תנאי הקבלה

תנאי הקבלה של כל סטודנט יקבעו בהתאם למדיניות העדכנית בפקולטה למדעי הרוח ובחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום, בכפוף לתנאי הקבלה האוניברסיטאיים.

ללימודי התכנית יתקבל תלמיד אשר סיים את לימודי התואר הראשון בחוגים ארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום, מקרא והיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל-אביב בציון 80 לפחות. תלמיד שסיים את לימודי התואר הראשון בחוגים אלה או מקבילים להם במוסד מוכר אחר להשכלה גבוהה בארץ או בעולם בציון 80 לפחות יתקבל לתכנית לאחר הצגת המסמכים המאשרים זאת והרשמה לחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל-אביב.

תלמיד שסיים את לימודי התואר הראשון באוניברסיטת תל-אביב או במוסד מוכר אחר להשכלה גבוהה בחוג שנושא לימודיו קרוב לתחומי עיסוקה של התכנית, יוכל להתקבל, ובלבד שממוצע ציוניו בלימודי התואר הראשון הוא 80 לפחות. תלמיד כזה יחויב בלימודי השלמה כמפורט להלן.

הפקולטה למדעי הרוח מאפשרת מסלול לימודי מוסמך ללא עבודת גמר (מסלול עיוני). עם זאת, למרות שהתכנית ללימודי ישראל הקדום מאפשרת לימודים לתואר מוסמך במסלול העיוני, היא מכוונת מעצם טבעה לתלמידים המתעתדים לבצע מחקר מודרך במסלול המחקרי ובעיקר לאלה מהם המתכוונים להמשיך בלימודיהם לתואר דוקטור. לפיכך, מומלץ כי הקבלה לתכנית תהיה כרוכה במציאת מנחה קבוע במהלך שנת הלימודים הראשונה. המנחה יהיה חבר סגל בחוג או במידת הצורך חבר סגל מן החוג ומנחה או מנחים משניים בעלי תואר דוקטור מחוגים או ממוסדות אחרים. נושא העבודה ייקבע במהלך שנה א' ולא יאוחר מסיום השנה הראשונה ללימודים בתכנית.

תלמידים שאינם בעלי תואר ראשון בארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום, בהיסטוריה של עם ישראל או במקרא לא יוכלו להתחיל בלימודיהם בתכנית 'ישראל הקדום' לתואר שני בלי שישלימו את מכסת הקורסים הבאה.

לתלמידים יוכרו קורסים זהים או מקבילים שלמדו במסגרת לימודי התואר הראשון, ואלה ינוכו ממכסת שיעורי ההשלמה, בכפוף להחלטת ראש החוג וראש התכנית.

קורסים ש"ס

1. הארכיאולוגיה מהי?

2 ש"ס

2. מבוא לארכיאולוגיה של א"י משחר ההיסטוריה ועד חורבן ירושלים

4 ש"ס

3. מבוא להיסטוריוגרפיה מקראית

2 ש"ס

4. כתובות עבריות בזיקה היסטורית / אפיגרפיה עברית ושמית מערבית

2 ש"ס

5. שעור בחירה בתחום הארכיאולוגיה של תקופת הברזל

2 ש"ס

6. מבוא לתרבות מצרים

2 ש"ס

7. מבוא לתרבויות מסופוטמיה

2 ש"ס

8. מבוא לארכיאולוגיה והיסטוריה של התקופות הפרסית וההלניסטית / מבוא לארכיאולוגיה קלאסית ושל ארץ-ישראל בתקופות הקלאסיות*

2/ 4 ש"ס

9. סמינר בהיסטוריה מקראית או במקרא **

4 ש"ס

10. סמינר בארכיאולוגיה של ארץ-ישראל **

4 ש"ס

11. חפירה לימודית (ארבעה שבועות רצופים – 20 ימי עבודה)

2 ש"ס

12. ארבעה סיורים לימודיים

4 סיורים 

סה"כ:

28 ש"ס

* במידה שהתלמיד ילמד מבוא לארכיאולוגיה קלאסית ושל ארץ-ישראל בתקופות הקלאסיות הוא יוכל לוותר על מבוא לתרבות מצרים או מבוא לתרבות מסופוטמיה.

** התלמיד יבחר באחד הסמינרים לצורך כתיבת עבודת סמינריונית ובשני יכתוב עבודת רפראט.

באם עמד התלמיד בהצלחה, בציון ממוצע של 85 לפחות ב-16 ש"ס מתוך מכסת שעות ההשלמה, הוא יוכל להתחיל בלימודי התואר השני שלו בסמסטר השני ללימודיו. בכל מקרה, תנאי מעבר ללימודי התואר השני מן המניין יהיה השלמת מכסת שעות ההשלמה והשלמת החפירה הלימודית.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>