תקוות גדולות: התיירות באיראן בעקבות חתימת הסכם הגרעין

זמן איראן מס' 65 |28 בנובמבר 2016


 

רוז פנחסי*


טרם תחילתה של השנה האזרחית הנוכחית, חשף מגזין התיירים של נשיונל ג'אוגרפיק National) Geographic Traveler ) את רשימת היעדים החמים לשנת 2016 כאשר בראש הרשימה מוקמה איראן כיעד מספר אחת ומתחתיה ברשימה יעדים מומלצים נוספים,ביניהן קובה, ארגנטינה, אירלנד וסין. ההמלצה של נשיונל ג'יאוגרפיק מתבססת על שלל מוקדי התיירות האטרקטיביים שיש לאיראן להציע, החל ממסגדים מרהיבים, עתיקות בני אלפי שנים, נופים עצרי נשימה, הרים מושלגים, גסטרונומיה עשירה ותרבויות אתניות מגוונות. עיתוי פרסומה, לאחר החתימה על ההסכם הבינלאומי עם איראן להסדרת תכנית הגרעין שלה, התרחש סמוך לחידוש פעילותה של שגרירות בריטניה בטהרן והסרתן ההדרגתית של הסנקציות הכלכליות. בכך היה לעורר במהרה ציפיות, בעיקר בקרב אזרחים באיראן, להתפתחויות נוספות במיוחד בכל הקשור לענף התיירות של המדינה. 

 

כיכר "נקשה ג'אהן" – ידועה בשם "כיכר האימאם", נקראה בעבר "כיכר השאה,"אצפהאן. הכיכר נבנתה בשנים שבין 1598 לבין 1629 וכיום נחשבת לאחד מהאתרים ההיסטוריים החשובים במדינה

 

על רקע ציפיות למינוף שוק התיירות הבינלאומי לאיראן הועלה במאי 2016 ליוטיוב סרטון שנקרא “Don’t Go To Iran” ובו מתאר תייר מערבי אלמוני את איראן מראות עיניו באופן מתעתע, תוך שימוש במסרים אירוניים והצגת מלל שלילי על גבי תמונה חיובית והפוכה. יוצר הסרטון, בנג'מין מרטין, בחר לתאר את איראן קצת אחרת ממה שהורגלו בו במערב במרוצת השנים האחרונות. לדבריו, מטרתו הייתה להבהיר את התפיסות המוטעות לגבי המדינה על ידי הצגת סטראוטיפים נפוצים באמצעות קטעי וידאו קליפים קצרים וניפוצם בעדויות חזותיות. כך לדוגמה, הוא משלב בסרטון כותרת מודגשת לפיה האיראנים הם "חסרי השכלה", על רקע תמונה של שתי סטודנטיות איראניות. את התפנית ביחס כלפי איראן, כפי שהיא עולה מהסרטון של מרטין, ניתן לייחס גם כן לחתימה על ההסכם בין המעצמות לאיראן על תכנית הגרעין שלה.

 

 “DON’T GO TO IRAN” made by TOLT, Benjamin Martinie.

 

עד לחתימה על הסכם הגרעין, כמות התיירים שהגיעו לאיראן הייתה נמוכה ונבעה בעיקר מהתדמית של הרפובליקה האסלאמית בעולם. תדמית זו הושפעה במידה רבה מהנאומים של בכירים איראניים ומדיניותה העוינת ברובה כלפי מדינות המערב. מטיילים שביקשו לבקר במדינה נרתעו לרוב בשל תחושה של חוסר ביטחון שהניחה כי זרים (מהמערב) אינם רצויים ברפובליקה האסלאמית. לכך תרמה בשנים האחרונות גם הצגתה של איראן בתקשורת הבינלאומית. מרבית המבקרים באיראן עד לאחרונה היו בעלי זיקה למדינה בצורה כלשהיא. עם אלה נמנו גולים איראנים שהגיעו לבקר את משפחותיהם או תושבים זרים שביקרו בה למטרת נוסטלגיה וחיפוש שורשים. תיירת בשם נקי (Naki) בת 29 שחייה כיום בשוויץ, ביקרה באיראן בתקופה שלפני חתימת הסכם הגרעין וציינה בעבור המאמר: "לפני ההסכם היה נדיר לראות תיירים באיראן, רובם הגיעו בשל קשר ורקע קודם למדינה." יתרה מזאת, המטיילים שהחליטו לנסוע למרות הכול, נדרשו להגיש לקונסוליה האיראנית בקשה להנפקת ויזה או באמצעות אתר האינטרנט http://www.iranianvisa.com. במקומות שבהם לא ממוקמת נציגות דיפלומטית רשמית, כמו ארצות הברית למשל, לא ניתן היה להנפיק ויזת תייר ללא תכנית טיול מאורגן שקיבלה אישור מהקונסוליה האיראנית.

