קורסים

  • קורסים מקוונים/היברידיים
  • סדנאות
  • קורסים פרונטליים
קורסים מקוונים/היברידיים

 

בין מהגרים, מכשפים וזוכות פרס נובל: סוגיות מרכזיות באפריקה בת זמננו 

מס' קורס 0609100101 – קורס היברידי

סמסטר – א'

יום ד' 18:00-20:00

פרופ' גליה צבר

 

סדרת הרצאות זו תאיר מזוויות מרתקות סוגיות סוציו-פוליטיות מרכזיות בהוויה של יבשת אפריקה במאה ה 21. כל הרצאה עומדת בפני עצמה וסך ההרצאות מתחברות לכדי תמונה מורכבת ומאתגרת של אפריקה.

במהלך הסמסטר יתקיימו עד שלושה מפגשים סינכרונים/ פרונטלים. כל שאר ההרצאות תהיינה זמינות כל הזמן באופן מקוון.

 

הציון יתבסס על הגשת 4 מטלות קטנות במהלך הסמסטר (60%) ועל בחינה (40%). את המטלות אפשר ורצוי לעשות בקבוצות (עד 3 בקבוצה). כדי לעבור בהצלחה את הבחינה יש להקשיב להרצאות, לקרוא את חומרי הקריאה הנלווים, המצויים באתר הקורס.

מטלת הקורס: בחינה מסכמת

 


מבוא לפילוסופיה של המדע

ד"ר אורי בלקינד

מס' קורס 0609100201 – קורס היברידי

סמסטר – א'

יום ב' 14:00-16:00

 

מטרתו של הקורס לסקור גישות פילוסופיות מרכזיות למדע, בעיקר בזמן ולאחר המהפכה המדעית של המאה ה17 ולאחר המהפכה במדעים הפיזיקליים במאה ה20. הקורס יכלול בין היתר את הניסיונות המוקדמים של פרנסיס בייקון ורנה דקארט לתאר את תפקידם של הניסיון והתבונה בבניית הידע המדעי, את העקרונות הפילוסופים של גישתו של אייזיק ניוטון למדע, הביקורת על היסקים מן הניסיון והספקנות של דיויד יום, המשבר הפילוסופי שליווה את קריסת הפיסיקה הקלאסית בתחילת המאה ה20, ועיקרי הגישות הפילוסופיות שפותחו בתגובה למשבר זה, כמו אלו של קארל פופר ותומאס קון.

מטלת הקורס: ארבע מטלות כתיבה ובחני ידע לאורך הסמסטר.


מהי תרבות? בין מערב למזרח

ד"ר אלמוג בהר

מס' קורס 0609100301  -קורס היברידי

סמסטר – א'

יום ב'  18:00-20:00

 

"מהי תרבות? בין מערב למזרח" הוא שיעור מבוא המציג את מושג התרבות מתוך ניסיון להבנה מחודשת של יחסי מערב ומזרח, ומתוך התמודדות עם מושגים נוספים: תרבות וציביליזציה, טבע ותרבות, תרבות וטכנולוגיה, מסורת ומודרנה, שפה ותרגום, ספרות שבעל-פה וספרות שבכתב ועוד. הקורס דן בקווי התפר והקרע, המפגש וההפרדות, הזיקות וההשפעות שבין מזרח למערב ומציג מקרי-בוחן ראשיים בתולדות התרבות מן העת העתיקה וימי הביניים ועד העת החדשה, כגון התרבות הבבלית והיוונית, עליית היהדות, הנצרות והאסלאם, מסורות התרגום הערביות והאירופיות בימי-הביניים, הולדת הרומן, המודרנה והאוריינטליזם, המסורת והחילון, הלאומיות והקולוניאליזם, מתוך הזיקות הגלויות והמוכחשות בין מזרח למערב.
בין מקרי הבוחן בשיעורים: ראשית האפוס - בין "גלגמש" הבבלי ל"אודיסיאה" היוונית; דמות הנביא והשליח בין המקרא, הברית החדשה והקוראן; מתקני ומחיי הדת - בין האוטוביוגרפיה של אוגוסטינוס לאוטוביוגרפיה של אלע'זאלי; גלגול סיפור הבודהא בימי-הביניים ותרגומיו-עיבודיו משפות הודו לפרסית, ערבית ויוונית, ובעברית כ"בן המלך והנזיר"; התחזותו של "דון קיחוטה" לספר היסטוריה ערבי המתורגם לספרדית והולדת הרומן; משוררי ה"מזרח" בלבוש "אנגלית": על גלגוליהם של ג'לאל א-דין רומי, ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן וראבינדראנאט טאגור כמשוררים הפופולריים ב"מערב" במאה העשרים; ונסיים בזיכרונות מאפריקה הקולוניאלית: בין "עונת הנדידה אל הצפון" של אל-טייב צאלח, מחשבת הלבנטיניות של ז'קלין כהנוב והתיאוריה הפמניסטית של הלן סיקסו.

