קורסים
קורסים מקוונים/היברידיים
מבוא לפילוסופיה של המדע ד"ר אורי בלקינד
מס' קורס 0609.1002.01
קורס היברידי - חלק מהשעורים מוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שיעור חדש ייפתח כל שבוע ותוכלו לצפות בו בכל עת, בחלק מהמשיעורים ישנם תרגילים שיש לבצע, לכן חשוב לצפות במהלך השבוע, על מנת שלא ליצור פערים ולפספס את מועד הגשת התרגילים. חלק מהשיעורים מתבצעים באופן פרונטלי בכתה.
מטרתו של הקורס לסקור גישות פילוסופיות מרכזיות למדע, בעיקר בזמן ולאחר המהפכה המדעית של המאה ה17 ולאחר המהפכה במדעים הפיזיקליים במאה ה20. הקורס יכלול בין היתר את הניסיונות המוקדמים של פרנסיס בייקון ורנה דקארט לתאר את תפקידם של הניסיון והתבונה בבניית הידע המדעי, את העקרונות הפילוסופים של גישתו של אייזיק ניוטון למדע, הביקורת על היסקים מן הניסיון והספקנות של דיויד יום, המשבר הפילוסופי שליווה את קריסת הפיסיקה הקלאסית בתחילת המאה ה20, ועיקרי הגישות הפילוסופיות שפותחו בתגובה למשבר זה, כמו אלו של קארל פופר ותומאס קון.
הוראה וטכנולוגיה בעידן הידע
פרופ' ארנון הרשקוביץ
מס' קורס 0609.1004.01
קורס היברידי - חלק מהשעורים מוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שיעור חדש ייפתח כל שבוע ותוכלו לצפות בו בכל עת, בחלק מהמשיעורים ישנם תרגילים שיש לבצע, לכן חשוב לצפות במהלך השבוע, על מנת שלא ליצור פערים ולפספס את מועד הגשת התרגילים. חלק מהשיעורים מתבצעים באופן פרונטלי בכתה.
הקורס יעסוק בשימושים שונים של טכנולוגיות תקשוב (תקשורת מחשבים) בתהליכי הוראה. הטכנולוגיה יכולה לספק הזדמנויות רבות להעצמת תהליכי הוראה מסוגים שונים - למשל, בבית הספר, באוניברסיטה, בצבא, בארגונים מקצועיים ובמסגרות בלתי-פורמליות. בתוך כך, הטכנולוגיה מזמנת גם אתגרים משמעותיים למורים - למשל, מן הבחינות האקדמית, הפדגוגית, החברתית והטכנית. במהלך הקורס נציג מודלים לשילובים מוצלחים של טכנולוגיה בתהליכי הוראה, ונדון בקשיים שבמימושם. מעל רוב הדיונים בקורס תרחף השאלה: טכנולוגיה ופדגוגיה - מי מכשכשת בזנב של מי?
תולדות האנושות - 3,000 השנים הראשונות
פרופ' יורם כהן
מס' קורס 0609.1005.01
קורס מקוון - השעורים מוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שיעור חדש ייפתח כל שבוע ותוכלו לצפות בו בכל עת, בחלק מהמשיעורים ישנם תרגילים שיש לבצע, לכן חשוב לצפות במהלך השבוע, על מנת שלא ליצור פערים ולפספס את מועד הגשת התרגילים .
מבוא כללי לתולדות המזרח התיכון הקדום מראשית תרבויות הכתב באלף השלישי לפני הספירה ועד הכיבוש ההלניסטי בסוף האלף הראשון לספירה. מבט על יינתן על ההתפתחויות התרבותיות וההיסטוריות של האזור כולו. הסקירה תתמקד במקורות הכתובים והארכיאולוגיים על החברה, המשטר, הספרות, הדת והמיתולוגיה של התרבויות העיקריות במסופוטמיה, אנטוליה (תורכיה הקדומה), מצרים, סוריה וארץ-ישראל. דגש מיוחד יושם על גילוי ופענוח כתבי המזרח הקדום, המצאת כתב היתדות ותפוצתו, הכתב ההירוגליפי, ועל המצאת האלפבית בכנען ותפוצתו בעולם.
ישן וחדש במגילות מדבר יהודה
פרופ' יונתן בן-דב
מס' קורס 0609.1006.01
קורס מקוון - השעורים מוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שיעור חדש ייפתח כל שבוע ותוכלו לצפות בו בכל עת, בחלק מהמשיעורים ישנם תרגילים שיש לבצע, לכן חשוב לצפות במהלך השבוע, על מנת שלא ליצור פערים ולפספס את מועד הגשת התרגילים . ייתכנו 2 מפגשים פרונטלים בכתה.
