קורסים

  • קורסים מקוונים/היברידיים
  • סדנאות
  • קורסים פרונטליים
קורסים מקוונים/היברידיים

קורסי סמסטר א' תשפ"ד

 

מבוא לפילוסופיה של המדע 

ד"ר אורי בלקינד

מס' קורס 0609.1002.01 

 

קורס היברידי המשלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת. חלק מהשיעורים יתקיימו באופן א-סינכרוני ומספר שיעורים יתקיימו באופן פרונטלי בכתה.

מטרתו של הקורס לסקור גישות פילוסופיות מרכזיות למדע, בעיקר בזמן ולאחר המהפכה המדעית של המאה ה17 ולאחר המהפכה במדעים הפיזיקליים במאה ה20. הקורס יכלול בין היתר את הניסיונות המוקדמים של פרנסיס בייקון ורנה דקארט לתאר את תפקידם של הניסיון והתבונה בבניית הידע המדעי, את העקרונות הפילוסופים של גישתו של אייזיק ניוטון למדע, הביקורת על היסקים מן הניסיון והספקנות של דיויד יום, המשבר הפילוסופי שליווה את קריסת הפיסיקה הקלאסית בתחילת המאה ה20, ועיקרי הגישות הפילוסופיות שפותחו בתגובה למשבר זה, כמו אלו של קארל פופר ותומאס קון.

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן


מהי תרבות ? בין מערב למזרח

ד"ר אלמוג בהר

מס' קורס 0609100301  -קורס מקוון

"מהי תרבות? בין מערב למזרח" הוא שיעור מבוא המציג את מושג התרבות מתוך ניסיון להבנה מחודשת של יחסי מערב ומזרח, ומתוך התמודדות עם מושגים נוספים: תרבות וציביליזציה, טבע ותרבות, תרבות וטכנולוגיה, מסורת ומודרנה, שפה ותרגום, ספרות שבעל-פה וספרות שבכתב ועוד. הקורס דן בקווי התפר והקרע, המפגש וההפרדות, הזיקות וההשפעות שבין מזרח למערב ומציג מקרי-בוחן ראשיים בתולדות התרבות מן העת העתיקה וימי הביניים ועד העת החדשה, כגון התרבות הבבלית והיוונית, עליית היהדות, הנצרות והאסלאם, מסורות התרגום הערביות והאירופיות בימי-הביניים, הולדת הרומן, המודרנה והאוריינטליזם, המסורת והחילון, הלאומיות והקולוניאליזם, מתוך הזיקות הגלויות והמוכחשות בין מזרח למערב.
בין מקרי הבוחן בשיעורים: ראשית האפוס - בין "גלגמש" הבבלי ל"אודיסיאה" היוונית; דמות הנביא והשליח בין המקרא, הברית החדשה והקוראן; מתקני ומחיי הדת - בין האוטוביוגרפיה של אוגוסטינוס לאוטוביוגרפיה של אלע'זאלי; גלגול סיפור הבודהא בימי-הביניים ותרגומיו-עיבודיו משפות הודו לפרסית, ערבית ויוונית, ובעברית כ"בן המלך והנזיר"; התחזותו של "דון קיחוטה" לספר היסטוריה ערבי המתורגם לספרדית והולדת הרומן; משוררי ה"מזרח" בלבוש "אנגלית": על גלגוליהם של ג'לאל א-דין רומי, ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן וראבינדראנאט טאגור כמשוררים הפופולריים ב"מערב" במאה העשרים; ונסיים בזיכרונות מאפריקה הקולוניאלית: בין "עונת הנדידה אל הצפון" של אל-טייב צאלח, מחשבת הלבנטיניות של ז'קלין כהנוב והתיאוריה הפמניסטית של הלן סיקסו.

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן

 


הוראה וטכנולוגיה בעידן הידע

ד"ר ארנון הרשקוביץ

מס' קורס 0609.1004.01  

בשנת הלימודים תשפ"ד, הקורס יילמד כקורס מקוון

הקורס יעסוק בשימושים שונים של טכנולוגיות תקשוב (תקשורת מחשבים) בתהליכי הוראה. הטכנולוגיה יכולה לספק הזדמנויות רבות להעצמת תהליכי הוראה מסוגים שונים - למשל, בבית הספר, באוניברסיטה, בצבא, בארגונים מקצועיים ובמסגרות בלתי-פורמליות. בתוך כך, הטכנולוגיה מזמנת גם אתגרים משמעותיים למורים - למשל, מן הבחינות האקדמית, הפדגוגית, החברתית והטכנית. במהלך הקורס נציג מודלים לשילובים מוצלחים של טכנולוגיה בתהליכי הוראה, ונדון בקשיים שבמימושם. מעל רוב הדיונים בקורס תרחף השאלה: טכנולוגיה ופדגוגיה - מי מכשכשת בזנב של מי?

