סמסטר א תשפו
קורסים בפורמט מקוון
השעורים בקורסים המקוונים מוקלטים מראש ללמידה א-סינכורנית. שיעור חדש ייפתח כל שבוע ותוכלו לצפות בו בכל עת, בחלק מהמשיעורים ישנם תרגילים שיש לבצע, לכן חשוב לצפות במהלך השבוע, על מנת שלא ליצור פערים ולפספס את מועד הגשת התרגילים . ייתכנו 2 מפגשים פרונטלים בכתה. לפלייליסט שיעורים פתוחים >
תולדות האנושות - 3,000 השנים הראשונות
פרופ' יורם כהן | מס' קורס 0609-1005-01
מבוא כללי לתולדות המזרח התיכון הקדום מראשית תרבויות הכתב באלף השלישי לפני הספירה ועד הכיבוש ההלניסטי בסוף האלף הראשון לספירה. מבט על יינתן על ההתפתחויות התרבותיות וההיסטוריות של האזור כולו. הסקירה תתמקד במקורות הכתובים והארכיאולוגיים על החברה, המשטר, הספרות, הדת והמיתולוגיה של התרבויות העיקריות במסופוטמיה, אנטוליה (תורכיה הקדומה), מצרים, סוריה וארץ-ישראל. דגש מיוחד יושם על גילוי ופענוח כתבי המזרח הקדום, המצאת כתב היתדות ותפוצתו, הכתב ההירוגליפי, ועל המצאת האלפבית בכנען ותפוצתו בעולם.
מהי תרבות ? בין מערב למזרח
ד"ר אלמוג בהר | מס' קורס 0609-1003-01
"מהי תרבות? בין מערב למזרח" הוא שיעור מבוא המציג את מושג התרבות מתוך ניסיון להבנה מחודשת של יחסי מערב ומזרח, ומתוך התמודדות עם מושגים נוספים: תרבות וציביליזציה, טבע ותרבות, תרבות וטכנולוגיה, מסורת ומודרנה, שפה ותרגום, ספרות שבעל-פה וספרות שבכתב ועוד. הקורס דן בקווי התפר והקרע, המפגש וההפרדות, הזיקות וההשפעות שבין מזרח למערב ומציג מקרי-בוחן ראשיים בתולדות התרבות מן העת העתיקה וימי הביניים ועד העת החדשה, כגון התרבות הבבלית והיוונית, עליית היהדות, הנצרות והאסלאם, מסורות התרגום הערביות והאירופיות בימי-הביניים, הולדת הרומן, המודרנה והאוריינטליזם, המסורת והחילון, הלאומיות והקולוניאליזם, מתוך הזיקות הגלויות והמוכחשות בין מזרח למערב.
בין מקרי הבוחן בשיעורים: ראשית האפוס - בין "גלגמש" הבבלי ל"אודיסיאה" היוונית; דמות הנביא והשליח בין המקרא, הברית החדשה והקוראן; מתקני ומחיי הדת - בין האוטוביוגרפיה של אוגוסטינוס לאוטוביוגרפיה של אלע'זאלי; גלגול סיפור הבודהא בימי-הביניים ותרגומיו-עיבודיו משפות הודו לפרסית, ערבית ויוונית, ובעברית כ"בן המלך והנזיר"; התחזותו של "דון קיחוטה" לספר היסטוריה ערבי המתורגם לספרדית והולדת הרומן; משוררי ה"מזרח" בלבוש "אנגלית": על גלגוליהם של ג'לאל א-דין רומי, ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן וראבינדראנאט טאגור כמשוררים הפופולריים ב"מערב" במאה העשרים; ונסיים בזיכרונות מאפריקה הקולוניאלית: בין "עונת הנדידה אל הצפון" של אל-טייב צאלח, מחשבת הלבנטיניות של ז'קלין כהנוב והתיאוריה הפמניסטית של הלן סיקסו.
מיינדפולנס ובודהיזם: פרקטיקה ותיאוריה אז והיום
פרופ' ריקרדו טרש וד"ר רועי צהר | מס' קורס 0609-1008-01
הקורס יהווה מבוא למדיטציית המיינדפולנס (קשיבות, סטי) ויעסוק בבסיס הבודהיסטי ? הפילוסופי וההיסטורי - של תרגול מיינדפולנס, במודלים אמפיריים עכשוויים המסבירים את מנגנוני הפעולה של התרגול ואת השפעותיו, ויישום הפרקטיקה בחיי היומיום.