מטלת הקורסעבודת בית


הוראה וטכנולוגיה בעידן הידע

ד"ר ארנון הרשקוביץ

מס' קורס 0609100401  -קורס היברידי

סמסטר – א'

יום ג'  18:00-20:00

הקורס יעסוק בשימושים שונים של טכנולוגיות תקשוב (תקשורת מחשבים) בתהליכי הוראה. הטכנולוגיה יכולה לספק הזדמנויות רבות להעצמת תהליכי הוראה מסוגים שונים - למשל, בבית הספר, באוניברסיטה, בצבא, בארגונים מקצועיים ובמסגרות בלתי-פורמליות. בתוך כך, הטכנולוגיה מזמנת גם אתגרים משמעותיים למורים - למשל, מן הבחינות האקדמית, הפדגוגית, החברתית והטכנית. במהלך הקורס נציג מודלים לשילובים מוצלחים של טכנולוגיה בתהליכי הוראה, ונדון בקשיים שבמימושם. מעל רוב הדיונים בקורס תרחף השאלה: טכנולוגיה ופדגוגיה - מי מכשכשת בזנב של מי?

קורס היברידי - שבעה מפגשים יתקיימו באופן מקוון א-סינכרוני, אחד באופן מקוון סינכרוני, חמישה מפגשים בכיתה.

מטלת הקורס: מגוון מטלות במהלך הסמסטר.


תולדות האנושות - 3000 השנים הראשונות

פרופ' יורם כהן

מס' קורס 0609100501  -קורס מקוון

סמסטר – א'

 

מבוא כללי לתולדות המזרח התיכון הקדום מראשית תרבויות הכתב באלף השלישי לפני הספירה ועד הכיבוש ההלניסטי בסוף האלף הראשון לספירה. מבט על יינתן על ההתפתחויות התרבותיות וההיסטוריות של האזור כולו. הסקירה תתמקד במקורות הכתובים והארכיאולוגיים על החברה, המשטר, הספרות, הדת והמיתולוגיה של התרבויות העיקריות במסופוטמיה, אנטוליה (תורכיה הקדומה), מצרים, סוריה וארץ-ישראל. דגש מיוחד יושם על גילוי ופענוח כתבי המזרח הקדום, המצאת כתב היתדות ותפוצתו, הכתב ההירוגליפי, ועל המצאת האלפבית בכנען ותפוצתו בעולם.

מטלה הקורס: בחינת סיום.


 

 


ישן וחדש במגילות מדבר יהודה

פרופ' יונת בן-דב

מס' קורס 0609100601  -קורס היברידי

סמסטר – ב'

יום ג'  16:00-18:00

 

המגילות שנמצאו במערות קומראן, המצוק הצופה על ים המלח, מייצגות אוסף עצום של ספרים מימי הבית השני. חלק מהמגילות מתארות חיים של עדה מתבודדת, על תקנותיה, חוקיה ומנהגיה. מגילות אחרות מתארות את ספרי התנ"ך וכתבי קודש אחרים כפי שהיו באותה תקופה, וכן כתבים של תפילה, הלכה, שירה, ומאגיה. הממצא הוא הזדמנות נדירה להכיר את החיים התרבותיים והדתיים של יהודים במאות האחרונות של ימי בית שני. הממצא מלמד כי מושגים רבים של היהדות הקלסית (שהתגבשה מאוחר יותר אצל חז"ל) היו שנויים במחלוקת או בשלבי גיבוש בימי הבית השני: קביעת האוסף של כתבי הקודש, פירוש המקרא, התפילה, ההלכה, ועוד. המגילות הן גם מקור חשוב בהבנה כיצד נראו ספרים באותה תקופה, וכיצד נהו הסופרים והמעתיקים. כל ההיבטים האלה יידונו בקורס. בשל אופיו של הממצא מקומראן, ובגלל חשיבותו ליהודים ונוצרים, התפתח סביבו גם מחקר בכלים טכנולוגיים שונים: מחקר חומרי של המגילות ואתר קומראן, ומגוון של כלים מיחשוביים סביב הטקסט של המגילות והצילומים שלהן. כלים אלה מאפשרים מבט טכנולוגי על המגילות לצד הלימוד הספרותי. מטרת הקורס היא להעניק לתלמידים היכרות עם שני ההיבטים הללו, שיעשירו זה את זה. הקורס יעניק היכרות עם תחום מחקר שנמצא על סף העידן הדיגיטלי, והוא מהווה נקודת מפגש בין מדעי הרוח למדעים החיים וההנדסה.
במהלך הקורס יידרשו התלמידים להגיש שלוש מטלות. המטלות ישלבו קריאה של חומר אקדמי וכתיבה באוריינטציה של מדעי הרוח, יחד עם לימוד ויישום של כלים טכנולוגיים במחקר המגילות. בסוף הקורס ייערך מבחן בית שיכלול את מגוון המיומנויות שנסקרו בקורס.

 

מטלת הקורס:  מבחן בית.