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן

 


תולדות האנושות - 3,000 השנים הראשונות

פרופ' יורם כהן

מס' קורס 0609.1005.01  -קורס מקוון

מבוא כללי לתולדות המזרח התיכון הקדום מראשית תרבויות הכתב באלף השלישי לפני הספירה ועד הכיבוש ההלניסטי בסוף האלף הראשון לספירה. מבט על יינתן על ההתפתחויות התרבותיות וההיסטוריות של האזור כולו. הסקירה תתמקד במקורות הכתובים והארכיאולוגיים על החברה, המשטר, הספרות, הדת והמיתולוגיה של התרבויות העיקריות במסופוטמיה, אנטוליה (תורכיה הקדומה), מצרים, סוריה וארץ-ישראל. דגש מיוחד יושם על גילוי ופענוח כתבי המזרח הקדום, המצאת כתב היתדות ותפוצתו, הכתב ההירוגליפי, ועל המצאת האלפבית בכנען ותפוצתו בעולם.

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן

 


ישן וחדש במגילות מדבר יהודה

פרופ' יונתן בן-דב

מס' קורס 0609.1006.01  -קורס מקוון

המגילות שנמצאו במערות קומראן, המצוק הצופה על ים המלח, מייצגות אוסף עצום של ספרים מימי הבית השני. חלק מהמגילות מתארות חיים של עדה מתבודדת, על תקנותיה, חוקיה ומנהגיה. מגילות אחרות מתארות את ספרי התנ"ך וכתבי קודש אחרים כפי שהיו באותה תקופה, וכן כתבים של תפילה, הלכה, שירה, ומאגיה. הממצא הוא הזדמנות נדירה להכיר את החיים התרבותיים והדתיים של יהודים במאות האחרונות של ימי בית שני. הממצא מלמד כי מושגים רבים של היהדות הקלסית (שהתגבשה מאוחר יותר אצל חז"ל) היו שנויים במחלוקת או בשלבי גיבוש בימי הבית השני: קביעת האוסף של כתבי הקודש, פירוש המקרא, התפילה, ההלכה, ועוד. המגילות הן גם מקור חשוב בהבנה כיצד נראו ספרים באותה תקופה, וכיצד נהו הסופרים והמעתיקים. כל ההיבטים האלה יידונו בקורס. בשל אופיו של הממצא מקומראן, ובגלל חשיבותו ליהודים ונוצרים, התפתח סביבו גם מחקר בכלים טכנולוגיים שונים: מחקר חומרי של המגילות ואתר קומראן, ומגוון של כלים מיחשוביים סביב הטקסט של המגילות והצילומים שלהן. כלים אלה מאפשרים מבט טכנולוגי על המגילות לצד הלימוד הספרותי. מטרת הקורס היא להעניק לתלמידים היכרות עם שני ההיבטים הללו, שיעשירו זה את זה. הקורס יעניק היכרות עם תחום מחקר שנמצא על סף העידן הדיגיטלי, והוא מהווה נקודת מפגש בין מדעי הרוח למדעים החיים וההנדסה.
במהלך הקורס יידרשו התלמידים להגיש שלוש מטלות. המטלות ישלבו קריאה של חומר אקדמי וכתיבה באוריינטציה של מדעי הרוח, יחד עם לימוד ויישום של כלים טכנולוגיים במחקר המגילות. בסוף הקורס ייערך מבחן בית שיכלול את מגוון המיומנויות שנסקרו בקורס.

לידיעון

להתרשמות מהקורס, לחץ כאן


תעלומת הבלש: מה מסתירים מאיתנו ומה יכולים לגלות לנו בלשים ספרותיים

מר דרור משעני

מס' קורס 0609.1007.01  

קורס היברידי המשלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת. חלק מהשיעורים יתקיימו באופן א-סינכרוני ומספר שיעורים יתקיימו באופן פרונטלי בכתה.