 

 קושי נוסף מבחינת סקטור התיירות בא לידי ביטוי בהיבט הכלכלי. איראן נודעה כמדינה הסובלת מבעיות כלכליות ביניהן אינפלציה גבוהה, עוני ושיעור אבטלה גבוה. המדיניות הכלכלית של המשטר נועדה להבטיח יציבות פוליטית במדינה תוך ניתוק מסוים מהשוק הכלכלי הבינלאומי, כך שלא התאפשר למשל לתיירים באיראן לעשות שימוש בכספומטים או בכרטיסי אשראי בינלאומיים. ולכן, איראן מבחינה זו היא "מדינת המזומן" והמבקרים בה נדרשו להתכונן לכך מבעוד מועד.

 

 קושי אחר נקשר למדיניות הלבוש הצנוע וההתנהגות הנאותה בציבור, החלה על אזרחי המדינה והמבקרים בה כאחד. החוק מתייחס בעיקר לנשים אף אם כי גברים מושפעים ממנו. כך למשל אין זה מן הנוהג שגברים יסתובבו בציבור במכנס קצר ובחולצות גופיה, וקיים איסור מוחלט על שימוש בעניבה, אך אלו בעיקר נשים תיירות ומבקרות שמונחות על ידי מדריכי תיירים להביא איתן מטפחת ראש וחלקן אף נדרשות לעטות אותה כבר בעודן במטוס. 

 

נשים איראניות בלבוש שנוטה להיראות יותר מערבי באיראן, טהראן

 

קשיים נוספים שעשויים להעיב על שהותם של מבקרים באיראן הקשורים ברובם ברגולציות על הגישה המוגבלת לאינטרנט, קצב גלישה איטי מאוד, חסימות של רשתות חברתיות למיניהן, העלולות להקשות על קבלת עדכוני חדשות מחוץ למדינה ותקשורת עם גורמים מחוצה לה, כמו מכרים, חברים ובני משפחה. בעבור מבקרים שמעוניינים ליהנות מחיי הלילה ההיצע של איראן כמדינה מסלמית מוגבל גם כן. מועדונים, ברים וצריכת אלכוהול אסורים בחוק, והפרת הכללים צפויה לענישה חמורה.

 

 יחד עם כל זאת, מאז כניסתו של רוחאני למשרד הנשיאות ב-2013 ואף ביתר שאת בעקבות ההסכם שנחתם בקיץ 2015 ניכר גידול בכמות התיירים המבקרים באיראן. גישתו הדיפלומטית של הנשיא החדש כלפי שאר מדינות העולם החלו לעורר עניין מסוג אחר באיראן וניכר כי התדמית שאפיינה אותה במשך העשורים האחרונים החלה להשתנות. במקביל, נרשמה לאחרונה גם רפורמה במדיניות הנפקת ויזה לתיירים. בעבר, תושבי מדינות שלא קיימו יחסים דיפלומטים רשמיים עם איראן, כגון אנגליה וארצות הברית התקשו לקבל ויזה לביקור באיראן. במסגרת מדיניות התיירות החדשה של הרפובליקה האסלאמית המבקשת למשוך למדינה תיירים זרים, חתמה איראן על הסכם לחילופי תיירים בין מדינות, ביניהן, סין ורוסיה. משרדי תיירות נפתחו זה מכבר בסין, וניכר רצון להאיץ את התכנית. ממשלת רוחאני אישרה את הארכת השהות בוויזות הניתנות לתיירים עד לשלושה חודשים וכיום מעל 150 מדינות כלולות בה.

