זמן איראן מס' 54

סקירה מס' 54 ● 28 באוקטובר 2014

מותו של יו"ר "מועצת המומחים": נקודת זינוק לחידוש המאבק הפוליטי באיראן

ד"ר רז צימט*

 

ב-21 באוקטובר הלך לעולמו איתאללה מחמד-רזא מהדוי-כני, יו"ר "מועצת המומחים" האיראנית, לאחר שהיה שרוי בתרדמת במשך מספר חודשים מאז לקה בשבץ. מאז המהפכה האסלאמית בשנת 1979 מילא מהדוי-כני שורה של תפקידים בכירים בצמרת המשטר ובממסד הדתי השמרני. מותו מהווה סמן  נוסף להסתלקותו של דור הותיקים שהנהיג את המהפכה וצפוי לפתוח מחדש את המאבק על הנהגת המועצה. "מועצת המומחים" המורכבת מ-86 אנשי דת אחראית לפי חוקת איראן לפקח על פעילות המנהיג, למנות לו יורש ואף להדיחו אם מצאה כי אינו כשיר עוד להמשיך ולמלא את תפקידו. 

אין להפריז בחשיבותה של מועצה זו. אמנם חבריה נבחרים על-ידי הציבור האיראני בבחירות המתקיימות אחת לשמונה שנים, אך בדומה למערכות בחירות אחרות ברפובליקה האסלאמית, עוברים גם המועמדים בבחירות אלה סינון קפדני באמצעות "מועצת שומרי החוקה" המוסמכת לפסול מועמדים שנאמנותם לערכי המהפכה ולתפיסת "שלטון חכם ההלכה" מוטלת בספק. סמכויות הפיקוח על המנהיג שהוקנו למועצה על-ידי החוקה אינן באות, לפיכך, כמעט לידי ביטוי במהלך דיוניה המתקיימים בדרך-כלל אחת לחצי שנה. המועצה עתידה אומנם למלא תפקיד חשוב במאבק הכוחות הצפוי עם מותו של המנהיג העליון, איתאללה עלי ח'אמנהאי, אך ניתן להניח כי מאבק הירושה יושפע במידה רבה מפעילותם של גורמים נוספים, כדוגמת בכירים בלשכת המנהיג, בלשכת הנשיא ובמשמרות המהפכה, שאינם חברים במועצה. אף על-פי כן, המאבק הצפוי על הנהגת "מועצת המומחים" אינו נעדר חשיבות, במיוחד משום שיש בו כדי לספק עדות למאזן הכוחות הפוליטי הנוכחי בצמרת האיראנית, ובעיקר בין האגף המרכזי המתון במחנה השמרני המזוהה עם תומכי הנשיא חסן רוחאני ופטרונו הפוליטי, הנשיא לשעבר ויו"ר "המועצה לקביעת האינטרס של המשטר", איתאללה עלי-אכבר האשמי רפסנג'אני, לבין האגף הימני-רדיקלי במחנה השמרני, שנציגו הבולט הוא האיתאללה מחמד תקי מצבאח-יזדי.

מותו של מהדוי-כני מגיע כשנה וחצי טרם הבחירות ל"מועצת המומחים" הצפויות להתקיים בראשית 2016. מאחר שמועד הבחירות קרוב יחסית לא מן הנמנע, כי חברי המועצה יעדיפו להימנע מעימותים פוליטיים מיותרים ולאפשר לאיתאללה מחמוד האשמי-שאהרודי, סגן יו"ר המועצה שמונה כממלא-מקום היו"ר בעקבות השבץ בו לקה מהדוי-כני, להמשיך בתפקידו עד לבחירות.

מהדוי-כני נבחר לתפקידו כיו"ר "מועצת המומחים" בשנת 2011 לאחר הדחתו למעשה מן התפקיד של רפסנג'אני ששימש בתפקיד מאז ספטמבר 2007 בעקבות מותו של יו"ר המועצה הקודם, איתאללה עלי משכיני. הדחתו של רפסנג'אני מן התפקיד נתפסה כשיא בתהליך דחיקתו מן הצמרת האיראנית. כבר בשנות השמונים נתגלעה מתיחות בין רפסנג'אני שכיהן כיו"ר המג'לס (הפרלמנט האיראני) וכאחראי מטעם מנהיג המהפכה, רוחאללה ח'ומיני, לניהול המלחמה עם עיראק לבין עלי ח'אמנהאי ששימש כנשיא. עם מינויו של ח'אמנהאי למנהיג עליון ושל רפסנג'אני לנשיא בשנת 1989 הפכו היחסים ביניהם למתוחים אף יותר. רפסנג'אני מילא אומנם תפקיד מרכזי במינוי ח'אמנהאי למנהיג בזכות השפעתו הרבה ב"מועצת המומחים", אך תקוותו לנצל את מעמדו כדי לפקח על ח'אמנהאי לאחר מינויו נגוזה עד מהרה. במהלך שנות התשעים קיימו השניים יחסים מתוחים על רקע מדיניות הרפורמות הכלכליות שהוביל רפסנג'אני והפתיחות שהנהיג ביחסי החוץ של איראן.