חטיבה ראשונה בקורס תוקדש לסקירה של המיינדפולנס כתרגול, הקשר שלו לקשב, לוויסות עצמי, לוויסות רגשי ולחמלה, וטיפוחו בחיי היום יום.
החטיבה השנייה תוקדש לעיסוק במקורה וטבעה של מדיטציית המיינדפולנס בפרקטיקות של הבודהיזם ההודי. נעסוק ברקע להופעת הבודהיזם בהודו, נסקור את עיקרי התורה הבודהיסטית והפתרון שהיא מציגה לבעיית הסבל, וכמה מן הרעיונות הפילוסופיים היחודיים לעמדה זו כגון מושג ההתהוות המותנית וטענת ה"אין אני" (אנאטמן). החטיבה האחרונה תוקדש להצגת מחקרים אקדמיים אודות ההשפעות של תרגול מיינדפולנס על תהליכים רגשיים וקוגניטיביים כגון עמידות: חרדה/לחץ, התמודדות עם כאב, השפעות על מבנה ותפקוד המוח, ומודלים של מנגנוני הפעולה של מיינדפולנס.
הקורס הוא בעיקרו תאורטי, אולם יכלול אלמנטים של התנסות פרקטית וחווייתיים.
תעלומת הבלש: מה מסתירים מאיתנו ומה יכולים לגלות לנו בלשים ספרותיים
מר דרור משעני | מס' קורס 0609-1007-01
החקירה היא אחת מצורות הסיפור הפופולריות ביותר, מאז הועלה "אדיפוס המלך" על במת התיאטרון ביוון העתיקה ועד לסיפורים הבלשיים של ימינו. בקורס זה נתעמק בכמה חקירות ספרותיות נודעות, שלכאורה כבר נמצאו להן פתרונות. אלא שאנחנו, בעזרתם של חוקרים וחוקרות בדיוניים ואמיתיים ? כמו המלט וזיגמונד פרויד, או אדגר אלן פו, שרלוק הולמס ומיס מארפל ? נבקש לפתוח את החקירות האלה מחדש, וגם נשאל: מה מלמדות אותנו החקירות הספרותיות? האם ומדוע צריך לחקור דווקא את החוקרים? והאם ישנן תעלומות שלעולם לא נגיע לפתרונן?
מהי יהדות? מבוא למחשבת ישראל לדורותיה
ד"ר ג'רמי פוגל | מס' קורס 0609-1013-01
הקורס מהווה מבוא מקיף להיסטוריה של המחשבה היהודית, המשלב מבט היסטורי כרונולוגי רחב יחד עם בחינה טקסטואלית של סוגיות יסוד במחשבת ישראל לדורותיה. ניפגש עם חוקרים מובילים כדי ללמוד על כמה מהתחנות הבולטות בהיסטוריה התרבותית היהודית וכך נלמד על המקרא, על חז"ל, על פילוסופיה ומיסטיקה יהודית, על חסידות, מסורתיות, ציונות וזרמים ביהדות העכשווית. בנוסף לשיחה עם המומחים לתקופות השונות, נתמקד בכל תחנה גם בטקסטים שמשקפים תפיסות אופייניות סביב שלושת הצירים שילוו את תהליך הלמידה שלנו: אוניברסיליזם מול פרטיקולריזם, מגדר, וטיב היחס בין אתיקה להלכה.
אנו מקווים שכל תלמידי הקורס יסיימו אותו עם מבט רחב ומעמיק יותר על ההיסטוריה של הרעיונות והתרבות היהודית, ויכולת מורחבת לחשוב באופן עצמאי וביקורתי על סוגיות זהותיות, תרבותיות, דתיות ופוליטיות בוערות במדינה היהודית-דמוקרטית בה אנו חיים.
הבית והמשפחה בספרות
פרופ' איריס מילנר | מס' קורס 0609-1014-01
הבית, במעמדו הקונבנציונלי כמקום משכנה של המשפחה, נתפס בדרך כלל כמרחב מוגן, המפריד בין החוץ המאיים לפנים האינטימי, המוכר, המנחם. מיתוס המשפחה "כ"חיק" גן-עדני מתקיים בזיקה עמוקה לתפישה נורמטיבית זו של הבית. ואילו הספרות היפה חושפת לעיתים קרובות זרמים תת קרקעיים החותרים תחת יציבותם, המתבררת כמדומה, של הבית והמשפחה.