החקירה היא אחת מצורות הסיפור הפופולריות ביותר, מאז הועלה "אדיפוס המלך" על במת התיאטרון ביוון העתיקה ועד לסיפורים הבלשיים של ימינו. בקורס זה נתעמק בכמה חקירות ספרותיות נודעות, שלכאורה כבר נמצאו להן פתרונות. אלא שאנחנו, בעזרתם של חוקרים וחוקרות בדיוניים ואמיתיים ? כמו המלט וזיגמונד פרויד, או אדגר אלן פו, שרלוק הולמס ומיס מארפל ? נבקש לפתוח את החקירות האלה מחדש, וגם נשאל: מה מלמדות אותנו החקירות הספרותיות? האם ומדוע צריך לחקור דווקא את החוקרים? והאם ישנן תעלומות שלעולם לא נגיע לפתרונן?

 

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן


משבר אקלים והקיימות 

פרופ' רות רונן

מס' קורס  1880.0901.01 -קורס מקוון

קורס מקוון שנועד להציג לסטודנטים מכל רחבי הקמפוס, את התמונה השלמה של משבר האקלים והמשבר הסביבתי. במהלך הקורס מומחים מתחומי ידע שונים בוחנים את המורכבות של משבר האקלים והשלכותיו. בקורס מוצגות ההוכחות המדעיות לקיומו של משבר האקלים מבחינה פיסיקלית, אקלימית וסביבתית; במהלך הקורס מוצעות דרכים למדוד את ההשפעה של בני האדם ושל חברות על מערכות החיים ונסקרות התוצאות של הכחשת ההשפעה הזו. הקורס עוסק בהשלכות הפוליטיות והכלכליות של המשבר. מוצגים בקורס המקורות ההיסטוריים של המשבר וכן השינויים שחלו ביחס של האנושות אל הטבע. הקורס מציע דרכי התמודדות של מערכות המשפט והמדיניות הציבורית במשבר. כמו כן נבחנות דרכים בהן בני האדם יכולים להתמודד עם המשבר הן מבחינה טכנולוגית, והן מבחינה פוליטית ופסיכולוגית. הקורס מציג גם את טווח הפתרונות ומתווי הפעולה ביחס למשבר, כאלה שמתאפשרים במישור של המדינה, של הארגונים ושל הפרט.
המרצים בקורס הם מומחים מאוניברסיטת תל אביב מתחומי ידע שונים: מדעי הסביבה והאטמוספרה, מדעי אקלים, מדעי החיים, אקולוגיה תעשייתית, פילוסופיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, סוציולוגיה, כלכלה, פסיכולוגיה, ארכיטקטורה (תכנון עירוני), הנדסה, משפט ומדיניות ציבורית


לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן


קורסי סמסטר ב' תשפ"ד

 

מיינדפולנס ובודהיזם: פרקטיקה ותיאוריה אז והיום 

ד"ר ריקרדו טרש וד"ר רועי צהר

מס' קורס 0609.1008.01 

 

קורס היברידי המשלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת. חלק מהשיעורים יתקיימו באופן א-סינכרוני ומספר שיעורים יתקיימו באופן פרונטלי בכתה.

הקורס יהווה מבוא למדיטציית המיינדפולנס (קשיבות, סטי) ויעסוק בבסיס הבודהיסטי ? הפילוסופי וההיסטורי - של תרגול מיינדפולנס, במודלים אמפיריים עכשוויים המסבירים את מנגנוני הפעולה של התרגול ואת השפעותיו, ויישום הפרקטיקה בחיי היומיום.
חטיבה ראשונה בקורס תוקדש לסקירה של המיינדפולנס כתרגול, הקשר שלו לקשב, לוויסות עצמי, לוויסות רגשי ולחמלה, וטיפוחו בחיי היום יום.
החטיבה השנייה תוקדש לעיסוק במקורה וטבעה של מדיטציית המיינדפולנס בפרקטיקות של הבודהיזם ההודי. נעסוק ברקע להופעת הבודהיזם בהודו, נסקור את עיקרי התורה הבודהיסטית והפתרון שהיא מציגה לבעיית הסבל, וכמה מן הרעיונות הפילוסופיים היחודיים לעמדה זו כגון מושג ההתהוות המותנית וטענת ה"אין אני" (אנאטמן). החטיבה האחרונה תוקדש להצגת מחקרים אקדמיים אודות ההשפעות של תרגול מיינדפולנס על תהליכים רגשיים וקוגניטיביים כגון עמידות: חרדה/לחץ, התמודדות עם כאב, השפעות על מבנה ותפקוד המוח, ומודלים של מנגנוני הפעולה של מיינדפולנס.
הקורס הוא בעיקרו תאורטי, אולם יכלול אלמנטים של התנסות פרקטית וחווייתיים.