במאבק בין רפסנג'אני למחמוד אחמדינז'אד בבחירות לנשיאות איראן בשנת 2005 תמך ח'אמנהאי במועמדותו של אחמדינז'אד והיחסים בינו לרפסנג'אני הידרדרו עוד יותר. במהלך המשבר הפוליטי שפרץ בקיץ 2009 התייצב רפסנג'אני לצד מועמד האופוזיציה הרפורמיסטית, מיר-חוסין מוסוי, וקרא תיגר על התנהלות ח'אמנהאי במשבר. ח'אמנהאי, שהודה בנאום שנשא עם פרוץ המהומות כי עמדותיו של אחמדינז'אד קרובות אליו יותר מאשר אלה של רפסנג'אני, הרחיק את רפסנג'אני מהובלת דרשת תפילות יום השישי בטהראן ולאחר מכן הביא להדחתו גם מתפקידו כיו"ר "מועצת המומחים".

הבחירות האחרונות לנשיאות איראן בקיץ 2013 סימנו נקודת מפנה במעמדו של רפסנג'אני. "מועצת שומרי החוקה" פסלה אומנם את מועמדותו לבחירות, אך ניצחונו של חסן רוחאני, שרפסנג'אני נחשב כפטרונו הפוליטי, העלה מחדש את קרנו של הנשיא לשעבר. בחודשים האחרונים התפרסמו באיראן דיווחים לפיהם רפסנג'אני צפוי למלא תפקיד מרכזי בבחירות הקרובות למג'לס הצפויות להיערך בסמוך לבחירות ל"מועצת המומחים" בראשית 2016. במקביל התגברו הקולות הדורשים להשיב לידיו את תפקיד דרשן תפילות יום השישי בטהראן. השיפור לכאורה במעמדו הפוליטי של רפסנג'אני אינו מסיר, עם זאת, את המתיחות ארוכת השנים בינו לח'אמנהאי. לא ברור, איפוא, אם רפסנג'אני יבחר להעמיד את מעמדו הפוליטי למבחן כבר כעת ולהתמודד מחדש על תפקיד יו"ר "מועצת המומחים" או שמא יעדיף לרכז את מאמציו בקידום מקורביו לקראת הבחירות הבאות למועצה ולנסות להיבחר כיו"ר המועצה הבאה.

אם בכל זאת יחליט רפסנג'אני להתמודד על תפקיד יו"ר המועצה עוד טרם הבחירות, הוא צפוי למצוא עצמו בעימות מחודש עם חברי המועצה המשתייכים לאגף הרדיקלי במחנה השמרני, ובראשם איתאללה מחמד-תקי מצבאח-יזדי, איתאללה מחמד יזדי ואיתאללה אחמד ח'אתמי. אף כי מעמדם של אנשי הדת הרדיקלים נחלש במידה מסוימת לאחר התבוסה שספג הימין השמרני בבחירות האחרונות לנשיאות איראן, קשה לחזות את תוצאותיו של מאבק פוליטי בין רפסנג'אני לאחד מאנשי הדת הרדיקלים על ראשות המועצה.

המשך כהונתו של איתאללה שאהרודי המקובל על רוב חברי "מועצת המומחים" בתפקיד יו"ר המועצה עשויה, כאמור, למנוע עימות פוליטי במחנה השמרני. מחנה זו סובל ממילא מפיצול פנימי ומנהיגיו עשויים להעדיף להתמקד בשיקום מעמדו לקראת מערכות הבחירות הצפויות בראשית 2016. מותו של מהדוי-כני, שנחשב לאחד ממנהיגי הזרם השמרני המסורתי באיראן, ינוצל בכל מקרה על-ידי ראשי שני האגפים היריבים ב"מועצת המומחים" כדי לאזור כוחות ולבצר את מעמדם לקראת הבחירות הקרובות למועצה. חשיבותה של המועצה הבאה צפויה להיות רבה במיוחד לנוכח העובדה כי קיימת סבירות גבוהה שהיא זו שתידרש לבחור את המנהיג הבא של איראן על רקע הדיווחים על הרעת מצבו הבריאותי של ח'אמנהאי.

divider

 *ד"רז צימט הוא עמית מחקר במרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב.  

 

 


מ ר כ ז    א ל י א נ ס    ל ל י מ ו ד י ם    א י ר א נ י י ם   ( A C I S )

אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב 61390, תל אביב ת.ד. 39040

דוא"ל: Irancen@tauex.tau.ac.il

טל' 03-640-9510 פקס' 03-640-6665

זמן איראן 54 ● 28 באוקטובר 2014

©כל הזכויות שמורות

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>