ביקור מקוון ב'מרכז הנאצי' של איראן

זמן איראן מס' 58 | 15 באפריל 2015

ליאורה הנדלמן-בעבור*


באוגוסט 2015 ימלאו שנתיים לכהונתו של הנשיא חסן רוחאני שמסתמן בזירה הדיפלומטית הבינלאומית כאנטיתזה לקודמו בתפקיד. ערב יום השואה לשנת תשע"ה ועל רקע ההתקדמות לקראת השגת הסכם בין המערב לרפובליקה האסלאמית בסוגיית תכנית הגרעין שלה, בוחנת סקירה זו האם במקביל לחילופי האישים בצמרת האיראנית חל שינוי בגילויי האנטישמיות המקוונת באיראן.

 

במרוצת שמונה שנות כהונתו של הנשיא היוצא מחמוד אחמדינז'אד (2005-13), הרחיק הלה לכת מקודמיו ועמיתיו להנהגה בהשמעת הצהרות אנטי-ישראליות וקנה לעצמו שם עולמי של מכחיש שואה. הכרזותיו הפומביות שחרגו לא פעם מגבולות הקוד הדיפלומטי הבינלאומי (דוגמת דבריו בועידת האו"מ נגד גזענות בג'נבה, 2009), וחסות שהעניק לאירועים שנויים במחלוקת (כמו הסמינר 'השואה:מיתוס או מציאות?' בטהראן, 2006), העניקו תנופה לעלייה בביטויי האנטישמיות באיראן. אחד מהשיאים בביטויי האנטישמיות ברפובליקה האסלאמית היה השיגור של תחרות הקריקטורות הבינלאומית בנושא השואה שעל ניהולה היה אחראי 'בית הקריקטורות של איראן' (Iranian House of Cartoon) במרוצת 2007. אירוע בולט נוסף נרשם בשלהי 2010, כאשר אתר החדשות האיראני תאבּנאכּ חשף את פעילותו המקוונת של פורום הרשת הניאו-נאצי בשפה הפרסית irannazi.ir. בעקבות החשיפה התקשורתית הרחבה והתגובות שלהן זכה הפורום, הוא נחסם זמנית באיראן והוסר מהרשת על ידי מנהליו בסוף נובמבר אותה שנה (ראו זמן איראן מס' 202010).

כשבעה חודשים לאחר מכן, ביוני 2011, שוגר פורום ניאו-נאצי איראני חדש forum.nazicenter.comואליו הצטרף הפורטל המקוון של 'המרכז הנאצי' nazicenter.comשהחל לפעול בשנה העוקבת. למרות ש'המרכז הנאצי' פועל תחת סיומת של דומיין מסחרי (.com) ולא תחת הסיומת המדינתית (.ir), הוא הועלה לאינטרנט באמצעות הרשות לרישום דומיינים של הרפובליקה האסלאמית (-IRNIC). הפעילות של 'המרכז הנאצי' ברשת, שמתבססת על מערך ניהול היררכי ברור והשקעת מאמצים בתעמולה החזותית, כוללת פרסום ירחון מקוון בשם 'אנסי', ראשי התיבות בפרסית ל'אגודה הנציונאל-סוציאליסטית של איראן' (תמונה 8 בהמשך).

 

תמונה מס' 1: כותרת 'פורום המרכז הנאצי', 5 באפריל 2015

 

בדף אודות הפורטל מציינים מקימיו שהאתר מנוהל על ידי קבוצת מחקר היסטורית ושהוא "פועל באופן מלא במסגרת הכללים והנורמות של הרפובליקה האסלאמית של איראן. הנושאים של האתר הם מלחמת העולם השנייה והרייך השלישי. היסטוריה היא הנושא של אתר זה, ולא דיון פוליטי! וההיסטוריה של הנהגת הרייך השלישי, ולא ההיסטוריה של העשורים שלאחר מכן!". שתי סיבות מרכזיות מוצגות כבסיס לעיסוק הממוקד של האתר: האחת, הוא היות מלחמת העולם השניה אירוע רב חשיבות בהיסטוריה העולמית; השניה, היעדר מחקר על התקופה, או מה שמנהלי האתר מכנים "הסיפור הגדול ביותר שמעולם לא סופר" משום ש"שקרים לא יכסו לנצח על האמת". 

