תואר ראשון ושני
איך להתכונן לסיום התואר:
רבות ורבים מהסטודנטיות.ים לתואר ראשון מגיעות.ים ללימודי התואר אחרי שנים במסגרות אחרות (שנות הלימוד בבית הספר, שירות צבאי/ לאומי, שנת שירות/ מכינה, וכדומה) כשלמעשה, עבור חלקן.ם הגדול, סיום התואר מהווה הפעם הראשונה מחוץ למסגרת, וסיומו של "מסלול" מסודר ומובנה יחסית בו צעדו עד כה.
כמו כן, חלק מהסטודנטיות.ים לתואר שני ממשיכים ללימודי התואר מיד לאחר לימודי התואר הראשון או לאחר הפסקה או הפחתה של היקף עבודתם בשוק העבודה.
כך שלצד ההתרגשות מסיום התואר, המעבר מחוץ לאקדמיה יכול להיות לא פשוט ולעורר קשיים מסוגים שונים. אופציה אחת היא כמובן להמשיך ללימודי תואר נוסף, אך קיימות עוד אפשרויות רבות ומגוונות לבחון ולהתנסות בהן. אם כן, לשאלה "איך מתכוננים לסיום התואר" אין תשובה אחת נכונה ומוחלטת, אז גיבשנו עבורך כמה טיפים מעוררי מחשבה שיכולים לסייע. כמו כן, תמיד אפשר וכדאי לפנות לייעוץ פרטני בנושא.
חמישה צעדים שיעזרו לך להתכונן לחיים שאחרי התואר:
1. חקר: "מה את.ה רוצה להיות כשתגדל.י?" זו שאלה שחלק גדול מהסטודנטים.ות לא מוכנים לענות עליה, בטח לא בשנה הראשונה ללימודים, וזה בסדר גמור. חקר וגילוי עצמי הם חלק מחוויית הלימודים באוניברסיטה. כדאי לנצל תקופה זו כדי לבדוק ולהכיר נתיבי קריירה שונים, הן באמצעות קורסים אקדמיים מגוונים ופעילויות שונות באוניברסיטה, והן באמצעות מחקר עצמאי, עבודה תוך כדי הלימודים, והשתתפות בתוכניות אחרות רלוונטיות מחוץ לקמפוס. ניצול של תקופה זו להתנסויות חדשות מגוונות, כמו בחירת קורסים מחוץ לחוג ולפקולטה, לצד מחקר והעמקה בנושאים שמעניינים אותך, עשויה לפתוח בפניך הזדמנויות חדשות ונתיבי קריירה שאולי לא שקלת קודם.
2. תכנון: דע.י לאן את.ה הולכ.ת. כדאי להשקיע מחשבה ולעסוק בתמונת העתיד הרחבה והשלמה שהיית רוצה לעצמך, כאשר חלק ממנה הוא הקריירה, לצד היבטים של משפחה, קהילה ופנאי. בעודך מדמיין ומרכיב.ה לעצמך את התמונה, חשוב לשקול את כל ההיבטים הללו שכן הם אלו שמרכיבים חיים מלאים ומגוונים, והתמקדות בקריירה בלבד לא נותנת תמונה שלמה. מתוך העתיד שציירת בראש, מומלץ ליצור רשימת מטרות ולהתחיל לקבל החלטות ולקחת צעדים שיקדמו אותך לעבור אותן מטרות.
3. הכנה: ישנם צעדים ראשונים שאפשר לקחת כבר בזמן השנה האחרונה ללימודים, שיקדמו אותך לעבר המטרות שלך, למשל: כתיבת קורות חיים, יצירת עמודLinkedIn , השתתפות ויצירת קשרים באירועים מקצועיים וחברתיים רלוונטיים, מעבר על מודעות דרושים כדי לקבל מושג על הדרישות ותנאי הסף ולהתחיל לצבור ניסיון רלוונטי, ועוד..