 

 חידוש פעילותה של שגרירות בריטניה בטהרן, לאחר סגירתה בשנת 2011, מהווה גם הוא צעד משמעותי להעמקת הקשר הדיפלומטי בין שתי המדינות וכן לגל של מבקרים מבריטניה וממדינות נוספות באירופה. על פי האתר האיראני –“IranianVisa” בריטניה ממוקמת במקום הראשון בבקשות לקבלת ויזה (19.7% מכלל הבקשות), גרמניה היא במקום השני (עם 11.8% מכלל הבקשות), ובין המדינות שבהן פחות אנשים מגישים בקשות לוויזה, ארצות הברית ורוסיה.בשל תמורות אלה ואחרות, מעריך  מסעוד סולטניפר, ראש המורשת התרבותית, מלאכות היד וארגון התיירות (ICHHTO) כי בשנת 2015 ביקרו יותר מ-5 מיליון תיירים במדינה והצפי הוא לגל של יותר מ-20 מיליון תיירים בשנת  2025 שיביאו למדינה הכנסות של מעל ל-30 מיליארד דולר (Tasnim).

 

בנוסף לכך מקדם הממשל הנוכחי את ענף התיירות. השקעת משאבים רבים בתחום התשתיות נעשית כיום על מנת לפתח את התיירות ולהגדיל את היצע המקומות שאיראן עשויה להציע עבור מבקרים, כמו למשל הפחתת מיסים עבור מסעדות ובתי מלון. יוזמה זו עשויה לקדם ולעודד אזרחים לפתוח עסקים ולקדמם תוך הצעת מקומות עבודה חדשים לתושבי המדינה. בנוסף, מושקעים כספים רבים במאמץ לשפץ את נמל התעופה בטהרן ("Imam International Khomeini Airport"), שלא חודש מעל ל-20 שנה ומוגבל בכמות הנוסעים שהוא יכול לקלוט. שיתופי פעולה נרשמים גם מול חברות תעופה בינלאומיות כגון British Airways, Austrian AirLines להגדלת כמות הטיסות הישירות מאירופה לאיראן.

המאמצים של הרפובליקה האסלאמית בתחום פיתוח התיירות מצביעים על שיפור גידול והאצה של הענף. ואולם, קיימים עדיין מכשולים רבים בפני הפיכתה של איראן למוקד תיירות בינלאומי בעבור רבים מתושבי המדינות במערב. איסורים דתיים וכללי התנהגות שמחייבים הצטיידות בחג'אב (מטפחת ראש) עבור נשים והאיסור הגורף על מכירה ושתייה של משקאות אלכוהוליים מרתיעים תיירים רבים. מבקרים ממדינות כמו ישראל, שאזרחיה ידועים בנטייתם לטייל בכל העולם, אינם רשאים להגיע אליה באופן רשמי גם בשל סיבות פוליטיות ושינוי מדיניות במקרה זה עדיין אינו נראה באופק.

 

 


 * רוז פנחסי היא בוגרת תואר ראשון במנהל עסקים וראיית חשבון במכללה למנהל ומייסדת עמותת "איראן-ישראל". 


מר כ ז    א ל י א נ ס    ל ל י מ ו ד י ם    א י ר א נ י י ם  ( A C I S )

אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב 61390, תל אביב ת.ד. 39040

דוא"ל Irancen@tauex.tau.ac.il :

טל': 03-6409510  פקס: 03-6406665

 זמן איראן ● 65   28 בנובמבר 2016

© כל הזכויות שמורות

facebook

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>