 

האופי ההיסטורי והמחקרי לכאורה שמנסים המקימים לשוות לאתר עומד בסתירה למראה שלו ולמרבית התכנים שמופיעים בולרבות החייאת פולחן האישיות של הפיהרר ו'נאציפיקציה' של אייקונים מקוונים (ראו תמונה מס' 2). האתר גדוש בתמונות של הצמרת הנאצית, בסמלים החזותיים של מפלגתם ובגוונים הדומיננטיים שעמם היתה מזוהה מפלגת הפועלים הגרמנית הלאומית-סוציאליסטית (שחור, אדום ולבן), שמשולבים בקפידה בפרופיל האישי של החברים הרשומים ובדרגותיהם הווירטואליות. במקביל לסקירות שמתעדות את תנועת צבאות הרייך במלחמה, המסרים של היטלר לחייליו ופרשיית אהבתו לאווה בראון, האתר כולל מאמרים על תורת הגזע מבית המדרש הנאצי ועל ההבדלים הקיימים במנת המשכל של גזעים שונים (ראו גם The Counter Jihad Report).    

  

 

תמונה מס' 2: 'נאציפיקציה' של אייקונים מקוונים בדפיהם של חברי 'המרכז הנאצי' 

 

הפעילות המקוונת של 'המרכז הנאצי' זוכה לחשיפה מְרַבִּית ברשת באמצעות יוטיובטוויטרגוגל+ וכן בבלוגים וברשתות החברתיות בשפה הפרסית: הם-מיהןקלובפיסנמא, ואתר שיתוף הקבציםאפאראת, אך היא מתאפיינת ברף פעילות נמוך מבחינת תדירות, עדכון והיקף התוכן המועלה. הפעילות האחרונה של 'המרכז הנאצי' ביוטיוב ובטוויטר נרשמה לפני תשעה חודשים בקירוב והדף שלו בפייסבוקכולל רק היפר-קישור לפורטל. הרמה הנמוכה של הפעילות באתרים פופולאריים אלה נועדה, ככל הנראה, לעורר עניין או סקרנות בקרב משתמשים, למשוך אותם לפקוד את האתר, ולהפגין נוכחות תוך שמירה על פרופיל נמוך שימנע את ההשעיה והסגירה של חשבונות המרכז בגין הפצת תכנים בלתי הולמים.

 

לעומת זאת, החברים הפעילים ב'מרכז הנאצי' מעלים באופן עצמאי תכנים אישיים לצד ביטויים אנטישמיים בדפיהם הפרטיים בפייסבוק, לרוב באמצעות ציטוטים חלקיים ולרוב לא מדוייקים מגרמנית לפרסית מנאומיו של היטלר ומתוך המניפסט שלו, 'מיין קאמפף', המזהים, בין השאר, את היהדות והמרקסיזם עם מגיפות קטלניות שיש לעקרן מן השורש ולבערן מן העולם. בפוסט אחר מופיעה תמונה שמציגה את ראשו של היטלר על גוף לבוש בחולצת-טי לבנה הנושאת את דגל פלסטין בליווי הכותרת: "יחי הנאציזם, יחי היטלר, הפלת ישראל". ישנם אלה הסוברים שהמיזוג בין אידיאולוגיה ניאו-נאצית, ביטויים פרו-פלסטינים ואנטי-ישראלים הוא שמאפשר את הפעילות של 'המרכז הנאצי' ללא התערבות שיטתית מצד הצנזורים ברפובליקה האסלאמית (France 24).  

 

'המרכז הנאצי' מארח כיום 4,452 חברים רשומים (רק 155 מהם חברים פעילים), רובם הגדול (87.8%) מאיראן Website.Informer.com, April 5)). נתונים נוספים מגלים כי החברים הפעילים בו באופן מקוון הם בחורים צעירים, בשנות העשרים לחייהם, סטודנטים ובעלי תואר ראשון במקצועות טכניים מרחבי המדינה, שמקיימים את פעילותם באתר מהבית (Alexa). האתר רשום ומנוהל על ידי בַּבּאכּ בַּדֽריאן, בוגר האוניברסיטה האסלאמית הפתוחה של נג'פאבּאד באצפהאן. בַּדֽריאן מעיד על עצמו באתר כשוחר היסטוריה מילדות, במיוחד של מלחמת העולם, מציין את נטייתו לשפות זרות (אנגלית, ערבית וגרמנית), הערצתו לקולנוע, ומתגאה בחמש שנות פעילות באתרים שעניינם גרמניה הנאצית.