המגילות שנמצאו במערות קומראן, המצוק הצופה על ים המלח, מייצגות אוסף עצום של ספרים מימי הבית השני. חלק מהמגילות מתארות חיים של עדה מתבודדת, על תקנותיה, חוקיה ומנהגיה. מגילות אחרות מתארות את ספרי התנ"ך וכתבי קודש אחרים כפי שהיו באותה תקופה, וכן כתבים של תפילה, הלכה, שירה, ומאגיה. הממצא הוא הזדמנות נדירה להכיר את החיים התרבותיים והדתיים של יהודים במאות האחרונות של ימי בית שני. הממצא מלמד כי מושגים רבים של היהדות הקלסית (שהתגבשה מאוחר יותר אצל חז"ל) היו שנויים במחלוקת או בשלבי גיבוש בימי הבית השני: קביעת האוסף של כתבי הקודש, פירוש המקרא, התפילה, ההלכה, ועוד. המגילות הן גם מקור חשוב בהבנה כיצד נראו ספרים באותה תקופה, וכיצד נהו הסופרים והמעתיקים. כל ההיבטים האלה יידונו בקורס. בשל אופיו של הממצא מקומראן, ובגלל חשיבותו ליהודים ונוצרים, התפתח סביבו גם מחקר בכלים טכנולוגיים שונים: מחקר חומרי של המגילות ואתר קומראן, ומגוון של כלים מיחשוביים סביב הטקסט של המגילות והצילומים שלהן. כלים אלה מאפשרים מבט טכנולוגי על המגילות לצד הלימוד הספרותי. מטרת הקורס היא להעניק לתלמידים היכרות עם שני ההיבטים הללו, שיעשירו זה את זה. הקורס יעניק היכרות עם תחום מחקר שנמצא על סף העידן הדיגיטלי, והוא מהווה נקודת מפגש בין מדעי הרוח למדעים החיים וההנדסה.
במהלך הקורס יידרשו התלמידים להגיש שלוש מטלות. המטלות ישלבו קריאה של חומר אקדמי וכתיבה באוריינטציה של מדעי הרוח, יחד עם לימוד ויישום של כלים טכנולוגיים במחקר המגילות. בסוף הקורס ייערך מבחן בית שיכלול את מגוון המיומנויות שנסקרו בקורס.
חברה דמוקרטית, תרבות וחינוך
ד"ר דן מקסים ממלוק
מס' קורס 0609.1010.01
קורס היברידי - חלק מהשעורים מוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שיעור חדש ייפתח כל שבוע ותוכלו לצפות בו בכל עת, בחלק מהמשיעורים ישנם תרגילים שיש לבצע, לכן חשוב לצפות במהלך השבוע, על מנת שלא ליצור פערים ולפספס את מועד הגשת התרגילים. חלק מהשיעורים מתבצעים באופן פרונטלי בכתה.
מהי המשמעות של חינוך לדמוקרטיה? קורס זה בא לבחון שאלות הנוגעות לחינוך לדמוקרטיה תוך התבוננות ביקורתית בהקשרים חברתיים ותרבותיים. בפרט, הקורס יתייחס למושגי יסוד בדמוקרטיה, למקורות הדמוקרטיה ולמודלים שונים של דמוקרטיה בעידן המודרני. בנוסף, נדון בחינוך לאזרחות בישראל ובאתגרים הניצבים לדמוקרטיה בעת הנוכחית, תוך פיתוח וטיפוח התבוננות ביקורתית של המציאות החברתית.
ארכיאולוגיה מהי?
פרופ' יובל גדות
מס' קורס 0609.1017.01
קורס היברידי - חלק מהשעורים מוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שיעור חדש ייפתח כל שבוע ותוכלו לצפות בו בכל עת, בחלק מהמשיעורים ישנם תרגילים שיש לבצע, לכן חשוב לצפות במהלך השבוע, על מנת שלא ליצור פערים ולפספס את מועד הגשת התרגילים. חלק מהשיעורים מתבצעים באופן פרונטלי בכתה.
קורס היברידי הנעזר בשיטות ההוראה מתקדמות בכדי לעסוק במהותה של הארכיאולוגיה בת-זמננו וחקר העבר כדיסציפלינה בין תחומית המשלבת בין מדעי הרוח למדעי הטבע והמדעים המדוייקים. הקורס נחלק לארבע יחידות תוכן עקריות:
מהותה של הארכיאולוגיה: ארכאולוגיה מעיסוק של חובבים למדע מגובש, זרמי מחשבה בארכאולוגיה ומגוון הגישות לפירוש הממצא הארכיאולוגי, התפתחות שיטות המחקר. חלק זה ישלב למידה עצמית ולמידה בכיתה.
אתר והממצא הארכאולוגיים :טבעו של המידע הארכאולוגי, שיטות המחקר בשדה, שיטות לתיארוך היסטורי ושיטות תיארוך מהמדעים. בחלק זה יעשה שימוש בחווית VR בכדי להכיר את האתר הארכאולוגי.
פרשנות ארכאולוגית כמדע בין-תחומי: יחסי אדם והסביבה (בעלי החיים, הצומח, האקלים), סחר ומגע בין תרבות, הארגון החברתי, הכלכלה הקדומה ועולמן הקוגניטיבי של חברות קדומות. חלק זה ימחיש את תרומת המדעים לפרשנות הארכאולוגית. הלמידה תתבסס על שילוב למידה עצמית ומפגשי יישום וחקר משותפים.
