שאלות והנחות נפוצות על אולימפיאדות

הרחב הכל
האם מותר לשתף פעולה עם תלמידים אחרים ולענות על שאלון האולימפיאדה באופן קבוצתי? האם מותר להיעזר בהורים או בגורם חיצוני כלשהו ?

האולימפיאדה היא אישית ואין לענות על השאלון עם משתתפים אחרים או לקבל עזרה חיצונית.

מטרת שלב א׳ (המקוון) היא לקבוע אם התלמיד עולה לשלב הגמר אשר יתקיים באופן פרונטלי באוניברסיטת תל אביב.

לפיכך קבלת עזרה חיצונית בשלב הראשון אינה תורמת להצלחת המשתתף בהמשך התחרות, פוגעת בילדים אחרים ועשויה לגרום לחוויית תסכול קשה בשלב הגמר.

האם אפשר להשתתף באולימפיאדה במסגרת כיתתית?

מורים יכולים לייחד שיעור בכיתה למענה על שלב א׳ (המקוון) כל עוד כל תלמיד עובד בנפרד מהטלפון הנייד או ממחשב אישי. על המורים להקפיד על כך שהעבודה תהיה עצמית ותכבד את טוהר התחרות.

האם צריך להתכונן לאולימפיאדה?

לא צריך אבל כדאי smiley.

אמנם אין רשימת נושאים מוגדרת שאפשר להתכונן לפיה, אך השאלות באולימפיאדה מאתגרות ולא שגרתיות, ולכן מומלץ לעבור על השאלון לדוגמה כדי להכיר אופני תשאול אפשריים.

גם היכרות נרחבת עם אוצר מילים ופתגמים וכן עם חידושי מילים של האקדמיה ללשון העברית מסייעת. 

לאילו גילאים מיועדת האולימפיאדה?

האולימפיאדה מיועדת לנוער בכיתות ז׳-י"ב.

התחרות נערכת בשתי רמות – רמת חטיבה לכיתות ז׳- ט׳ ורמת תיכון לכיתות י׳-י"ב.

ילדים צעירים יותר בעלי ידע מתקדם יחסית בשפה העברית מוזמנים להשתתף ברמת החטיבה.

אם הכיתה שלי לא נרשמה לאולימפיאדה - האם אפשר להירשם באופן עצמאי?

בוודאי. שאלון שלב א' יהיה זמין במשך 72 שעות ולמתמודד יש זמן קצוב להגישו. 

האם ילד שנמצא בחינוך ביתי יכול להשתתף באולימפיאדה?

אם הוא בגיל המתאים, בהחלט כן.

אנחנו גרים בחו"ל, האם הילד יכול להשתתף באולימפיאדה?

האולימפיאדה מיועדת לתלמידים בגילי ז׳—י״ב מכל מקום בעולם. 

שלב א של האולימפיאדה נערך באמצעות שאלון מקוון. שלב הגמר נערך באופן פרונטלי, ומתמודדים בחו״ל שהעפילו לשלב זה, ניגשים אליו במוסד סמוך לאזוריהם.

האם דרוש ידע קודם בלשון כדי לפתור את שאלות האולימפיאדה?

לא נדרש ידע קודם מוגדר.

ניתן להתכונן לאולימפיאדה באמצעות השאלון לדוגמה.

כמו כן ניתן להרחיב את אוצר המילים והידע בחידושי לשון, ביטויים ופתגמים באתר האקדמיה ללשון העברית. 

מה המדיניות בנושא הקלות או התאמות בבחינות למשתתפי האולימפיאדה?

האולימפיאדה היא תחרות בעלת פורמט שונה מזה של מבחן.

באולימפיאדות מקצועיות לא נהוג לתת הארכת זמן, להקריא את השאלות או לתת הקלות הקשורות לבעיות קשב וריכוז.

משתתף בעל ליקוי ראיה שצריך הקראה או הגדלה של הטקסט, מוזמן לפנות לצוות האולימפיאדה עד שבוע לפני שלב א׳ כדי שנוכל לתת לו פתרון לבעיה.

משתתף שזקוק להתאמות שאינן קשורות לבעיות ראייה או לבעיות קשב וריכוז מוזמן לפנות לצוות האולימפיאדה והנושא ייבחן.

האם אפשר להדיח משתתף מהאולימפיאדה?