עיון ברשימת חבריו הפעילים ביותר של האתר מצביע כי מדובר באותו גרעין של צעירים שהיה אחראי בעבר על ההקמה של הפורום irannazi.ir וקבוצת אתרים ובלוגים נוספים שהוקדשו למעריציו של היטלר באיראן והוסרו משכבר מהרשת. ברשימת החברים ב'מרכז הנאצי' מככב שמו של חמיד רזא ניכּבּח'ש, האחראי על תרגומה של ספרות נאצית ופשיסטית מגרמנית לפרסית. ספריית הקבצים של 'המרכז הנאצי' כוללת מגוון רחב של ספרים להורדה בפרסית, שביסודם הכחשת השואה, כמו למשל חוברת בת 55 עמודים מאת ניכּבּח'ש: 'השואה: השקר הגדול – 63 שאלות ותשובות בנושא השואה' (בהוצאת 'המרכז הנאצי', 2009).

 

תמונה מס' 3: כותרת ערוץ יוטיוב של ה"המרכז הנאצי" (מימין) וכותרת דף הטוויטר שלו (משמאל) - מצביעים על רמת פעילות נמוכה

 

בהתייחס לפעילות הניאו-נאצית באיראן ב-2010, העיתונאי עלי-רזא אמירחאגֶ'בּי טוען שצעירים איראנים המשתייכים לאגודה מן הסוג הזה "יודעים מעט מאוד על הזוועות שהתרחשו במלחמת העולם השניה, אך הם מוצאים ברייך השלישי מודל תשתית ארגוני יעיל, שיכול, לדעתו, להתפתח לכדי פעילות פוליטית מקומית או למצוא את ביטויו ברחובות בטווח הרחוק. אמירחאגֶ'בּי ממשיך ומעריך שמדובר ב"קבוצת מיעוט קטנה שהולכת ומתרחבת בקרב חוגי צעירים איראנים, המוקסמים מהרעיון שפרסים 'טהורי דם' הם ארים אמיתיים" (France 24). ביטויים מובהקים יותר של לאומנות פרסית הם במוקד הפעילות של פורום מקוון אחר, שהוקם באוגוסט 2014, ופועל תחת כסות של אתר ל"לימודים נציונאל-סוציאליסטיים" (forum.ns-studies.com).

 

 

 תמונה מס' 4: כותרת הפורום האיראני ל"לימודים נציונאל-סוציאליסטיים"

 

בהשוואה ל'מרכז הנאצי' אליו הוא מקושר, פורום זה, המונה 167 חברים רשומים בלבד (רק 31 מהם פעילים), מתאפיין בתעמולה אולטרה-לאומנית שכוללת לעיתים קרובות ביטויי עוינות לערבים ולתורכים (ראו למשל INSMiranianfront). כלפי ביטויים מהסוג הזה, מגלה מכונת הצנזורה של הרפובליקה האסלאמית רף התערבות גבוה הרבה יותר משום שהם מנוגדים לאידיאולוגיה הפאן-אסלאמית של המדינה. על מנת להתחמק מנחת זרועה של הצנזורה, הפורום האיראני המקוון ללימודים נציונאל-סוציאליסטיים יוצר קישורים היסטוריים בין האימפריה הפרסית הטרום-אסלאמית, סמלים זורואסטריים, דמויות מתולדות איראן המודרנית (כמו אמיר כביר) ומשמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית (תמונה מס' 4). בנוסף לכך, במודעת הגיוס של הפורום מוצג חייל אס אס המצביע בידו כלפי הצופה לצד המסר הבא: "האם אתה מתנגד לציונות? האם אתה מעוניין לסקור את נושא השואה? האם אתה מתעניין בהיסטוריה של גרמניה ושל הרייך השלישי? (אם) כך, אז אתה יכול לסייע לנו" (תמונה מס' 5). גם פורום זה, המדגיש את תכליתו המחקרית, לא נמנע במקביל לציין ש"כוונתו היא אך ורק לחשוף את השקרים שמפיצה הציונות העולמית ובנות בריתה מאז מלחמת העולם השניה".          

