוש פעמים: מ"אגודת הנאציזם של איראן", ל"אגודה לחקר מלחמת העולם השנייה והרייך השלישי" ובהמשך ל"פורום של מלחמת העולם השנייה והרייך השלישי". בנוסף לכך, גם דיוקנו של היטלר ודגל המפלגה הנאצית הוסרו מעמוד הבית של הפורום והוחלפו פעמיים במופעים צבאיים ממלחמת העולם השנייה, וכך גם הרקע האדום של הכותרת שונה לגוון חום (ראו תמונה למטה). למרות השינויים הללו, התכנים שהוצגו בו נותרו כשהיו גם ב-24 בנובמבר, במהלכו הודיעו מנהליו על כוונתם לסגור את הפורום ולהעתיק את פעילותם לאתר אחר.

רבים מחברי הפורום, שהחל לפעול ברשת בין ה-11 ל-15 באוגוסט 2010, אימצו לעצמם כינויים וירטואליים המזוהים עם מוסדות הרייך השלישי, כגון: הגסטאפו והוורמכט, או עם ההנהגה הנאצית, כגון: הימלר, גרינג וגבלס. בה בעת דמויות שנויות במחלוקת נוספות כמו מוסוליני, סטלין, ביסמרק ואחמדינז'אד כיכבו גם הן ברשימת הכינויים של חברי הפורום. בנוסף לכינויים הוירטואליים שבהם נעשה שימוש, דיוקנאות של הצמרת הנאצית וסמליה החזותיים של מפלגתם, כמו העיט פרוש הכנפיים שאוחז בצלב קרס הנתון בזר דפנה והגוונים הדומיננטיים שחור, אדום ולבן, שולבו בפרופיל האישי של חברים רשומים בפורום. גם רמת פעילותם המקוונת של חברי הפורום דורגה מילולית וחזותית על פי ההיררכיה והדרגות הפוליטיות שהיו נהוגות בקרב חברי מפלגת הפועלים הגרמנית הלאומית-סוציאליסטית.

החשיפה של הפורום באתרי חדשות ברשת הגלובלית עוררה את ההתעניינות בו כמעיין מתגבר. היממה שבמהלכה נרשם מספר המבקרים הרב ביותר ששהו באותו פרק זמן בפורום, מקבילה למועד פרסום הכתבה הראשונית באתר החדשות תאבּנאכּ. בין ה-21 ל-22 בנובמבר ביקרו בפורום האיראני הפרו-נאצי 146 חברים רשומים, 14 גולשים אנונימיים ו-3,117 אורחים, אומדנים שמצביעים על התעניינות גדולה באתר דווקא מצד גולשים שאינם נמנים על חבריו הרשומים. ב-23 בנובמבר היו רשומים בפורום 920 חברים, יותר מ-65 אחוז מהם (627 חברים) נרשמו אליו רק לאחר הפרסום אודותיו ב-תאבּנאכּ. היות ורוב החברים הרשומים הצטרפו אליו רק לאחרונה, רובם המוחלט לא היו פעילים בפורום עד לסגירתו ב-28-27 בנובמבר. כמו כן, מחצית מקרב כ-2,600 הודעות (posts), שהועלו אליו במרוצת שלושת החודשים הראשונים לפעילותו, מקורם בארבעה חברים בלבד, ביניהם מנהל הפורום שזוהה בשם בּאבּכּ ובכינוי Germanizer. על פי מדד אלקסה, שעוקב אחר תעבורה מקוונת, קרוב ל-80 אחוז מהמבקרים בפורום היו ממוקמים באיראן והשאר בעיקר באנגליה, גרמניה וארצות הברית (Alexa, November 23, 2010). היה והפרטים שהם ציינו אכן מדויקים,פרופילים אישיים של משתמשים רשומים בפורום חשפו שרוב חבריו גברים בגילאים 22 עד 27.  

חשוב לציין שהפורום שנחשף על ידי תאבּנאכּ הוא אתר אחד בלבד בתוך שפע של אתרים מגוונים שמופיעים ברשת ופועלים במתחם המדינתי הוירטואלי של הרפובליקה האסלאמית. בפעילות מקוונת במתחם וירטואלי ספציפי זה ובהימנעות של הרשויות באיראן מהסרתו או חסימתו המוחלטת, אין בהכרח להצביע על כך שהרפובליקה האסלאמית היא הגורם שעומד מאחורי הפורום המדובר. כמו כן, אין בפעילותו של פורום זה לשקף את קצב הגידול המואץ של משתמשי הרשת והשימושים הרבגוניים שנעשים באפליקציות האינטרנט באיראן. על פי איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי, זינק מספר משתמשי האינטרנט ברפובליקה האסלאמית מ-250 אלף בשנת 2000 ל-33.2 מיליון ב-2010. די באזכור התפקיד שמילאה הרשת הגלובלית במהלך הפגנות המחאה ההמוניות, שפרצו בעקבות הבחירות לנשיאות ביוני 2009, בכדי להעיד על מורכבות ומגוון השימושים שנעשים באינטרנט למטרות שונות באיראן (ראו זמן איראן 10, 2 ביולי 2009).