 

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן 

 


עניין של חיים ומוות : רפואה ובריאות בתקופת הטרום מודרנית 

פרופ' מרים שפר-מוסינזון

מס' קורס 0609.1009.01  -קורס היברידי

 

קורס היברידי המשלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת. חלק מהשיעורים יתקיימו באופן א-סינכרוני ומספר שיעורים יתקיימו באופן פרונטלי בכתה.

 

"הבריאות מעל הכל", נכון? אבל מהם בעצם בריאות, היגיינה וחולי? מהו הטיפול הרפואי שמעביר אותנו ממצב של מחלה לבריאות? מחלה, החלמה ובריאות הן חוויות אוניברסאליות אבל הן גם לא אחידות. רפואה היא מדע שמושפע במיוחד ממציאות חברתית, תרבותית ופוליטית. ההתמודדויות עם מגיפת הקורונה, למשל ההתייחסויות למסיכות, לחיסונים ולסגרים, המחישו לנו את מגוון התפיסות והפרקטיקות שמעצבות את הבחירות שלנו בכל הקשור לבריאותנו.

 

כך בהווה וכך גם בעבר. בקורס נבחן את האופן שבו אנשים ונשים, מטפלים ומטופלים, הבינו חולי, בריאות וידע רפואי מהעת העתיקה ועד המאה ה-18. הקורס מתמקד באופן שאינו בלעדי במזרח התיכון ובאגן הים התיכון, אך במהלכו נלמד גם על רופאים, מחלות וחולים ממזרח אסיה ומאירופה בתקופות הטרום-מודרניות. ממקרים אלו נלמד על קשת הידע הרפואי ועל מגוון צורות היישום הקליני בתקופות היסטוריות קודמות. נוכל להבין כיצד נוצרו הרפואה ומערכת הבריאות המוכרת לנו היום מתוך מכלול של הצלחות ותגליות אבל גם כישלונות.

 

הקורס נלמד באופן היברידי, כלומר חלקו נלמד באופן מקוון וחלקו במפגשים בכיתה. המטלות בקורס הן נוכחות חובה בשיעורים, הגשת מטלות כתובות במהלך הסמסטר של התנסות במחקר היסטורי, השתתפות בפורומים המקוונים, ועבודה מסכמת בסוף הקורס.

 

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן

 


חברה דמוקרטית, תרבות וחינוך

ד"ר דן מקסים ממלוק

מס' קורס 0609.1010.01  

 

קורס היברידי המשלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת. חלק מהשיעורים יתקיימו באופן א-סינכרוני ומספר שיעורים יתקיימו באופן פרונטלי בכתה.

מהי המשמעות של חינוך לדמוקרטיה? קורס זה בא לבחון שאלות הנוגעות לחינוך לדמוקרטיה תוך התבוננות ביקורתית בהקשרים חברתיים ותרבותיים. בפרט, הקורס יתייחס למושגי יסוד בדמוקרטיה, למקורות הדמוקרטיה ולמודלים שונים של דמוקרטיה בעידן המודרני. בנוסף, נדון בחינוך לאזרחות בישראל ובאתגרים הניצבים לדמוקרטיה בעת הנוכחית, תוך פיתוח וטיפוח התבוננות ביקורתית של המציאות החברתית.

 

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן

 


להיות פלסטיני: ספרות, היסטוריה ושאלת הזהות

ד"ר מנאל מח'ול

מס' קורס 0609.1011.01  

הקורס יועבר בשפה הערבית, וישנה דרישת קדם של ידיעת השפה הערבית

 

קורס היברידי המשלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת. חלק מהשיעורים יתקיימו באופן א-סינכרוני ומספר שיעורים יתקיימו באופן פרונטלי בכתה.

