בוגרים מספרים: ד"ר אלה אסף שפייר

ד"ר אלה אסף שפייר
"אין ספק שלאחר שתיים עשרה שנים, החוג לארכיאולוגיה ובית הספר למדעי היהדות וארכיאולוגיה הפכו לבית שני עבורי...".

"את מחקר הדוקטורט שלי ערכתי בחוג לארכיאולוגיה ולימודי המזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב בהנחייתם של פרופ' רן ברקאי ופרופ' אבי גופר, לאחר שסיימתי את לימודי התואר הראשון וגם את התואר השני בחוג. אין ספק שלאחר שתיים עשרה שנים, החוג לארכיאולוגיה ובית הספר למדעי היהדות וארכיאולוגיה הפכו לבית שני עבורי.

 

מחקרי עוסק בהיבטים של העברת ידע ותהליכי למידה בחברות אנושיות קדומות, וזיהויים בממצא הארכיאולוגי.

בדומה להיום, תהליכי למידה ורכישת ידע היו בוודאי משמעותיים בחייהם של בני אדם פרהיסטוריים. עם זאת, אנחנו יודעים מעט מאד על הנושא.

במסגרת המחקר פיתחתי מודלים פרשניים הקשורים לאפיון תהליכי למידה המיושמים בחברות פרהיסטוריות, תוך מבט "מקרוב" על אתר ארכיאולוגי ספציפי - מערת קסם - אשר היתה מיושבת לפני 400-200,000 שנה.

המחקר התבסס על מודלים אנתרופולוגיים ואבולוציוניים כמו גם ניתוח טכנולוגי של כלי אבן אותם סיתתו בני האדם הקדומים.

התוצאות הראו כי יושבי מערת קסם רכשו ידע במספר אופנים, תוך שימוש במנגנוני למידה עצמית בניסוי וטעייה כמו גם שיתוף ידע בין חברי הקבוצה.

נראה כי למידה הייתה חלק בלתי נפרד מחיי היומיום של בני אדם פרהיסטורים, וכי ילדים היו סוכנים פעילים בחברות אנושיות קדומות אלה.

 

כיום אני פוסט-דוקטורנטית במחלקה לאנתרופולוגיה שבאוניברסיטת דרום פלורידה.

במחקרי אני בוחנת את השפעתם של היבטים חברתיים-תרבותיים כגון מגדר ואונותולוגיה על תהליכי למידה הקשורים בסיתות כלי אבן בקרב חברות היסטוריות ופרהיסטוריות כאחד, תוך התבססות על שיטות המחקר שלמדתי ופיתחתי במהלך לימודי באוניברסיטת תל אביב".

 

נושא: "איך ילדים יודעים? עדויות ארכיאולוגיות להעברת ידע ולמידה בתקופה הפוליאוליתית".

חומר נלווה בקישור הזה.

בהנחיית: פרופ' רן ברקאי ופרופ' אבי גופר

 

חזרה ל"בוגרים מספרים"

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>