הקורס יעסוק בנרטיבים אלטרנטיביים לסיפור הבית והמשפחה, בדגש על ייצוגיהם בסיפורת העברית המודרנית, אך גם במופעיהם בספרות העולם. נקרא טקסטים המעמידים בספק את הברית המשפחתית ("דם סמיך ממים"), ואת האהבה, הנאמנות והמסירות ללא תנאי השוררים בה לכאורה. הפרכת מיתוס הבית והמשפחה תידון בזיקה לסוגיות חברתיות ופוליטיות, ובהן, בהקשר הישראלי, כינון הבית הישראלי המשותף במסגרת "כור ההיתוך" ? ותהליכי ה"משא ומתן" על תנאי היתכנותו של בית זה.
עם היצירות שנקרא בקורס נמנים בין השאר סיפורים קצרים מאת עמליה כהנא כרמון, רונית מטלון, יהושע קנז, יעקב שבתאי, אהרון אפלפלד, א.ת.א הופמן, טוני מוריסון. כן נקרא את הנובלה שבעה מאת אברהם בלבן.
משבר האקלים וקיימות: מבט רב תחומי
פרופ' רות רונן | מס' קורס 1880-0901-01
משבר האקלים איננו רק נושא מחקר אלא בעיקר בעיה בוערת שמשפיעה על כל היבט של חיינו. את הסיבות ואת ההשפעות של משבר האקלים אנחנו פוגשים בכל תחומי החיים: בסביבה, בחברה, בטבע, בצורות המחשבה, בפוליטיקה, ובכלכלה.
הקורס המקוון הזה מציע בחינה רב תחומית של משבר האקלים ומעמיד תמונה מקיפה שלו.
המרצים בקורס הם מומחים מתחומי ידע שונים: מדעי הסביבה והאטמוספרה, מדעי אקלים, ביולוגיה, אקולוגיה תעשייתית, פילוסופיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, מדעי החברה (סוציולוגיה וכלכלה), פסיכולוגיה, ארכיטקטורה (תכנון עירוני), הנדסה, כלכלה, משפט ומדיניות ציבורית.
הקורס מיועד להציג לסטודנטים את המורכבות של משבר האקלים והשלכותיו, אבל גם לבחון את טווח הפתרונות ומתווי הפעולה שמתאפשרים במישור של המדינה, של הארגונים וגם במישור של הפרט.
מטלות הקורס כוללות: בחנים בסוף כל יחידה, ובחינה סופית בכיתה בסוף הסמסטר.
ללמוד איך ללמוד
ד"ר ננה אריאל| מס' קורס 1880-0710-01
בני אדם לומדים לאורך כל חייהם. הלמידה מאפשרת לאנשים להכיר את סביבתם, להסתגל לשינויים, לפתח עמדה ביקורתית ולהרחיב את הידע על עצמם, על אחרים ועל העולם. פסיכולוגים, מדעני-מוח, אנשי חינוך, פילוסופים והיסטוריונים מבינים למידה בדרכים שונות, אבל כולם מסכימים שלמידה חיונית להתפתחותו ולרווחתו של האדם, ושהיכולת ללמוד היא אחד הכישורים החשובים ביותר בחיים היום. בקורס הזה לא נעסוק בשאלה מה כדאי ללמוד, אלא נבין איך ללמוד. במהלך הקורס נכיר עקרונות ותיאוריות במדעי הלמידה, נפתח מיומנויות למידה, זיכרון וחשיבה מסדר גבוה, ונתנסה בקריאת מאמרים. בסוף הקורס תדעו איך ללמוד טוב יותר כל נושא או תחום שתבחרו - לא רק תואר אקדמי בכל התחומים, אלא גם שפה חדשה, נגינה, ספורט, בישול, וכל מיומנות שאפשר לשכלל. כל תחום כזה דורש ידע נוסף וספציפי לו, אבל העקרונות שתרכשו כאן יתנו נקודת פתיחה מצוינת ללמידה באשר היא.
*הלמידה בקורס מתקיימת אונליין בזמן אישי גמיש בפלטפורמת Campus IL, דרך כיתה וירטואלית ספציפית (ישלח קישור). בנוסף יתקיימו מספר מפגשי זום שיקדמו את הלמידה בקורס.
*משך הקורס שמונה שבועות, עד שלוש שעות בשבוע, כולל קריאה עצמאית.
*הלמידה בקורס מתקיימת אונליין בזמן אישי גמיש. בנוסף יתקיימו מספר מפגשי זום שיקדמו את הלמידה בקורס.
