הכירו את מרכז רוח המקום
הפקולטה למדעי הרוח בקהילה
מרכז מנדל חדש קם בפקולטה ועניינו Public Humanities – הכירו את "רוח המקום"
מה זה Public Humanities?
Public Humanities הוא תחום דעת חדש הבא לשמש כגשר המחבר בין מסדרונות האקדמיה ללב הפועם של החברה. כאן מתקיימת אינטראקציה דינמית של רעיונות, נרטיבים וביטויים תרבותיים אשר חוצים את גבולות השיח המלומד ומושיטים יד לדמיון המשותף של קהילות רחבות ומגוונות. מחשבה פתוחה כזאת על מדעי הרוח חושפת במלוא הדרה דמוקרטיזציה של הידע, שאינה מוגבלת למדפי ספרים מאובקים או סמינרים בחדרים סגורים. תחת אלו, פורח הידע ברשות הרבים, מעורר שיחות בבתי קפה, מרכזים קהילתיים ופורומים מקוונים, ויש בה הזמנה פתוחה לא.נשים מכל תחומי החיים לחקור את עושר המחשבה והיצירתיות האנושית.
בזירה התוססת הזו, מוזיאונים הופכים ליותר ממאגרים של חפצים – הם הופכים לנרטיבים אינטראקטיביים המזמינים את המבקרים להיכנס לנעליהן של דמויות היסטוריות. אומנות הרחוב הופכת לקנבס לביטוי תרבותי, וטווה סיפורים שמהדהדים את המאבקים והניצחונות היומיומיים של בנות ובני האדם. הרצאות ודיונים פומביים הופכים למרחבים קהילתיים שבהם רעיונות לא רק מוחלפים אלא שזורים יחד במרקם החברה.
כאשר אנו עוסקות ועוסקים ב-Public Humanities אנו יוצאים למסע של גילוי, מחברים את החוטים האישיים שלנו לנרטיב הגדול של האנושות – שמתפתח כל הזמן ומועשר בקולותיהם של רבים.
רוח המקום
הנחת היסוד של רוח המקום, מרכז מנדל ללימודי רוח בקהילה על שם ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, היא שבהפצה של לימודי רוח יש פוטנציאל רב ערך למקום הזה, שבו אנחנו חיות וחיים. ועכשיו, יותר מתמיד, רוח המקום היא רוח המקום הזה, לא "ה-מקום" ההוא, האלוהי הרחוק. המרכז נולד מתוך אהבה לרוח ומתוך דאגה למקום – רוח האנושיות הישראלית, שמעניקה לחיים במקום שלנו מובן וטעם.
מרכז רוח המקום, שקם הודות לתרומתה הנדיבה של קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, נולד מתוך השאיפה לחבר בין עולם הערכים והמחשבה שנוצרים ב"מגדל השן" של הפקולטה למדעי הרוח ובין חיי היומיום. הפעילות של המרכז חותרת למעורבות, השפעה ואקטיביזם של חוקרות וחוקרים, בוגרות ובוגרים של מדעי הרוח, שיתווכו את ארגז הכלים והרעיונות שרכשו בלימודיהם או יצרו במחקריהם, ויהוו סוכנים של המחשבה ההומניסטית בזירות הציבוריות השונות.
המפגש בין ידע הרוח, שחופשיה מגבולות ומגבלות, לחיים המאורגנים סביב אילוצי "הבשר" ואינטרסים כלכליים, פוליטיים ואחרים, אוצר כוח רב. מדעי הרוח מזמינים אותנו לחשוב על ערכים כמו: חירות, שוויון, שוני-זהות, משפחה, אמת, דרך, מין-מגדר, גיוון, אחריות, ביטחון, קיימות, כוח, ריבונות, מורשת, מרכז-שוליים ועוד ועוד. במרכז רוח המקום נבחן כיצד הרעיונות הללו עשויים להתממש בהקשרים חברתיים, אבל גם נתהה כיצד המפגש שלהם עם העולם שמחוץ ל"מגדל השן" מעדכן ומתקן את מדעי הרוח. במילים אחרות, זו הזדמנות לחתור לתהליך למידה והתפתחות מתוך המפגש והחיכוך של הרוח בבשר.
