אודות החוג

החוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום עוסק בהוראת הארכיאולוגיה, התרבויות, ההיסטוריה והלשונות של ארץ-ישראל והמזרח הקדום למן התקופות הפרהיסטוריות ועד לשלהי התקופות הקלאסיות (קרי הכיבוש המוסלמי). הלימוד בחוג מאפשר היכרות מעמיקה ויסודית עם עולמם המורכב והייחודי של העמים ושל האנשים שאכלסו בעבר את אזורנו ומעניק ראייה חדשה לעולמנו כיום.



החוג מתמקד במגוון רחב של נושאים ובהם ראשית האדם מאז הופעתו במזרח התיכון ועד לצמיחת התרבויות של יוון ורומא בים התיכון ובארץ ישראל; הציוויליזציות הקדומות של הלבנט - מצרים, מסופוטמיה, אנטוליה ותרבויות העולם האגאי; ראשית ישראל - ארכיאולוגיה והיסטוריה תרבותית של תקופת המקרא;  מחקר מדעי-מעבדתי (ארכיאולוגיה דרך עדשת המיקרוסקופ).



לימודי התואר הראשון מכוונים להקנות לתלמידים ידע על הארכיאולוגיה של הלבנט (עבר הירדן, סוריה ולבנון) בכלל ושל ארץ ישראל בפרט, בתקופות הפרהיסטוריות וההיסטוריות עד לכיבוש המוסלמי; על ההיסטוריה והתרבות של המזרח הקדום, של תקופת המקרא ושל העולם הקלאסי; על שיטות המחקר המדעיות הנהוגות בארכיאולוגיה. כמו כן מעניק החוג היכרות עם הלשונות, עם התעודות הכתובות ועם הממצא הארכיאולוגי של מצרים, של מסופוטמיה, של אנטוליה ושל האזור האגאי. 

 

בין היתר, מכוונים לימודי הארכיאולוגיה להכשיר את התלמידים לעבודה מעשית בארכיאולוגיה. תלמידים המעוניינים בכך יכולים לבחור במסלול משלים המקנה עם סיומו מכתב הסמכה של "ארכיאולוג חופר" הנלווה לתעודת הבוגר ומוכר על ידי רשות העתיקות והמוסדות האקדמיים האחרים כסמך לניהול חפירות וסקרים ארכיאולוגיים.

 

החוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום משלב תיאוריה ופרקטיקה, עבודת שדה ועבודת מעבדה, ניתוח ממצאים וניתוח טקסטים, חשיבה ארכיאולוגית ועשייה ארכיאולוגית. לצד הלימוד בכיתה עוסק החוג בחפירות ארכיאולוגיות באתרים מתקופות שונות ותלמידי החוג ממלאים תפקיד מרכזי במיזמי מחקר אלה. החוג עורך באופן קבוע סיורים לאתרים ארכיאולוגיים בארץ, וכן עבודות שדה נוספות שבהן משתתפים תלמידי החוג.

בחוג שני תחומי לימוד: (1) הארכיאולוגיה של ארץ-ישראל וסביבתה; (2) תרבויות המזרח הקדום.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>