קורס זה מתמקד בשאלת הזהות הפלסטינית בישראל מאז 1948, דרך קריאה אינטר-טקסטואלית בספרות. הקורס מציג שיטת דיון ביקורתית ועוסק בקורפוס נבחר ובו יצירות מאת מחמוד דרוויש, ע'סאן כנפאני, כמאל סלאמא, אנטון שמאס ואחרים. הקורס דן גם בשאלות תיאורטיות הנוגעות לזהות ולספרות באופן כללי, וגם לתהליכים היסטוריים ופוליטיים בהקשר הפלסטיני-ישראלי מאז 1948. השיעור מציג באופן מיוחד את סוגיית ה"התפתחות" (אבולוציה) ומצבי הריבוי של הזהות הפלסטינית מתוך קטעים נבחרים בתולדות הרומן הפלסטיני. הקורס מבקש לכן להציע קריאה וניתוח של טקסטים פרי עטם של יוצרים פלסטיניים המהווים גם מצע לשאלות היסטוריות, חברתיות, תרבותיות ופוליטיות חשובות, שעודן מבקשות תשובה.

 

לידיעון

 


להתאהב בשייקספיר: אהבה וחיזור בדמיון השייקספירי

פרופ'נועם ריזנר

מס' קורס 0609.1012.01  -קורס היברידי

 

קורס היברידי המשלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת. חלק מהשיעורים יתקיימו באופן א-סינכרוני ומספר שיעורים יתקיימו באופן פרונטלי בכתה.

 

"שייקספיר" כיום הוא מותג תרבותי אוניברסלי. יצירותיו הן נכסי צאן ברזל של התרבות העולמית בכלל, והתרבות המערבית בפרט. במיוחד, שייקספיר נתפס בעיני רבים בעולם האנגלופוני כמשורר האהבה הגדול בכל הזמנים. בקורס זה נעמיק בשניים ממחזותיו המפורסמים ביותר של שייקספיר, הקומדיה "חלום ליל קיץ" והטרגדיה "רומיאו ויוליה", במבט ממוקד על עולמם של אוהבים צעירים והקשר שבין דמיון, אהבה ושירה.

בקורס נפליג בעקבות כוחו הייחודי של הדמיון השייקספירי ונלמד כיצד הוא מדבר אלינו בזמננו אנו. נעמוד על הקשר שבין המקומי לאוניברסלי ביצירתו ומחשבתו של שייקספיר ונתחקה אחר האופן הכה מיוחד בו שייקספיר פותח צוהר לעולמן הפנימי של דמויות, כמוהן כמונו, דרך המבע השירי והמדיום התאטרלי. נכיר גם את עולם התאטרון של תקופת הרנסנס ונקרא במחזות אלה בדגש על הווייתם כיצירות שנועדו לבמה ולפרשנותם של שחקנים. לאורך הקורס נחזור ונשאל: אם, כפי ששייקספיר עצמו ידע להגיד, "כל העולם במה, וכל איש בימיו משחק תפקידים רבים" - מה יצירותיו יכולות ללמד אותנו על האופן שבו אנחנו מתנהלים בעולם ומבינים את מקומנו בו כיצורים חושבים, לרוב פגומים, שמתלכדים לכדי חברה שברירית בה אנו משחקים את חיינו?

דרישות לקורס:

o אנגלית ברמת "פטור". הקורס נלמד בשפה העברית אבל עוסק בטקסטים באנגלית בצמוד לתרגום.

o צפייה בהצגות מצולמות של "רומיאו ויוליה" ו"חלום ליל קיץ" ו/או קריאת המחזות בעברית/אנגלית.

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן

 

 


 

מהי יהדות? מבוא למחשבת ישראל לדורותיה

ד"ר ג'רמי פוגל

מס' קורס 0609.1013.01  

 

קורס היברידי המשלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת. חלק מהשיעורים יתקיימו באופן א-סינכרוני ומספר שיעורים יתקיימו באופן פרונטלי בכתה.

הקורס מהווה מבוא מקיף להיסטוריה של המחשבה היהודית, המשלב מבט היסטורי כרונולוגי רחב יחד עם בחינה טקסטואלית של סוגיות יסוד במחשבת ישראל לדורותיה. ניפגש עם חוקרים מובילים כדי ללמוד על כמה מהתחנות הבולטות בהיסטוריה התרבותית היהודית וכך נלמד על המקרא, על חז"ל, על פילוסופיה ומיסטיקה יהודית, על חסידות, מסורתיות, ציונות וזרמים ביהדות העכשווית. בנוסף לשיחה עם המומחים לתקופות השונות, נתמקד בכל תחנה גם בטקסטים שמשקפים תפיסות אופייניות סביב שלושת הצירים שילוו את תהליך הלמידה שלנו: אוניברסיליזם מול פרטיקולריזם, מגדר, וטיב היחס בין אתיקה להלכה.

