סמינר עמיתים חודשי
מפגש 17
6 במרץ 2025
בנושא: איך אומרים Public Humanities בעברית?
תחת ניהולה של עמיתתנו היקרה ד"ר ננה אריאל נרתמו במפגש הזה כל העמיתים לחשיבה משותפת על התחום המתפתח של Public Humanities. אומנם יש בשנים האחרונות עקבות של התחום הזה בישראל, אבל כניסתו של התחום בשנים האחרונות למוסדות היא הזדמנות מעולה לחשוב עליו יחד ולהבין את המשמעויות שלו - ומה יכולים אנחנו לעשות בשירותו.
מפגש 16
13 בפברואר 2025
בנושא: פרסונליזציה בהוראת היסטוריה
את המפגש הוביל עמיתנו היקר ההיסטוריון ד"ר עודד כהן. ההרצאה עסקה בהתנסות האישית של עודד בהוראת היסטוריה פרסונלית - התאמה של שיטות הוראה שונות לתלמידים באותה כיתה - והתעורר דיון שדן ביתרונות ובאתגרים של גישה פדגוגית זו.
מפגש 15
9 בינואר 2025
בנושא: צ'אטבוטים AI בהעצמת מדעי הרוח
במפגש זה אירחנו את הפי לוסוף וחוקר מזרח אסיה פרופ' יואב אריאל. פרופ' אריאל הרצה על הבינה המלאכותית ועל האופן שבו אנו כחוקרי מדעי הרוח יכולים להפעיל ולנווט אותה למקומות אשר חורגים מהגבולות של המקובל והמצוי אל עבר היצירתי והלא שגרתי. במפגש הוצגה גישה הקוראת לנו לא לחשוש מהמכונה, מההטיות והטעויות שהיא מציגה, אלא לאתגר אותה באופן יצירתי לכדי פיתוח של רעיונות חדשים.
מפגש 14
12 בדצמבר 2024
בנושא: באים לסכסך: מחשבות על הוראת היסטוריה דיאלוגית
את המפגש הוביל עמיתנו היקר ההיסטוריון ד"ר אלכס ולדמן. ההרצאה עסקה באפשרויות להוראה משמעותית של היסטוריה ולפיתוחה של חשיבה היסטורית ביקורתית ורפלקסיבית. היא הציגה את תקופת המשבר הנוכחית כהזדמנות למחשבה מחודשת על הוראת היסטוריה משמעותית, בדגש על כלים שמבוססים על פילוסופיה דיאלוגית.
מפגש 13
14 בנובמבר 2024
בנושא: ניתוח חישובי של טקסטים במדעי הרוח
במפגש זה אירחנו את ד"ר ורד זילבר ורוד לתרגול משותף בכלים חישוביים ל ניתוח טקסטים במדעי הרוח . הניתוח כלל שכיחויות מילים ורצפי מילים, קולוקציות, השוואה בין טקסטים, ויזואליזציות לניתוחים שונים ועוד.
מפגש 12
16 בספטמבר 2024
בנושא: לקראת שנה נוספת - חינוך לסובלנות
במפגש זה, שכלל סיור לגן הלאומי בציפורי, התכנסנו לסדנה בת יום, שבה בחנו כיווני פעולה ומחקר פדגוגיים לשנה האקדמית הבאה. על קבוצת העמיתים הוסכם שחינוך לסובלנות, לרב תרבותיות ולאנטי גזענות ישמש כמוקד של התוכנית בתשפ"ה. במפגש הוצעו ונבחנו שיתופי פעולה וישומים אפשריים.
מפגש 11
1 באוגוסט 2024
בנושא: מעקב משימות
במפגש זה הציגו העמיתים את התקדמות המיזמים והמחקרים שלהם, ודנו בקבוצה בדרכים הטובות ביותר להביא להשלמתם על הצד הטוב ביותר עד לסוף השנה האקדמית.
מפגש 10
11 ביולי 2024
בנושא: Reacting to the Past - משחקי תפקידים בלימוד היסטוריה
במפגש זה אירחנו את ד"ר אהובה ליברלס, שהציגה בפנינו את השיטה הפדגוגית "Reacting to the Past", שאותו היא מובילה בישראל. שיטה זו מבוססת על משחקי תפקידים, ומשמשת במיוחד בהוראת היסטוריה, אך גם בתחומי רוח אחרים, ושמה דגש על יכולות אקדמיות כגון ניתוח מקורות ראשוניים, בנייה והצגת טיעון, יכולת משא ומתן, עבודה בקבוצות, והבעה בעל פה בעברית ובאנגלית. במפגש התנסינו בעצמנו במשחק "The Threshold of Democracy".
מפגש 9
6 ביוני 2024
בנושא: היסטוריה גדולה (Big History) - הוראת היסטוריה רב תחומית
במפגש זה אירחנו את ד"ר שמיר יגר להרצאה על הוראת היסטוריה בדרכה של 'היסטוריה גדולה' - דרך לימוד חדשנית ומרתקת. 'היסטוריה גדולה' בוחנת את העבר באמצעות מגוון של סקאלות זמן, החל מהמפץ הגדול ועל לימינו, באמצעות נושאים ודפוסים משותפים.
