סמינר עמיתים חודשי
מפגש 1
9 בנובמבר 2023
בנושא: היכרות
במפגש זה, לאחר מעגל היכרות נעים ומשמח, הציגו העמיתות והעמיתים את מחקריהם ואת הפרויקטים הפדגוגיים שבכוונתם לקדם במהלך השנה, ותרמו אלה לאלה רעיונות וכיוונים.
מפגש 2
7 בדצמבר 2023
בנושא: איך יוזמים פרויקט פדגוגי
מפגש זה התקיים בגימנסיה הרצליה בהובלתו של ד"ר זאב דגני, מנהל הגימנסיה. ד"ר דגני, איש חינוך ידוע ורב פעלים, חלק איתנו את חזונו החינוכי, בין היתר לאור היותו תלמידו הישיר של פאולו פריירה – מהחשובים בהיסטוריה של הפדגוגיה העולמית. בהמשך קיבלנו הדגמה מאלפת של עמיתותינו רחל ונעמי על פעולתן עם מורות ותלמידים במרכז "אתנחתא", שעניינו שימוש בפרקטיקות של גופנפש כתמיכה במקצועות ההוראה השונים. המפגש שימש כמעין חממה אינטנסיבית לחשיבה על הפרויקטים הפדגוגיים שבכוונת העמיתים ליזום ולהוביל.
מפגש 3
4 בינואר 2024
בנושא: איך ניגשים למחקר פדגוגי
במפגש הזה פנינו למוקד השני של התוכנית: כתיבה מחקרית על פדגוגיה. לצורך זה הזמנו את דקאנית הפקולטה, פרופ' רחל גלי צינמון, להציג בפנינו את המאפיינים העיקריים של הכתיבה הפדגוגית. הדקאנית שוחחה על מתודולוגיות של כתיבה פדגוגית במדעי הרוח, עם מיקוד בהבנת נחיצות השאלה " איך עושים את זה" כהמשך לשאלות המחקר בדיסציפלינות השונות.
מפגש 4
8 בפברואר 2024
בנושא: חינוך היסטורי - הלכה ומעשה
במפגש הזה, שאותו הובילו ההיסטוריונים פרופ' אייל נווה, מומחה בחינוך היסטורי, וד"ר נמרוד טל, עמיתנו, הכירו העמיתים את תחום החינוך ההיסטורי ונחשפו למהלך המבריק של ד"ר טל להוראה של מחלוקות היסטוריות בדרך של "נרטיבים מתנגשים, נרטיבים נשזרים", כהצעה שמתגברת על חלק מהאתגרים שעמם מתמודד החינוך ההיסטורי כיום. ניתן להתרשם מההרצאה וההצעה מהמצגות שהוצגו במפגש.
מפגש 5
7 במרץ 2024
בנושא: מרכז "תחנת רוח" ושאלת "המורה הטובה" במדעי הרוח
במפגש זה, שאותו הוביל עמיתנו היקר אסף דה פריס, מנהל מרכז "תחנת רוח - מרכז לימודי רוח וחברה", הוצגה עבודת המרכז ונידונו שאלת "המורה הטובה" במדעי הרוח ושיתופי פעולה אפשריים בין המרכזים. לקראת כנס מורי רוח, שיתקיים בקמפוס בארגון משותף של מרכז "תחנת רוח" ומרכז "רוח המקום", ויארח מורי רוח מרחבי תל אביב ליום עיון, שמענו על המליאה והסדנאות המתוכננות מפי עמיתינו, שגם ינחו אותן ביום הכנס: ד"ר ג'רמי פוגל, ד"ר ננה אריאל ונויה שגיב. ניתן להתרשם מהמפגש מהמצגת שהוצגה במפגש.
מפגש 6
4 באפריל 2024
בנושא: פילוסופיה של החינוך וחינוך פילוסופי
במפגש זה שמענו מפי פרופ' צבי טאובר על פילוסופיה, מטרותיה ומגבלותיה, ועל הפילוסופיה של החינוך. בסופה של הפגישה דנו באפשרות לחינוך פילוסופי.
מפגש 7
9 במאי 2024
בנושא: סדנת פרויקטים פדגוגיים, חלק 1
המפגש הוקדש להצגת תוכניות העמיתים לפרויקטים פדגוגיים - השתלמויות וימי עיון - ולדיון משותף עליהן. העבודה המשותפת חידדה את האתגרים, הצרכים והיתרונות שבכל תוכנית, ושיכללה אותן.
מפגש 8
23 במאי 2024
בנושא: סדנת פרויקטים פדגוגיים, חלק 2
המפגש הוא המשך למפגש הקודם, ובו השלמנו את הצגת הפרויקטים והעבודה המשותפת עליהם.
מפגש 9
6 ביוני 2024
בנושא: היסטוריה גדולה (Big History) - הוראת היסטוריה רב תחומית
במפגש זה אירחנו את ד"ר שמיר יגר להרצאה על הוראת היסטוריה בדרכה של 'היסטוריה גדולה' - דרך לימוד חדשנית ומרתקת. 'היסטוריה גדולה' בוחנת את העבר באמצעות מגוון של סקאלות זמן, החל מהמפץ הגדול ועל לימינו, באמצעות נושאים ודפוסים משותפים.
מפגש 10
11 ביולי 2024
בנושא: Reacting to the Past - משחקי תפקידים בלימוד היסטוריה
במפגש זה אירחנו את ד"ר אהובה ליברלס, שהציגה בפנינו את השיטה הפדגוגית "Reacting to the Past", שאותו היא מובילה בישראל. שיטה זו מבוססת על משחקי תפקידים, ומשמשת במיוחד בהוראת היסטוריה, אך גם בתחומי רוח אחרים, ושמה דגש על יכולות אקדמיות כגון ניתוח מקורות ראשוניים, בנייה והצגת טיעון, יכולת משא ומתן, עבודה בקבוצות, והבעה בעל פה בעברית ובאנגלית. במפגש התנסינו בעצמנו במשחק "The Threshold of Democracy".
מפגש 11
1 באוגוסט 2024
בנושא: מעקב משימות
במפגש זה הציגו העמיתים את התקדמות המיזמים והמחקרים שלהם, ודנו בקבוצה בדרכים הטובות ביותר להביא להשלמתם על הצד הטוב ביותר עד לסוף השנה האקדמית.
מפגש 12
16 בספטמבר 2024
בנושא: לקראת שנה נוספת - חינוך לסובלנות
במפגש זה, שכלל סיור לגן הלאומי בציפורי, התכנסנו לסדנה בת יום, שבה בחנו כיווני פעולה ומחקר פדגוגיים לשנה האקדמית הבאה. על קבוצת העמיתים הוסכם שחינוך לסובלנות, לרב תרבותיות ולאנטי גזענות ישמש כמוקד של התוכנית בתשפ"ה. במפגש הוצעו ונבחנו שיתופי פעולה וישומים אפשריים.