ארכאולוגיה ועיצוב תודעת העבר בחברות בנות זמננו: נעסוק בתפקידה הפעיל של הארכאולוגיה בחברה ובפוליטיקה העכשיו, מקומם של המוזיאונים ואתרי העתיקות, סחר העתיקות וזיופים, ארכאולוגיה קהילתית וציבורית.
בינה מלאכותית יוצרת בראי מדעי הרוח:מתיאוריה לפרקטיקה
ד"ר שני אבנשטיין
מס' קורס 0609.1301.01
קורס היברידי - חלק מהשעורים מוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שיעור חדש ייפתח כל שבוע ותוכלו לצפות בו בכל עת, בחלק מהמשיעורים ישנם תרגילים שיש לבצע, לכן חשוב לצפות במהלך השבוע, על מנת שלא ליצור פערים ולפספס את מועד הגשת התרגילים. חלק מהשיעורים מתבצעים באופן פרונטלי בכתה.
משבר אקלים והקיימות
פרופ' רות רונן
מס' קורס 1880.0901.01
קורס מקוון - השעורים מוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שיעור חדש ייפתח כל שבוע ותוכלו לצפות בו בכל עת.
קורס שנועד להציג לסטודנטים מכל רחבי הקמפוס, את התמונה השלמה של משבר האקלים והמשבר הסביבתי. במהלך הקורס מומחים מתחומי ידע שונים בוחנים את המורכבות של משבר האקלים והשלכותיו. בקורס מוצגות ההוכחות המדעיות לקיומו של משבר האקלים מבחינה פיסיקלית, אקלימית וסביבתית; במהלך הקורס מוצעות דרכים למדוד את ההשפעה של בני האדם ושל חברות על מערכות החיים ונסקרות התוצאות של הכחשת ההשפעה הזו. הקורס עוסק בהשלכות הפוליטיות והכלכליות של המשבר. מוצגים בקורס המקורות ההיסטוריים של המשבר וכן השינויים שחלו ביחס של האנושות אל הטבע. הקורס מציע דרכי התמודדות של מערכות המשפט והמדיניות הציבורית במשבר. כמו כן נבחנות דרכים בהן בני האדם יכולים להתמודד עם המשבר הן מבחינה טכנולוגית, והן מבחינה פוליטית ופסיכולוגית. הקורס מציג גם את טווח הפתרונות ומתווי הפעולה ביחס למשבר, כאלה שמתאפשרים במישור של המדינה, של הארגונים ושל הפרט.
המרצים בקורס הם מומחים מאוניברסיטת תל אביב מתחומי ידע שונים: מדעי הסביבה והאטמוספרה, מדעי אקלים, מדעי החיים, אקולוגיה תעשייתית, פילוסופיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, סוציולוגיה, כלכלה, פסיכולוגיה, ארכיטקטורה (תכנון עירוני), הנדסה, משפט ומדיניות ציבורית
מבוא לפילוסופיה סינית
פרופ' גליה פת-שמיר
מס' קורס 0618.1043.01
קורס היברידי - חלק מהשעורים בלמוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שלושה מהשיעורים (כולל שיעור דיבייט) מתבצעים באופן פרונטלי בכתה. בנוסף לכל סטודנט/ית יהיו 2 מפגשי חובה עם המרצה בקמפוס, בקבוצה קטנה בתאריכים שיפורסמו מראש.
היכן מצויה ה"דרך" (דאו) ואיך הולכים בה? מה בין חיפוש הדרך לבין החתירה הפילוסופית אל האמת? מהו ה"מופלא" בפילוסופיה של הדרך, שאין בה אל? מהי ידיעה באין "אמת"? אלו הצעות יש לפילוסופיות מסין באשר לחידת החיים והמוות?
בקורס נתוודע לתשובות שונות לשאלות אלו ולהשלכותיהן, מנקודות המבט של פילוסופיות שצמחו בסין, בפרט, במסגרת המסורות המכונות במערב "דאואיזם" ו"קונפוציוניזם." יחד נבחן רעיונות המתייחסים אל הדרך כאל תנועה הנמשכת לאינסוף
ומחייבת שינוי מתמיד וטרנספורמציה שאין בה יסוד קבוע. כאנטי-תזה לתפיסת הדרך, נכיר גם את המוהיזם והליגאליזם - פילוסופיות מסין שאין בהן "דרך" ולבסוף נתוודע לדוגמאות לסינתזה של התפיסות השונות של הדרך, בניאו-קונפוציאניזם ובצ'אן (זן) - בודהיזם.
בין הרעיונות שיידונו בקורס: צ'י, יין-יאנג, לב-נפש, אנושיות, פיתוח עצמי, כיוון ההפוך, לדעת לא לדעת, אפס-מעשה, כך מעצמו.