קול קורא להגשת הצעות לקראת כנס בנושא: ביתא ישראל - היסטוריה של התמודדות ומאבק

27 - 28 במרץ, 2023

צוות יפפ"א, ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים ע"ש משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

כנס המחקר השלישי של מרכז מורשת יהדות אתיופיה בשיתוף עם המרכז לחקר התפוצות ע"ש גולדשטיין-גורן באוניברסיטת תל אביב; יחידת אפריקה, המרכז ללימודים בינלאומיים ואזוריים ע"ש ס' דניאל אברהם, אוניברסיטת תל אביב; ומרכז עזריאלי ללימודי ישראל (מעל"י), מכון בן גוריון, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, יערך בין התאריכים 27-28 במרץ 2023, באוניברסיטת תל אביב.

 

לאורך ההיסטוריה, נאלצה קהילת ביתא ישראל (יהודי אתיופיה) להתמודד עם אתגרים רבים בכדי לשרוד כקהילה ולשמר את זהותה ואורח חייה כקבוצת מיעוט דתי. אתגרים אלו כללו לחצים וגזירות מצד השלטון הסולומוני-הנוצרי באתיופיה וחברת הרוב הנוצרית ופעילותם של מיסיונרים אירופאים, ששמו להם למטרה לנצר את יהודי אתיופיה. להבדיל, תהליך ההשתלבות של ביתא ישראל בארץ היה גם הם רצוף אתגרים, והקהילה נדרשה לפעול באופן נחרץ בכדי שיהדותה תוכר ועלייתה תתאפשר, וכדי להתמודד עם אפלייה ודעות קדומות. פעמים רבות, יצאה הקהילה למאבקים בכדי לעמוד על זכויותיה ולהוביל לשינוי מדיניות כלפיה. למאבקים אלו שמור מקום מרכזי באתוס של הקהילה בעבר ובהווה.

 

כנס זה יבחן את דרכי ההתמודדות של הקהילה עם האתגרים הנ"ל. חלקו הראשון יתמקד בהתמודדות הקהילה עם אתגרים אל-מול השלטון והחברה באתיופיה וגורמים שונים שפעלו שם. חלקו השני יוקדש להתמודדות הקהילה עם אתגרים אל-מול רשויות המדינה ועמדות והתייחסויות שונות כלפיה מצד החברה הקולטת. במרכז הכנס יעמדו שאלות של רצף, תמורה ומגוון בדרכי ההתמודדות באתיופיה, במהלך העלייה ובארץ, וכן של תרומתן של דרכי ההתמודדות, וביניהן המאבקים, לעיצוב האתוס של הקהילה.

 

הועדה המארגנת מבקשת לקבל הצעות העוסקות באתגרים עמם התמודדו יהודי אתיופיה ובמאבקים שהובילו. נושאים רלוונטיים כוללים, בין היתר, דיון והערכה של הפעולות שנקטו על מנת לעלות לישראל, לשמר את זהותם היהודית, להשתלב ולשגשג כחלק אינטגרלי מהחברה הישראלית.

 

את ההצעות יש להגיש לד"ר אלעד וקסלר, מנהל מכון המחקר של המרכז למורשת יהדות אתיופיה, בדוא"ל: elad@moreshete.org.il, לא יאוחר מתאריך 25 בדצמבר 2022, בצירוף הפרטים הבאים:

•    שם החוקר/ת, פרטי קשר הכוללים מספר טלפון, כתובת דוא"ל וכתובת.

•    תקציר הרצאה באורך של עד 300 מילים (משך כל הרצאה כ – 20 דקות).

•    קורות חיים מקצועיים (עד 200 מילים).

•    את ההצעות יש להגיש בעברית או באנגלית.

 

הכנס יתקיים בנוכחות קהל, בהרשמה מראש, וכן ישודר בשידור חי באינטרנט.

 

חוקרים מחו"ל המעוניינים להשתתף וזקוקים למלגת נסיעה יכולים לצרף להצעתם בקשה למלגת נסיעה ואירוח בישראל. ועדת ההיגוי של הכנס תחליט על חלוקת מספר מלגות נסיעה לכנס.
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>