לימודי התואר השני

התקופה הפותחת בייסוד ממלכות ישראל ויהודה והנחתמת בכיבוש הרומי של ארץ-ישראל קבעה את דרכה ההיסטורית של היהדות, השפיעה במידה רבה על אופן התפתחותה של הנצרות הקדומה ובאמצעות שתיהן עיצבה את צמיחתה של תרבות המערב. חקר ההיסטוריה, האמונות והדעות והתרבות החומרית של עם ישראל ושכניו בתקופה זו מהווה מוקד מרכזי לתחומי הוראה ומחקר רבים ומגוונים באוניברסיטאות מובילות בכל רחבי העולם המערבי.

ההוראה והמחקר של 'ישראל הקדום' קשורים לנושאים דוגמת היסטוריה והיסטוריוגרפיה, משטר וחברה, מנהל וכלכלה, דת, יצירה ספרותית ותרבות חומרית בהקשרם הרחב. המקורות הכתובים כוללים את המקרא, תעודות המזרח הקדום שיש להן נגיעה למקרא ולעולמו, וכן טקסטים נוספים מן התקופה הפרסית וההלניסטית שיש להם קשר לתולדות עם ישראל. מצד הארכיאולוגיה מדובר במגוון המאפיינים של תרבות האדם: תרבות חומרית, דגמי יישוב, סביבה, דמוגרפיה, כלכלה וחברה. מדובר אם כן בהיסטוריה ובתרבות החומרית והרוחנית של ארץ-ישראל בתקופת המקרא, עד התקופה ההלניסטית.

המסגרת הכרונולוגית של 'ישראל הקדום' מקיפה את סוף האלף השני וכול האלף הראשון לפסה"נ. ראשיתה של התקופה בסוף המאה השתים-עשרה לפסה"נ, עת נסוגה מצרים מכנען והחלו התהליכים שהובילו לצמיחתן וגיבושן של ממלכות ישראל ויהודה ושל תרבות ישראל הקדום שמצאה את ביטויה במקרא. את סיומה של התקופה ניתן לקבוע בשלהי ימיה של הממלכה החשמונאית, שאז עוצבה באופן סופי הספרות המקראית ונפתחו תהליכים היסטוריים ותרבותיים חדשים המוליכים לעולם הרומי ולצמיחתה של הנצרות.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>