מפגש 8
23 במאי 2024
בנושא: סדנת פרויקטים פדגוגיים, חלק 2
המפגש הוא המשך למפגש הקודם, ובו השלמנו את הצגת הפרויקטים והעבודה המשותפת עליהם.
מפגש 7
9 במאי 2024
בנושא: סדנת פרויקטים פדגוגיים, חלק 1
המפגש הוקדש להצגת תוכניות העמיתים לפרויקטים פדגוגיים - השתלמויות וימי עיון - ולדיון משותף עליהן. העבודה המשותפת חידדה את האתגרים, הצרכים והיתרונות שבכל תוכנית, ושיכללה אותן.
מפגש 6
4 באפריל 2024
בנושא: פילוסופיה של החינוך וחינוך פילוסופי
במפגש זה שמענו מפי פרופ' צבי טאובר על פילוסופיה, מטרותיה ומגבלותיה, ועל הפילוסופיה של החינוך. בסופה של הפגישה דנו באפשרות לחינוך פילוסופי.
מפגש 5
7 במרץ 2024
בנושא: מרכז "תחנת רוח" ושאלת "המורה הטובה" במדעי הרוח
במפגש זה, שאותו הוביל עמיתנו היקר אסף דה פריס, מנהל מרכז "תחנת רוח - מרכז לימודי רוח וחברה", הוצגה עבודת המרכז ונידונו שאלת "המורה הטובה" במדעי הרוח ושיתופי פעולה אפשריים בין המרכזים. לקראת כנס מורי רוח, שיתקיים בקמפוס בארגון משותף של מרכז "תחנת רוח" ומרכז "רוח המקום", ויארח מורי רוח מרחבי תל אביב ליום עיון, שמענו על המליאה והסדנאות המתוכננות מפי עמיתינו, שגם ינחו אותן ביום הכנס: ד"ר ג'רמי פוגל, ד"ר ננה אריאל ונויה שגיב. ניתן להתרשם מהמפגש מהמצגת שהוצגה במפגש.
מפגש 4
8 בפברואר 2024
בנושא: חינוך היסטורי - הלכה ומעשה
במפגש הזה, שאותו הובילו ההיסטוריונים פרופ' אייל נווה, מומחה בחינוך היסטורי, וד"ר נמרוד טל, עמיתנו, הכירו העמיתים את תחום החינוך ההיסטורי ונחשפו למהלך המבריק של ד"ר טל להוראה של מחלוקות היסטוריות בדרך של "נרטיבים מתנגשים, נרטיבים נשזרים", כהצעה שמתגברת על חלק מהאתגרים שעמם מתמודד החינוך ההיסטורי כיום. ניתן להתרשם מההרצאה וההצעה מהמצגות שהוצגו במפגש.
מפגש 3
4 בינואר 2024
בנושא: איך ניגשים למחקר פדגוגי
במפגש הזה פנינו למוקד השני של התוכנית: כתיבה מחקרית על פדגוגיה. לצורך זה הזמנו את דקאנית הפקולטה, פרופ' רחל גלי צינמון, להציג בפנינו את המאפיינים העיקריים של הכתיבה הפדגוגית. הדקאנית שוחחה על מתודולוגיות של כתיבה פדגוגית במדעי הרוח, עם מיקוד בהבנת נחיצות השאלה " איך עושים את זה" כהמשך לשאלות המחקר בדיסציפלינות השונות.
מפגש 2
7 בדצמבר 2023
בנושא: איך יוזמים פרויקט פדגוגי
מפגש זה התקיים בגימנסיה הרצליה בהובלתו של ד"ר זאב דגני, מנהל הגימנסיה. ד"ר דגני, איש חינוך ידוע ורב פעלים, חלק איתנו את חזונו החינוכי, בין היתר לאור היותו תלמידו הישיר של פאולו פריירה – מהחשובים בהיסטוריה של הפדגוגיה העולמית. בהמשך קיבלנו הדגמה מאלפת של עמיתותינו רחל ונעמי על פעולתן עם מורות ותלמידים במרכז "אתנחתא", שעניינו שימוש בפרקטיקות של גופנפש כתמיכה במקצועות ההוראה השונים. המפגש שימש כמעין חממה אינטנסיבית לחשיבה על הפרויקטים הפדגוגיים שבכוונת העמיתים ליזום ולהוביל.
מפגש 1
9 בנובמבר 2023
בנושא: היכרות
במפגש זה, לאחר מעגל היכרות נעים ומשמח, הציגו העמיתות והעמיתים את מחקריהם ואת הפרויקטים הפדגוגיים שבכוונתם לקדם במהלך השנה, ותרמו אלה לאלה רעיונות וכיוונים.