לימודי התואר השני

מטרת הלימודים בתכנית ללשון העברית בחוג היא העמקת הידע על התפתחותה של העברית בשלביה הקדומים הקלאסיים ועל מהלך חזרתה לחיי שפה מלאים. כאן תלמדו על ענפי הבלשנות השונים ותרחיבו את היריעה בתחומי העיון העיקריים בחוג: מדע הלשון ותולדותיו, תורת ההגה והצורות, תחביר הלשון לדורותיה, תורת המשמעים (סמנטיקה), חקר השיח ומחקר הלשון הדבורה. בתכנית לבלשנות שמית התואר השני משלב הוראה ומחקר בשפות שמיות עתיקות כגון אוגריתית, שבאית וגעז ושפות שמיות חדשות כגון אמהרית, ארמית מדוברת, ערבית פלסטינית, מלטית ומהרי. 

הלימודים בתכנית ללשון העברית עוסקים בלשון העברית לכל תקופותיה ­­­– לשון המקרא ולשון ימי הבית השני, הלשון העברית בימי הביניים, תחיית הלשון בעת החדשה והלשון העברית בת־זמננו על משלביה. כל אלה נבחנים לאור קשריה של העברית עם אחיותיה הלשונות השמיות ועם לשונות אחרות שהיו במגע עמה. הסמינרים מציעים לתלמידים התמחות באחד מן התחומים של הספרות הקלאסית של העברית או הארמית או באחד התחומים המודרניים של חקר העברית. תלמידי התואר השני יוכלו אפוא לקבל, בין השאר, הדרכה בכתיבת עבודת גמר באחד מן התחומים האלה: הדקדוק של העברית העתיקה, מילונאות וסמנטיקה של העברית העתיקה, דקדוק ומילונאות של לשון חכמים לרבדיה, לשון ימי הביניים, לשון ההשכלה, העברית הנורמטיבית, תחביר העברית המדוברת, סמנטיקה והארמית לניביה. 

התכנית לבלשנות שמית מציעה קורסים וסמינרים העוסקים בבלשנות שמית תיאורטית ודיאלקטולוגיה של השפות השמיות החיות, כמו גם בשפות שמיות ספציפיות, קריאת טקסטים (עתיקים או חדשים) בשפות אלה, וניתוח בלשני של קטעי אודיו ווידאו בשפות שמיות חיות נבחרות. עבודת הגמר עשויה להתמקד בחקר שפה שמית מסוימת או במחקר העוסק בהיבטים המאפיינים את מכלול השפות השמיות. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>