יחד עם זאת, אופי הפעילות ותכנים גזעניים שהוצגו ונדונו בפורום המדובר אינם מקרה מבודד בהקשר האיראני. אתרים שהועלו בעבר לאינטרנט וזיהו את עצמם עם המפלגה הניאו-נאצית של איראן (כגון: neonazi.ir;nazism.ir), הוסרו מהרשת. גם הבלוג של סומכּא, מפלגת הפועלים האיראנית הלאומית-סוציאליסטית (sumka.blogfa.com), שהצהירה בו בגלוי כי חברי המפלגה הנאצית של איראן מזהים את עצמם עם שנאת ערבים ומסלמים, ובמפורש: "אנחנו אויבים בלב ובנפש של הערבים והמסלמים. אנחנו גם שונאים יהודים ואנחנו לחלוטין אנטי-ערביים", כבר אינו זמין בשירות הבלוגים בלוגפא. אך בבלוגוספירה האיראנית גילויי אהדה דומים לצמרת המפלגה הנאצית ולאידיאולוגיה שלה, והשנאה לציונות/יהדות/ישראל ממשיכים להיות זמינים בבלוגים דוגמת "אתר הנאציזם" (nazismsite.blogfa.com) ו"אדולף היטלר המנהיג הגדול" (greathitler.blogfa.com), שמארח בלוגפא. אתרים מעין אלה לרוב קשורים זה לזה, כלומר הם מופצים ומשוכפלים על ידי אותם מקורות, באמצעות ערוצי הקהילות החברתיות ברשת הגלובלית וניתן לאתר את עקבותיהם אפילו בפורום האוהדים האיראנים של קבוצת הכדורגל הגרמנית ביירן מינכן (fcbayern.ir).

זאת ועוד, אתר הפורום hitler.ir פועל גם כן במתחם הוירטואלי של איראן מאז אפריל-מאי 2009, וכולל תכנים נרחבים אף יותר מאלה שהופיעו בפורום שחשף תאבּנאכּ. מכרזת הגיוס הלקוחה מהאתר (ראו תמונה משמאלן) ניתן ללמוד על קהל היעד הספציפי שאליו מכוונים מסרים מעין אלה. במסר המילולי שמופיע מתחת לדמות חייל האס.אס., מצוין: "האם אתה אוהד של אדולף היטלר? האם אתה אנטי-ציוני? האם אתה מתנגד לכתיבה ההיסטורית של המנצחים במלחמת העולם השנייה? אם כן, אנא סייע לאגודת אדולף היטלר!" בהמשך מפרט האתר פרטי חשבון בבנק "מלת" המקוון, שבאמצעותו ניתן להעביר כספי תמיכה למען המשך פעילותו. אתר זה מהווה חלק מקבוצת אתרים שמזדהים במוצהר כניאו-נאציים, כפי שמעידים על כך גם כתובותיהם  (realhitler.com; hitlertruth.com; hitlernews.com; justice-for-hitler.com). הקבוצה מנוהלת על ידי גורם שמזהה את עצמו בשם חמיד רזא ניכּבּח'ש, המתגורר באהואז ואחראי על ניהול מספר אתרי רשת ואגודות ניאו-נאציים באיראן. כמו כן הוא מייחס לעצמו הוצאה לאור של מספר ספרים ותרגומים מגרמנית לפרסית, כמו "הצבא הבינלאומי של היטלר" (ארתש-י בינ-י אלמלאלי-י היטלר), שזמינים לרכישה ברשת הגלובלית.

מן הראוי לציין, בהקשר כללי יותר, כי מסרים ותכנים של שנאה הופצו באמצעות ערוצים אלקטרוניים על ידי קבוצות ניאו-נאציות באמריקה ובאירופה כבר בראשית שנות השמונים, עוד בטרם נפוץ השימוש העולמי וההמוני במחשבים אישיים וברשת המקוונת. חרף התגברותם של גילויי לאומנות גזענית ונאציזם במתחם הוירטואלי של הרפובליקה האסלאמית, לעת עתה עדיין מדובר בתופעה שולית הן ברשת האיראנית והן ברשת הגלובלית. עם זאת, היתר פעולה לקהילות פורום ניאו-נאציות במתחם הוירטואלי שלה, יכול להתפרש כמתן הכשר לפיתוחן של תפיסות לאומניות לא-אסלאמיות ברפובליקה האסלאמית שהשלכותיהן חורגות מתפנית שולית במדיניות המשטר. לסיום, למרות שגילויים מעין אלה ראויים להתייחסות מעמיקה ומעקב רציף, עניין רב גם מגביר את ההתעניינות הציבורית בהם בזירה המקומית והבינלאומית■

 

divider

*ליאורה הנדלמן-בּעבור מרצה בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב ועמיתת מחקר במרכז ללימודים איראניים.


 

 

מר כ ז    א ל י א נ ס    ל ל י מ ו ד י ם    א י ר א נ י י ם  ( A C I S ) 

אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב 61390, תל אביב ת.ד. 39040

דוא"ל Irancen@tauex.tau.ac.il 

טל':03-640-9510    פקס03-640-6665 :

זמן איראן ● 20  6 בדצמבר 2010

©  כל הזכויות שמורות 

 

facebook

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>