אנו מקווים שכל תלמידי הקורס יסיימו אותו עם מבט רחב ומעמיק יותר על ההיסטוריה של הרעיונות והתרבות היהודית, ויכולת מורחבת לחשוב באופן עצמאי וביקורתי על סוגיות זהותיות, תרבותיות, דתיות ופוליטיות בוערות במדינה היהודית-דמוקרטית בה אנו חיים.

 

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן

 

 


משבר האקלים והקיימות

פרופ' קולין פרייס

מס' קורס 1880.0901.02  -קורס מקוון

קורס מקוון שנועד להציג לסטודנטים מכל רחבי הקמפוס, את התמונה השלמה של משבר האקלים והמשבר הסביבתי. במהלך הקורס מומחים מתחומי ידע שונים בוחנים את המורכבות של משבר האקלים והשלכותיו. בקורס מוצגות ההוכחות המדעיות לקיומו של משבר האקלים מבחינה פיסיקלית, אקלימית וסביבתית; במהלך הקורס מוצעות דרכים למדוד את ההשפעה של בני האדם ושל חברות על מערכות החיים ונסקרות התוצאות של הכחשת ההשפעה הזו. הקורס עוסק בהשלכות הפוליטיות והכלכליות של המשבר. מוצגים בקורס המקורות ההיסטוריים של המשבר וכן השינויים שחלו ביחס של האנושות אל הטבע. הקורס מציע דרכי התמודדות של מערכות המשפט והמדיניות הציבורית במשבר. כמו כן נבחנות דרכים בהן בני האדם יכולים להתמודד עם המשבר הן מבחינה טכנולוגית, והן מבחינה פוליטית ופסיכולוגית. הקורס מציג גם את טווח הפתרונות ומתווי הפעולה ביחס למשבר, כאלה שמתאפשרים במישור של המדינה, של הארגונים ושל הפרט.
המרצים בקורס הם מומחים מאוניברסיטת תל אביב מתחומי ידע שונים: מדעי הסביבה והאטמוספרה, מדעי אקלים, מדעי החיים, אקולוגיה תעשייתית, פילוסופיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, סוציולוגיה, כלכלה, פסיכולוגיה, ארכיטקטורה (תכנון עירוני), הנדסה, משפט ומדיניות ציבורית

לידיעון

להתרשמות מהקורס לחץ כאן


מבוא לפילוסופיה סינית

פרופ' גליה פת-שמיר

מס' קורס 0618.1043.01  -קורס היברידי

היכן מצויה ה"דרך" (דאו) ואיך הולכים בה? מה בין חיפוש הדרך לבין החתירה הפילוסופית אל האמת? מהו ה"מופלא" בפילוסופיה של הדרך, שאין בה אל? מהי ידיעה באין "אמת"? אלו הצעות יש לפילוסופיות מסין באשר לחידת החיים והמוות?
בקורס נתוודע לתשובות שונות לשאלות אלו ולהשלכותיהן, מנקודות המבט של פילוסופיות שצמחו בסין, בפרט, במסגרת המסורות המכונות במערב "דאואיזם" ו"קונפוציוניזם." יחד נבחן רעיונות המתייחסים אל הדרך כאל תנועה הנמשכת לאינסוף ומחייבת שינוי מתמיד וטרנספורמציה שאין בה יסוד קבוע. כאנטי-תזה לתפיסת הדרך, נכיר גם את המוהיזם והליגאליזם - פילוסופיות מסין שאין בהן "דרך" ולבסוף נתוודע לדוגמאות לסינתזה של התפיסות השונות של הדרך, בניאו-קונפוציאניזם ובצ'אן (זן) - בודהיזם.
בין הרעיונות שיידונו בקורס: צ'י, יין-יאנג, לב-נפש, אנושיות, פיתוח עצמי, כיוון ההפוך, לדעת לא לדעת, אפס-מעשה, כך מעצמו.

אופן העברת הקורס:
הקורס יתקיים בלמידה פעילה ובאופן היברידי. 3 מהשיעורים יתקיימו בקמפוס (כולל שיעור דיבייט). 10 שיעורים מוקלטים יתקיימו בלמידה עצמאית. בנוסף, לכל סטודנטית וסטודנט יהיו שני מפגשי חובה עם המרצה בקמפוס, בקבוצה קטנה בתאריכים שיפורסמו מראש.

לידיעון

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>