למרכז מוזמנים חוקרות וחוקרים, מורות ומורים, מנהיגות קהילות ומעצבי דעה, לשיחה על מדעי הרוח, על חשיבותם ותרומתם לכל אחת ואחד מאיתנו ולחברה בכללה, ולשאיפה לעגן את מדעי הרוח בלב ההוויה הישראלית. למרכז שתי יוזמות עיקריות להתחדשות מדעי הרוח בחברה: תוכנית משיבי רוח למנהיגות רוח בקהילה ותוכנית מוצאי דעת לחקר והוראת מדעי הרוח.
איך משיבים רוח לקהילה?
בעת הזאת אנו נוכחים ביוזמות מרשימות וגילויי מחויבות ואחריות הדדית המתגלים ברובדי החברה השונים כביטוי למנהיגות שצומחת "מלמטה", מנהיגות של ממש, אשר פועלת בין האזרחים לבין עצמם, ובונה את האמון בעצמנו ובכוחנו האנושי. עכשיו, יותר מתמיד, החברה הישראלית צריכה מנהיגות ומנהיגים שיובילו אותה לאור חזון הומניסטי נדיב. תוכנית משיבי רוח המבוססת על ערכים הומניסטיים ומחויבת להם היא המקום עבור מנהיגים כאלה – מי שמאמינים בכוחן של הרוח והתרבות להניע ולשנות את עולמנו, ומי שרוצות ליזום ולהוביל פרויקטים מיטיבים בחברה, ולשנות, ולו במעט, את העולם.
תוכנית מנדל למנהיגות רוח בקהילה הינה תוכנית שנתית להכשרה של קבוצת מנהיגוּת ויזמוּת קהילתית. קבוצה זו של מנהיגות ומנהיגים תוביל תהליכי חשיבה, פיתוח ויישום של ערכים הומניסטיים ומודלים עדכניים מעולמות מדעי הרוח, בתרבות, בקהילה ובארגונים, ומתוך מחויבות והתכוונות אתית לאתגרי הזמן והמקום ולשאלה 'מי עלינו להיות כדי לחיות באופן ראוי, ומה עלינו לעשות לשם כך.'
במשיבי רוח יחשבו המשתתפים מהי מנהיגות ואיך לימודי הרוח תורמים לבנייתה, וימצאו דרכים חדשניות להטמיע ערכים הומניסטיים דרך פרויקטים שנותנים להם ביטוי. התוכנית משלבת בתוכה לימוד מבוסס פרוייקט (PBL) המכוון לפיתוח ידע מקצועי חדש ממגוון עולמות הרוח, שיקדם את איכות ההכשרה והמוכנות של מנהיגי קהילות, רכזי תרבות, אחראים פדגוגיים, אנשי תקשורת, אנשי משאבי אנוש ו"משיבי רוח" בכל שדרות הקהילה. במהלך שנת הלימודים יוענק למשתתפים ידע יישומי ב"יזמות רוח" לטובת שינוי חברתי והעצמה בקהילות מגוונות בחברה הישראלית, ליצירת אימפקט חיובי בקהילה שבה אנו חיים, מתוך רגישות תרבותית לאתגרי השעה ומתוך אחריות לאיחוי חברתי.
עיקרי התוכנית
- היכרות מעמיקה עם אתגרי החברה – למידת האתגרים החברתיים בישראל מנקודות מבט מרובות: היסטוריה, פילוסופיה ודת, תרבות ואומנות, מגדר, אתיקה ופוליטיקה.
- התוודעות לעולם היזמות במדעי הרוח – היכרות עם עולם היזמות, ופיתוח אישי של "יזמות רוח" ככלי אפקטיבי להובלת שינוי.
- הובלת מיזם – עיצוב והובלה של יוזמות חדשות בארגונים חברתיים, שעניינן יישום על אחד מתחומי הרוח.
- פיתוח אישי – ליווי אישי בשכלול מיומנויות ניהול ופיתוח קריירה.
