"איראן למשפחת ח'ומיני": פוליטיקה של שמות וחילופי דורות ברפובליקה האסלאמית

איראניX מס' 14 | 12 בספטמבר  2023

 

בסוף אוגוסט 2023 בישר אחמד ח'ומיני, הנין של מכונן המהפכה האסלאמית איתאללה רוחאללה ח'ומיני, לעוקביו ברשתות החברתיות על לידת בתו הבכורה  וחשף ששמה "איראן". ההחלטה להעניק לבת החדשה שם שאינו דתי-אסלאמי עוררה עניין ציבורי רב ברפובליקה האסלאמית. ניתן לראות בהחלטה זו ביטוי להעדפה גוברת להענקת שמות פרסיים על פני שמות אסלאמיים לילדים באיראן. מגמה זו משקפת תהליכי עומק בחברה האיראנית, בהם חילון, התמערבות והעדפת מוקד ההזדהות הפרסית על פני זה האסלאמי-שיעי בזהות הלאומית האיראנית. אף כי בני משפחת ח'ומיני נדחקו בעשורים האחרונים מעמדות השפעה בפוליטיקה האיראנית וחלקם אף נחשבים מבקרים של מדיניות המשטר, הם ממשיכים לעורר עניין רב במדינה. על שום כך, גם בחירת השם עבור המצטרפת החדשה לבית ח'ומיני נתפסת כביטוי נוסף לניכור הגובר בין "איראן" ל"רפובליקה האסלאמית".  

 

בסוף אוגוסט 2023 בישר אחמד ח'ומיני, הנין של מכונן המהפכה האסלאמית איתאללה רוחאללה ח'ומיני, לעוקביו בחשבון האינסטגרם הפופולרי שלו על לידת בתו הבכורה. בתמונה שהעלה עם בתו, חשף ח'ומיני כי שמה של התינוקת הוא איראן. ההחלטה של ח'ומיני ואשתו, פאטמה דאנש-פז'וה, לה נישא בשנת 2018, להעניק לבתם שם שאינו אסלאמי עוררה דיון ציבורי ברפובליקה האסלאמית. בדומה לח'ומיני, גם אשתו היא נצר לאליטה המהפכנית בהיותה הנינה של איתאללה מוחמד-רזא גלפאיגאני, מבכירי המשטר לאחר המהפכה, שאף היה מועמד בשלב מסוים לרשת את איתאללה ח'ומיני כמנהיג העליון.  

בציוץ בחשבון ה-x שלו (לשעבר טוויטר) כתב העיתונאי אמיר-חוסין מוצלא כי העדפת השם איראן על פני שם דתי-אסלאמי היא סמלית ומשמעותית וכי יש בה ביטוי לשינויים ברוח הזמן אפילו בקרב משפחת ח'ומיני. בתגובה הזכיר רוזבה עלמדארי, עורך אתר החדשות ג'מאראן, כי גם אשתו של איתאללה ח'ומיני כונתה בשם קדס איראן, אף כי נודעה יותר בשמה המוסלמי ח'דיג'ה. גם האתר עצר-י איראן, המזוהה עם האגף הפרגמטי במחנה השמרני, הגיב במאמר פרשנות שהדגיש כי בחירת השם משקפת את הטעם התרבותי החדש באיראן. בעבר, נהגו אנשי דת לבחור שמות מסורתיים-דתיים עבור ילדיהם. איתאללה ח'ומיני עצמו דחה בשנת 1972 את הצעת בנו, אחמד, לקרוא לבנו הראשון בשם יאסר, בטענה שאין זה שם דתי. בשל התנגדותו, בחר אחמד להעניק לבנו את השם חסן. שנים ספורות לאחר מכן, חזר בו מנהיג המהפכה מהסתייגותו לגבי השם יאסר, ולכן בנו השני של אחמד נקרא בשם זה. בחירת השם איראן מבטאת, לטענת עצר-י איראן, את המעבר מתרבות דתית-מסורתית לתרבות לאומית. איתאללה ח'ומיני שלל את הלאומיות כאידאולוגיה לגיטימית וסבר שהיא מנוגדת לאסלאם. יתר על כן, אף אחד מבין המוסדות הממלכתיים, שפעלו באיראן בעשור הראשון למהפכה, ובכלל זה חברת התעופה הלאומית והבנק הלאומי, לא כללו את המילה איראן בשמם ואילו ח'ומיני העדיף להשתמש במונח "מולדת" בהתייחסו לאיראן. לפיכך, בחירת השם של אחמד ח'ומיני לבתו היא בעלת חשיבות רבה, המשיך מחבר המאמר וכתב, ו"אמירה לפיה איראן של ח'ומיני היא האיראן הראשונה במשפחת ח'ומיני אינה מרחיקת לכת".   