4. אימון והתנסות: הדרך הכי טובה להצליח משהו היא להתאמן בו שוב ושוב. אחרי שיש לך תמונה (גם אם חלקית) של הצעדים שעליך לעשות כדי להתקדם לעבר המטרות שלך, כדאי להשתפשף ולהתנסות, בין אם זה לתרגל ראיונות עבודה, להתאמן בנטוורקינג מקצועי, לעבור על שאלות לקראת מבחן מקצועי וכדומה. כמו כן, תמיד מומלץ להתחיל כבר בזמן הלימודים בהתנסויות מקצועיות של "העולם האמיתי", גם אם בהיקף קטן, כמו התמחות, משרת סטודנט או התנדבות, שיתנו לכם מושג על נתיב הקריירה, ניסיון לקורות החיים וקשרים חשובים. חשוב לציין ששלב ההתנסות הוא שלב שמותר (ויש שיגידו רצוי) לטעות בו, לתהות בו, לשנות כיוון, להתמקד ולהתבלבל. התנסויות הן דרך נפלאה (גם אם לעיתים מאיימת) להכיר את עצמך טוב יותר ולכוון את הפוקוס למקומות שיותר מתאימים לצרכים ולרצונות שלך.
5. פיננסים וכסף: נושא רגיש עבור רבים, שלא תמיד נוח לדבר עליו, אך כדאי להתחיל לעסוק בו בהקדם (אבל אף פעם לא מאוחר!). כדאי ללמוד על התנהלות פיננסית נכונה ולשלב עקרונות חשובים בשגרת חייך. ישנם מקורות מידע רבים באינטרנט וברשתות החברתיות, כמו גם עמותות, ארגונים ואנשי מקצוע שעוסקים בנושא. ידע הוא כוח בתחום הזה, והעמקה בנושאים פיננסים יכולה להיות משנת חיים.
והכי חשוב לזכור שתקופות מעבר ושינוי יכולות להיות מרגשות ומאיימות גם יחד, וכוללות לא פעם חוסר ודאות, אי נוחות ובלבול. כדאי להאזר בסבלנות, ולא לחשוש להיתמך בסביבה הקרובה ובאנשי מקצוע אם עולה בכך צורך.
האם להחליף חוג לימודים:
כמו ברוב הדברים בחיים, גם בתואר ההתחלה יכולה להיות מורכבת, מטלטלת ועמוסה.
כדאי להתייחס לשנה הראשונה לתואר כתקופת הסתגלות אשר במהלכה, תוך כדי למידה ועשייה, אפשר לחשוב ולבחון האם התחום מתאים לי ומעניין אותי ומה האופק שאני צופה בו.
בסוף השנה הראשונה כדאי לעצור, לבחון את המצב הנוכחי, את הרצונות האישיים והאילוצים החיצוניים, לפרוס את השיקולים זה מול זה ולאחר חשיבה - להגיע למסקנות ולפעול בהתאם.
במידה והגעת למסקנה כי החוג בו את/ה לומד/ת אינו מתאים לך, וידוע לך התחום שברצונך ללמוד במקומו, יש לפנות למזכירות החוג הרלוונטית.
במידה ואינך בטוח/ה לאיזה חוג ברצונך לעבור, מומלץ לבצע את תהליך החשיבה הראשוני המפורט מטה שיסייע לך בקבלת החלטה: להתחיל בבחינה רחבה - להתמקד - ולהרחיב על החלופות בהן התמקדת. כמו כן מומלץ לפנות ליועצת הפקולטה לסיוע והכוונה.
איך לקבל החלטה:
דרך מומלצת לקבלת ההחלטה היא חשיבה בשלבים: להתחיל בהסתכלות רחבה – לצמצם ולמקד לכמה חלופות – ואז להרחיב שוב על כל חלופה בפירוט. כלומר:
(1) להתחיל בפריסת כל התחומים האופציונליים,
(2) מתוכם להתמקד במספר מצומצם של חלופות שמעניינות אותך במיוחד (שתיים- שלוש),
(3) את החלופות הללו לחקור לעומק – להרחיב על כל אחת מהן בנפרד.
(4) עבור כל חלופה כזאת כדאי לדמיין סיפור חיים, לתכנן את החיים קדימה עד כמה שנים אחרי סיום התואר הראשון, לא רק בהקשר של עבודה אלא גם בהקשר של משפחה, קהילה ופנאי. לאחר מכן יש להתמקד בעבודה, אבל לא רק במקצוע ככותרת אלא ממש במיומנויות, בפעולות ובנושאים שתרצו לעסוק בהם במסגרת העבודה הזאת.
(5) מתוך הסיפור הזה, כדאי להבין מה הצרכים שעולים (למשל צורך כלכלי, הישגיות, צורך בתרומה, שיתוף פעולה, עצמאות, חקר, יזמות, חדשנות ועוד) ולחשוב מה ההתנהגויות והערכים החשובים והמתאימים ביותר. מתוך רשימת הצרכים, ההתנהגויות והערכים שתתקבל אפשר לברר התאמה של התחום הנבחן – האם עונה על הרשימה ובאיזו מידה.