 


מיינדפולנס ובודהיזם: פרקטיקה ותיאורה אז והיום

ד"ר רועי צהר וד"ר ריקרדו טרש

מס' קורס 0609100801  -קורס היברידי

סמסטר – ב'

יום ג׳ 18:00-20:00

 

הקורס יהווה מבוא למדיטציית המיינדפולנס (קשיבות, סטי) ויעסוק בבסיס הבודהיסטי ? הפילוסופי וההיסטורי - של תרגול מיינדפולנס, במודלים אמפיריים עכשוויים המסבירים את מנגנוני הפעולה של התרגול ואת השפעותיו, ויישום הפרקטיקה בחיי היומיום.
חטיבה ראשונה בקורס תוקדש לסקירה של המיינדפולנס כתרגול, הקשר שלו לקשב, לוויסות עצמי, לוויסות רגשי ולחמלה, וטיפוחו בחיי היום יום.
החטיבה השנייה תוקדש לעיסוק במקורה וטבעה של מדיטציית המיינדפולנס בפרקטיקות של הבודהיזם ההודי. נעסוק ברקע להופעת הבודהיזם בהודו, נסקור את עיקרי התורה הבודהיסטית והפתרון שהיא מציגה לבעיית הסבל, וכמה מן הרעיונות הפילוסופיים היחודיים לעמדה זו כגון מושג ההתהוות המותנית וטענת ה"אין אני" (אנאטמן). החטיבה האחרונה תוקדש להצגת מחקרים אקדמיים אודות ההשפעות של תרגול מיינדפולנס על תהליכים רגשיים וקוגניטיביים כגון עמידות: חרדה/לחץ, התמודדות עם כאב, השפעות על מבנה ותפקוד המוח, ומודלים של מנגנוני הפעולה של מיינדפולנס.
הקורס הוא בעיקרו תאורטי, אולם יכלול אלמנטים של התנסות פרקטית וחווייתיים.

 

מטלות הקורס: קריאת מאמרים במהלך הסמסטר ומבחן מסכם (עם חומר פתוח).


תעלומת הבלש: מה מסתירים מאיתנו ומה יכולים לגלות לנו בלשים ספרותיים

מר דרור משעני

 מס' קורס 0609100701  -קורס היברידי

סמסטר – ב'

יום ה'  16:00-18:00

 

 

החקירה היא אחת מצורות הסיפור הפופולריות ביותר, מאז הועלה "אדיפוס המלך" על במת התיאטרון ביוון העתיקה ועד לסיפורים הבלשיים של ימינו. בקורס זה נתעמק בכמה חקירות ספרותיות נודעות, שלכאורה כבר נמצאו להן פתרונות. אלא שאנחנו, בעזרתם של חוקרים וחוקרות בדיוניים ואמיתיים ? כמו המלט וזיגמונד פרויד, או אדגר אלן פו, שרלוק הולמס ומיס מארפל ? נבקש לפתוח את החקירות האלה מחדש, וגם נשאל: מה מלמדות אותנו החקירות הספרותיות? האם ומדוע צריך לחקור דווקא את החוקרים? והאם ישנן תעלומות שלעולם לא נגיע לפתרונן?

 

מטלת הקורס: עבודה מסכמת


עניין של חיים ומוות: רפואה ובריאות בתקופה הטרום מודרנית

פרופ׳ מרים שפר-מוסינזון

מס' קורס 0609100901  -קורס היברידי

סמסטר – ב'

יום ה'  08:00-10:00

 

מטלת סיום: בחינה מסכמת


 

משבר האקלים והקיימות

פרופ' רות רונן

מס' קורס 18800901  -קורס מקוון

1880090101סמסטר – א'

1880090102סמסטר – א'

 

 

קורס מקוון שנועד להציג לסטודנטים מכל רחבי הקמפוס, את התמונה השלמה של משבר האקלים והמשבר הסביבתי
במהלך הקורס מומחים מתחומי ידע שונים בוחנים את המורכבות של משבר האקלים והשלכותיו. בקורס מוצגות ההוכחות המדעיות לקיומו של משבר האקלים מבחינה פיסיקלית, אקלימית וסביבתית; במהלך הקורס מוצעות דרכים למדוד את ההשפעה של בני האדם ושל חברות על מערכות החיים ונסקרות התוצאות של הכחשת ההשפעה הזו. הקורס עוסק בהשלכות הפוליטיות והכלכליות של המשבר. מוצגים בקורס המקורות ההיסטוריים של המשבר וכן השינויים שחלו ביחס של האנושות אל הטבע. הקורס מציע דרכי התמודדות של מערכות המשפט והמדיניות הציבורית במשבר. כמו כן נבחנות דרכים בהן בני האדם יכולים להתמודד עם המשבר הן מבחינה טכנולוגית, והן מבחינה פוליטית ופסיכולוגית. הקורס מציג גם את טווח הפתרונות ומתווי הפעולה ביחס למשבר, כאלה שמתאפשרים במישור של המדינה, של הארגונים ושל הפרט.

המרצים בקורס הם מומחים מאוניברסיטת תל אביב מתחומי ידע שונים: מדעי הסביבה והאטמוספרה, מדעי אקלים, מדעי החיים, אקולוגיה תעשייתית, פילוסופיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, סוציולוגיה, כלכלה, פסיכולוגיה, ארכיטקטורה (תכנון עירוני), הנדסה, משפט ומדיניות ציבורית



מטלת הקורס: בחינת בית.


 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>