בשמות הנבחרים על ידי הורים לילדיהם ניתן למצוא ביטוי נוסף, גם אם רק אנקדוטלי, למגמות העומק בחברה האיראנית, לרבות תהליכים של חילון והתמערבות. כמו כן, הפער המתרחב בין המשטר האסלאמי לציבור מניע איראנים רבים, ובפרט צעירים, להעדיף את מוקד ההזדהות הפרסית בזהותם הלאומית על פני זה האסלאמי-השיעי. מחקר שנערך על ידי הסוציולוג והפעיל הרפורמיסטי עבאס עבדי העלה שבין השנים 1996 ל-2016 חלה ירידה משמעותית בשיעור התינוקות בטהראן, שקיבלו מהוריהם שמות שמקורם במסורת האסלאמית כגון: פאטמה וחוסין. לטענת עבדי, בחירת שמות לילדים באיראן מושפעת משלוש מסורות: הדתית-אסלאמית שמעודדת בחירת שמות הלקוחים מהקוראן או של האמאמים השיעים, המסורת הלאומית-פרסית המעודדת בחירה בשמות הלקוחים בעיקר מספר המלכים (שאהנאמה) של המשורר אבו-אל-קאסם פרדוסי והמסורת המערבית. מחקרו העלה כי החל במחצית השנייה של שנות ה-60, ובמיוחד לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979, חלה עליה במתן שמות אסלאמיים לילדים, אך מגמה זו נבלמה במחצית שנות ה-80.

החוקר פימאן אסדזאדה הצביע על מגמה דומה בקרב ילדות באיראן, המתבטאת בירידה בבחירת שמות אסלאמיים. לעומת זאת, חלה עלייה בהעדפתם של הורים איראנים לתת לבנותיהם שמות פרסיים המושפעים, בין השאר, מדמויות פופולריות בטלוויזיה, למשל "הסתי" מהסדרה האיראנית "הפרי האסור", ששודרה בטלוויזיה הממלכתית באיראן בשנת 2007 או "אווא" על שם הזמרת אווא בהראם, מהמשתתפות הבולטות בתוכנית הכישרונות המוזיקליים ששודרה בערוץ הטלוויזיה בפרסית Manoto המשדר מלונדון.

בני משפחתו הצעירים של מכונן המהפכה ח'ומיני נחשבים בשנים האחרונות מבקרים של מדיניות המשטר האסלאמי. חלקם מזוהים עם המחנה הרפורמיסטי באיראן ואינם נמנעים מביטויי מחאה והטחת ביקורת כלפי קבלת ההחלטות של ההנהגה הנוכחית ברפובליקה האסלאמית. אחמד ח'ומיני בן ה-26 הוא בנו של חסן ח'ומיני ונכדו של אחמד ח'ומיני (1995-1946), אחד משני בניו של איתאללה ח'ומיני, ששימש כיד ימינו של אביו לאחר הקמת הרפובליקה האסלאמית. במשך שנים התרחק חסן, המשמש כמנהל המוסד האחראי על שימור והפצת מורשתו של מנהיג המהפכה, ממעורבות פוליטית.  עם זאת, מאז ראשית שנות האלפיים התרבו התבטאויותיו בעניינים פוליטיים רגישים והוא ביטא במספר הזדמנויות ביקורת כלפי מדיניות המשטר.  בינואר 2016 פסלה מועצת שומרי החוקה את מועמדותו בבחירות למועצת המומחים, שאחראית לפקח על פעילות המנהיג העליון ולמנות לו יורש. ביולי 2022, חודשים ספורים לפני פרוץ המחאות בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני בעת מעצרה בידי משטרת הצניעות, מתח חסן ביקורת חריפה על התנהלותם האלימה מצד כוחות הביטחון כלפי נשים בטענה שאינה אסלאמית או הגיונית. פעילותו הנרחבת של בנו, אחמד ח'ומיני, ברשתות החברתיות, ובמיוחד בחשבון האינסטגרם שלו עם יותר מ-900 אלף עוקבים, מסייעת להם להרחיב את מעגל תומכיהם בקרב הצעירים באיראן, אף כי גם עוררה ביקורת על אורח חייו הנהנתני של אחמד ועל העדפתו ללבוש מותגים מערביים. גם בתמונה שפרסם כדי לבשר על הולדת בתו, הוא נראה כשהוא עונד שעון אפל יוקרתי.

מאז מותו של איתאללה ח'ומיני בשנת 1989, נסוגה משפחת ח'ומיני לשולי הפוליטיקה האיראנית וכל ניסיון מצד בני המשפחה להיכנס לפוליטיקה נבלם מצד המשטר הנחוש לשמר את ההגמוניה השמרנית באליטה הפוליטית השלטת. עם זאת, הם ממשיכים לעורר עניין רב ברפובליקה האסלאמית. משום כך, גם החלטת צאצאיו של מנהיג המהפכה להעדיף שם לאומי על פני שם דתי עבור בתם החדשה נתפסת כביטוי נוסף לתהליכי השינוי המתחוללים בחברה האיראנית בעשורים האחרונים. 44 שנים לאחר המהפכה האסלאמית, לא זו בלבד שעוצמתה של הזהות התרבותית האיראנית נשמרה, אלא שלעיתים היא גוברת על הזהות הדתית-אסלאמית. ברקע תהליכים אלה, מבטאים בני משפחתו של מנהיג המהפכה גם בחייהם האישיים את הניכור הגובר בין "איראן" ל"רפובליקה האסלאמית".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>