מבנה התוכנית
בשנת הלימודים תשפ"ד יהיה משך התוכנית שני סמסטרים אקדמיים, סמסטר אב לעומדים בדרישות תוענק תעודת משיבי רוח מטעם אוניברסיטת תל אביב. יב וסמסטר קיץ, ממרץ ועד אמצע אוגוסט. הלימודים יתקיימו בימי חמישי, החל מ-10:00 בבוקר ועד 18:00 בערב, במרכז מנדל ללימודי רוח בקהילה שבאוניברסיטת תל אביב. במקביל לימי הלמידה יתקיימו שני ימי עיון ושני סיורים בקהילה, וכן תהליכי ליווי אישיים בתחומי היזמות והמחקר.
והיכן תימצא דעת?
החל מימי קדם ועד לעידן הדיגיטלי, בין סוקרטס במערב לקונפוציוס במזרח, בחדר בית המדרש או מול המחשב האישי – הוראה היא אחד מיעדיה המרכזיים של החברה האנושית, ובפרט הוראת מדעי הרוח הודות לתרומתן של דיסציפלינות הומניסטיות לקיומן של חברות ליברליות ודמוקרטיות. השינויים שהתרחשו לאורך השנים בידע האקדמי המתמקד בתהליכי הוראה בצד הפיתוחים הטכנולוגיים והשינויים במאפייני הלומדים, מחייבים אותנו להתעדכן בתחום הדינמי של הוראת מדעי הרוח ובדילמות הפדגוגיות והמחקריות העולות ממנו.
חזונה של מוצאי דעת הוא קידום הפדגוגיה של מדעי הרוח לטובת העמקה וקירוב של הוראת מדעי הרוח בקרב ציבור הלומדות והלומדים בכל מערכות החינוך השונות, בחינוך הממלכתי והאקדמי, הפורמלי והבלתי פורמלי. התוכנית פועלת בשיתוף חוקרות וחוקרים של מדעי הרוח, שמוקד מחקרם הוא שכלול הפדגוגיה של מדעי הרוח, להעמקה וקירוב של הוראת מדעי הרוח לכלל הלומדות והלומדים, עם מורות ומורים וא.נשי חינוך, והיא מבוססת על ניסיונם המצטבר בהוראה.
על בסיס הבנת מרכזיותה של פעולת ההוראה לקיומה של כל חברה, וההכרה בחשיבות הפיתוח והשימוש של מתודות הוראה הרלוונטיות לתחומי ידע ספציפיים ולאוכלוסיות מיוחדות של לומדים, מתרכזת התוכנית בשלושה מיזמים עיקריים:
עמיתי מחקר: קבוצה של חוקרות וחוקרי מדעי הרוח שתחשוב ותכתוב על מתודות ופרקטיקות פדגוגיות מותאמות ומתוקנות של מדעי הרוח בחינוך הבלתי פורמלי, בבתי הספר ובמוסדות להשכלה גבוהה. עמיתות ועמיתי המחקר יישמו את הצעותיהם בפרויקטים פדגוגיים שונים בשיתוף פעולה עם א.נשי חינוך, תלמידות ותלמידים.
השתלמויות למורים: עמיתי המחקר של התוכנית יכתבו ויעבירו השתלמויות למורים שיוכרו לצורכי גמול. בהשתלמות ידונו החוקרים על הצעותיהם הפדגוגיות עם מורים, מתוך למידה הדדית המבוססת הן על מחקר והן על ניסיון.
מלגות למורים: התוכנית תציע בכל שנה מלגות קיום לתלמידי ותלמידות דוקטורט העוסקות בהוראה פעילה של מדעי הרוח בבתי-ספר תיכוניים, בחטיבות ביניים, או בבתי-ספר יסודיים, ואשר חוקרים את תחום ההוראה.
למתעניינות ומתעניינים, כתבו ל: mandelpuhu@tauex.tau.ac.il
לקריאה נוספת:
- Julie Ellison, “This American Life: How Are the Humanities Public?” The Humanities in American Life, American Academy of Arts and Sciences, (2009): 1-8.
- Julie Ellison, “The New Public Humanists,” PMLA 128, no. 2 (2013): 289–98.
- Daniel Fisher, “A Typology of the Publicly Engaged Humanities,” Humanities For All (blog), https://humanitiesforall.org/essays/five-types-of-publicly-engaged-humanities-work-in-u-s-higher-education
- Doris Sommer, The Work of Art in the World: Civic Agency and Public Humanities (Durham, N.C, 2014)
- Susan Smulyan, ed., Doing Public Humanities (Routledge2020).