כן, במקרים של הפרה של כללי האולימפיאדה מצד התלמיד או אנשים בסביבתו, כמו למשל התנהגות בלתי הולמת או העתקה, אפשר להדיח תלמיד או קבוצת תלמידים. החלטה על הדחה תתקבל על ידי ועדת האתיקה של האולימפיאדה. 

האם אפשר לענות על השאלון המקוון גם מהטלפון הנייד?

השאלון המקוון מותאם לטלפון נייד אם כי התצוגה במחשב אישי נוחה הרבה יותר.

האם צריך להירשם מראש כדי להשתתף באולימפיאדה?

רצוי להירשם מראש בטופס הרישום שנמצא באתר כדי לקבל תזכורת ועדכונים לגבי התחרות. אולם גם מי שלא נרשם מראש יוכל להשתתף. 

אולימפיאדה היא מבחן.

לא נכון, אולימפיאדה היא תחרות. 
מטרתו של מבחן לבדוק ידע, מיומנות והתאמה לרמה מסוימת, ואילו אולימפיאדה נועדה לעודד חשיבה יצירתית ולאתר תלמידים בעלי יכולת פתרון של בעיות לא שגרתיות. 
ההבדלים בין מבחן ותחרות באים לידי ביטוי בסגנון השאלות, בשיטת הניקוד ובמדדי הבדיקה.
 

אפשר להיכשל באולימפיאדה.

לא נכון. אפשר להיכשל במבחן אך לא באולימפיאדה. 
כל נקודה שמתחרה צובר בשאלון היא הישג לזכותו. 
המתמודדים המבריקים ביותר זוכים בתעודות ובפרסים שווים, אך זה לא מקטין את הישגיהם של המשתתפים האחרים. 
מי שמעז, מתמודד וצובר ניקוד לא יכול להיכשל. 
 

ההשתתפות באולימפיאדה נחשבת למוצלחת רק אם המתחרה פתר את רוב השאלות.

שאלוני אולימפיאדות בנויים כך שרק מתחרים יחידים יכולים להתקרב לניקוד המקסימלי. 
יתרה מכך, סף המעבר משלב א׳ לשלב הגמר נמוך בהרבה ממאה אחוזים.
 

חייבים לפתור את השאלות לפי הסדר.

לא בהכרח. מומלץ לקרוא את השאלון מתחילתו ועד סופו ולהתחיל מהשאלות שנראות הכי פשוטות. 
אם אתם עובדים על שאלה מסוימת זמן ממושך, עשו הפסקה ובחנו את המצב: אם יש התקדמות כלשהי, המשיכו. 
אם אין התקדמות עדיף לעזוב את השאלה ולחזור אליה אחר כך.
 

אולימפיאדות נועדו רק למחוננים.

לא נכון. פורמט האולימפיאדה פתוח לכל ילד וילדה בגיל המתאים. 
גם תלמידים שאינם מוגדרים כמחוננים או מצטיינים יכולים להשתתף.
 

אולימפיאדות מתאימות רק לילדים תחרותיים.

לא נכון. הדגש באולימפיאדה הוא על ההתמודדות עם השאלות המאתגרות ולא על התחרות מול המשתתפים האחרים. 
תוצאות המתחרים שלא הגיעו למקומות הראשונים לא מתפרסמות. האולימפיאדה שמה דגש על היבטים חברתיים - התחרות נותנת הזדמנות חד-פעמית לפגוש חברים חדשים שחולקים אהבה לתחום. 
במקרים רבים, חברויות שנוצרות באולימפיאדות נמשכות לכל החיים. 

ההתרגשות, ההתמודדות עם השאלות המאתגרות ועצם העובדה שהילד רואה שיש עוד מאות כמוהו בארץ – הן חוויה מעצימה.

אין טעם להשתתף באולימפיאדות בעברית אם אין לך יכולות יוצאות דופן.

"יכולות יוצאות דופן" כמעט אינן בנמצא. 
מתחרים שזוכים באולימפיאדות מגיעים לכך בזכות שפה עשירה וקריאת ספרים, אהבה לעברית, מוטיבציה גבוהה והשקעה. 
גם מי שלא זוכה או עולה לשלב הגמר מרוויח מההשתתפות באולימפיאדה - מהחשיפה לשאלות מעניינות, מהאינטראקציה החברתית, וכמובן מצבירת ניסיון לשנים הבאות.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>