(6) מומלץ להיעזר בתהליך בסביבה הקרובה ובאנשים שמכירים אותך, כמו גם להתייעץ ולחקור סטודנטים בחוגים הנבדקים או בעלי מקצוע שעוסקים בעבודות הרלוונטיות. כדאי לשמוע גם ממי שמרוצה מהחוג או התפקיד וגם ממי שלא, ולשקול את שני הצדדים.
האם להמשיך ללמוד לתואר נוסף:
תואר מתקדם מאפשר העמקה והתמקצעות בתחום שמעניין אותך. זוהי הזדמנות לצבור מומחיות במסגרת הכשרה ייעודית וממוקדת. עם זאת, לפני הרשמתך ללימודי תואר נוסף, כדאי לבחון ולשקול את הסיבות להחלטה זו והאם היא אכן מתאימה לך ומשרתת אותך, שכן לימודי התואר דורשים גם השקעה משמעותית של משאבים ומאמץ.
מומלץ לחשוב בכנות על השאלות הבאות:
• האם התחום הנלמד בתואר הנוסף מעניין אותך במיוחד? האם תרצה לעסוק בו בהמשך? התחום הנלמד בתואר מתקדם השני ממוקד יותר, ולכן כדאי שיהיה עניין מוגבר בתחום הנלמד.
• האם תואר נוסף נדרש כדי להתקדם בנתיב הקריירה שמעניין אותך? למשל אם לא ניתן לעסוק במקצוע בלעדיו, אם דרישות התפקידים שמעניינים אותך במשק כוללות תואר מתקדם, או אם את/ה מעוניינ/ת בקריירה אקדמאית.
• האם מעניין אותך לבצע מחקר עצמאי?
• האם את/ה עומד/ת בדרישות הקבלה לתואר שמעניין אותך? במידה ולא, האם ישנן פעולות שתוכל/י לבצע כדי לעמוד בדרישות הסף?
• האם התואר שמעניין אותך דורש ניסיון תעסוקתי? האם ברשותך די ניסיון תעסוקתי רלוונטי שיכול לסייע לך להתקבל אליו ולהצליח בו? אם לא, איזה ניסיון כדאי לצבור ואיך?
בוגר.ת תואר במדעי הרוח בשוק התעסוקה:
בוגרי ובוגרות הפקולטה למדעי הרוח מהוות/ים כוח אדם איכותי, עם מגוון כישורים רחב הכולל: יכולת התבטאות גבוהה בעל פה ובכתב, חשיבה ביקורתית, הבנה מעמיקה של תהליכים ארוכים, יכולת התמודדות ועיבוד של מידע רב ובפרט של תוכן מילולי, עקומת למידה גבוהה, יכולת למידה וחקר עצמיים במהירות וביעילות, יצירתיות, יכולות ארגון והעברת ידע, אנגלית מצוינת ולעיתים גם ידע בשפות ובתרבויות שונות המהווים גמישות תרבותית.
ככאלה, בוגרי ובוגרות הפקולטה משתלבים/ות במגוון תפקידים, תחומים ותעשיות, באקדמיה ומחוצה לה. יחד עם זאת, המגוון הרחב הקיים כיום יכול להיות מבלבל וההבנה כי אין "מסלול אחד" בו נוהגים/ות לצעוד בעלי/ות תואר במדעי הרוח יכולה ליצור תחושות לא נעימות וקשות סביב הליך חיפוש העבודה. על מנת לפתוח את הראש לכיוונים חדשים, נמליץ על למידה דרך התנסות - באמצעות מיפוי הכישורים, המיומנויות והידע שרכשת בתואר, בעולם התעסוקה ובהתנסויות חיים קודמות, לצד חשיבה על מסגרות וסיטואציות בהם הרגשת משמעות, עניין, הנאה ומחויבות, ניתן לקבל תמונה כללית של מהי סביבת עבודה חיובית עבורך. מכאן כדאי לצאת למסע של חיפוש והתנסות, להגיש מועמדות לתפקידים ומקומות עבודה שמתכתבים עם התמונה שיצרת ולהתאים את מסלול הקריירה תוך כדי תנועה. המסע שלך לא צריך להיות לינארי בהכרח, התנסויות מתחומים שונים ובכיוונים שונים עוזרות להשלים את התמונה המלאה ולהבין מה נכון ומתאים עבורך.