  

 

NS-Studies

 תמונה מס' 5: מודעת הגיוס בפורום האיראני ל"לימודים נאציונאל-סוציאליסטיים"

 

ביטויי אנטישמיות נוספים שממשיכים לזכות בתפוצה ברשת כוללים את קריקטורות 'השואה' המועלות לאתרי אינטרנט תחת שמות שונים (Holocaricature/s holocartoon/s, holokarikature). יוזמה זו מבוססת על ספר איורים של הקריקטוריסט האיראני מאזיאר בּיזַ'ני (נ. 1973), שהתפרסם לראשונה ב-2008, לרגל יום אל-קדס, ומופץ באינטרנט מאז 2010 (להרחבה היסטוריה ותיאוריה: פרוטוקוליםmemri). במסגרת הפעילות ברשת מופצים קריקטורות אנטישמיות, אנטי-ישראליות ופרו-פלסטיניות של בּיז'ני ואחרים באמצעות בלוגים, ערוצי הרשתות החברתיות (טוויטר ופייסבוק) ואתרים שיתופיים אחרים (יוטיובאינסטגרם ופינטרסט ונגישים בגוגל-תמונות). מרבית החשבונות שקשורים עם איוריו האנטישמיים של בּיז'אני הוסרו (ומוסרים) בשיטתיות מהרשת בעקבות תלונות מצד משתמשי אינטרנט. מנגד, הם מועלים שוב באתרים שיתופיים חלופיים שמשמשים להם אכסניה, דוגמת roozcartoon, פורטל קריקטורות איראני דו-לשוני שבּיז'ני חבר בניהול התוכן שלו בפרסית ו-NasrTV, אתר שיתוף קבצי וידאו ש-94 אחוז ממבקריו הם מאיראן (Alexa).  

 

 

 תמונה מס' 6: חשבון הטוויטר המושעה של Irancaricatures מה-4 באפריל 2015 והמאייר ביז'ני

 

לסיום, חשוב לזכור, הרשת מספקת ערוצים שונים לפעילות מגוונת מצד מיליוני משתמשי אינטרנט איראנים ובמסגרת זו ביטויי אהדה לנאציזם ופולחן אישיות של היטלר מהווים תופעה מטרידה, אך שולית בלבד. לפי הסקר 'גלובל 100: אינדקס האנטישמיות', שהתפרסם במאי 2014, ריכוז האנטישמים הגדול ביותר בעולם כיום נמצא במזרח התיכון ובצפון אפריקה, אך במרחב זה איראן היא המדינה הכי פחות אנטישמית (הארץ). כמו כן, באופן כללי, ניכר כי היקף הפעילות בעלת האופי האנטישמי והכחשת השואה מצד גורמים איראניים באמצעות רשת האינטרנט הצטמצם מאז שהנשיא אחמדינז'אד נסוג לשוליים של העשייה הפוליטית באיראן. אתרים ובלוגים ניאו-נאציים מאיראן שזוהו ב-2010 הוסרו מהרשת ואחרים שהוקמו מאז, דוגמתworldwar2.ir, נמחקו כלא היו. ואולם, יותר מאשר צמצום התופעה קשור לכניסה של רוחאני למשרד הנשיאות של הרפובליקה האסלאמית ולמאמצי ממשלו במישור הדיפלומטי (The Atlantic, 2014), יש לייחסו ללחץ בינלאומי, ערנות של משתמשים פרטיים ופעילות מתמשכת של ארגונים העוסקים בניטור האינטרנט בהקשר זה, ביניהם הליגה נגד השמצה, מרכז שמעון ויזנטל וגורמים אחרים.      

 

 

 תמונה מס' 7: עמודי שער נבחרים של "אנסי", הירחון המקוון של "המרכז הנאצי"

 

 


* ד"ר ליאורה הנדלמן-בעבור היא חוקרת בכירה במרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב. 


 

מ ר כ ז    א ל י א נ ס    ל ל י מ ו ד י ם    א י ר א נ י י ם   ( A C I S ) 

אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב 61390, תל אביב ת.ד. 39040

דוא"ל: Irancen@tauex.tau.ac.il

טל' 03-640-9510 פקס' 03-640-6665

זמן איראן 58 ● 15 באפריל 2015

©כל הזכויות שמורות

 

 

facebook

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>