ראשות חוג

תפקיד ראש/ת חוג באקדמיה הוא תפקיד רב משמעות ואחריות, המהווה שלב חשוב בקריירה של רבים מחברי הסגל האקדמי.
תקופת מילוי התפקיד היא לרוב תקופה מעניינת, מאתגרת, עמוסה, מלמדת ומעשירה, כאשר ראשי וראשות החוגים מתמודדים/ות פעמים רבות עם אתגרי התפקיד באופן עצמאי.
מרכז הקריירה של הפקולטה למדעי הרוח מציע לראשי וראשות החוגים המכהנים/ות והחדשים/ות ליווי, תמיכה והכשרה המותאמים לצרכיהם, בשאיפה להפוך את תקופת ההתחלה בתפקיד חשוב זה לנעימה ופשוטה יותר.


התפקיד מנקודת המבט של ראשי וראשות חוגים: 
הובלת חוג כעומד.ת בראשו היא אבן דרך משמעותית בקריירה האקדמית, אשר טומנת בחובה הזדמנויות נהדרות לצד אתגרים רבים. פנינו לכמה ראשי וראשות חוגים בפקולטה למדעי הרוח, בעבר ובהווה, וביקשנו לשמוע על התפקיד מנקודת מבטם.ן


חשיבות מילוי התפקיד של ראש/ת חוג: הזדמנות להשפיע ולתרום. לתפקיד השפעה רבה על איכות היום-יום של החוג, הסטודנטים, הסגל המנהלי והאקדמי. הובלת והכוונת התפתחות החוג, תהליכי ההתפתחות המקצועיים של חברי/ות הסגל, וצמיחתם/ן של הסטודנטים/ות. שליחות עבור מי שמאמינים שיש ערך מוסף משמעותי למה שנעשה בחוג, למה שהוא יכול להציע ללומדים בו. ומחוייבות לקהילה. מטלה שחשוב שתעבור בין כל החברים בחוג - הן במימד של שותפות בנטל, והן במימד של היכרות עם המערכת - ככל שחברים רבים יותר בחוג מכירים את המינהל האקדמי, כך מועצת החוג יכולה לקבל החלטות באופן מושכל יותר.

 

יתרונות התפקיד ברמה האישית וברמה הארגונית: היכרות טובה וקרובה עם המערכת, היכרות עם בעלי ובעלות תפקידים באוניברסיטה, כמו גם הזדמנות להכיר היטב סטודנטים ועמיתים בחוג ומחוצה לו, מעורבות בתהליכי קבלת החלטות, אפשרות להשפיע ולעצב את החוג, הזדמנות להתנסות בתפקיד ניהולי ולהשפיע לטובה על התכנים האקדמיים ואיכות ההוראה. הזדמנות לעיצוב חזון אקדמי לחוג וניסיון להוציא אותו אל הפועל. התפתחות אישית - הזדמנות ללמוד דברים חדשים על עצמך ולרכוש מיומנויות משמעותיות כמו: התמודדות עם אתגרים ניהוליים, כלים בין-אישיים ועבודה עם אנשים, אחריות ומעורבות בהמשך התפתחותו של תחום העיסוק שלך.
 
תכונות וכישורים משמעותיים לביצוע התפקיד: סבלנות וסובלנות, יכולת הקשבה וקיום דיאלוג משמעותי, קבלת החלטות עצמאית ושקולה, ביקורתיות, חריצות, התמדה, אינטיליגנציה ריגשית, יחסי אנוש טובים ויכולת להסתדר עם אנשים שונים, איפוק, יעילות, "תקתקנות", יסודיות, העמקה וסקרנות.

 

משאבים עיקריים המסייעים בביצוע התפקיד: תקשורת טובה עם הסגל המינהלי, קבלת תמיכה וסיוע הנשענות על הניסיון והידע הרב של חברותיו, ושל מזכירות החוגים המקצועיות. יחסים טובים ופתוחים עם ראש/ת החוג היוצא/ת, תמיכה וגיבוי של חברי/ות סגל אקדמי,אמון ודיאלוג פתוח עם ראש/ת בית הספר ועם דקאנ/ית הפקולטה, פטור מחלק משעות ההוראה, מעורבות ושיתוף של הסגל האקדמי בחוג, קיום וועדות ייעודיות לטיפול בנושאים שונים, מימון פקולטטי לסגל זוטר, תרומות ומענקים, דוברות האוניברסיטה, קבלת ייעוץ ארגוני חיצוני, משאבים אישיים דוגמת חוסן, קור רוח, כוחות ומוטיבציה פנימית.

 

רווחים מביצוע התפקיד: הזדמנות לחגוג את הישגי החוג בארועים אקדמיים וציבוריים, הזדמנות לשווק את החוג ולמצב דעת קהל חיובית בקרב הציבור הרחב, התפתחות אישית - הזדמנות להכיר את עצמך טוב יותר וללמוד על היכולות והמגבלות האישיות, עיצוב שריר המנהיגות, היכרות והעמקת הקשר עם חברים בסגל המנהלי והאקדמי של החוג, נטוורקינג ויצירת קשרי עבודה קרובים, פרספקטיבה ותחושת שייכות, ניסיון אירגוני, הבנה מלאה והיכרות רחבה יותר של המערכת, צבירת ניסיון משמעותי רב ותובנות לגבי היבטים שונים באוניברסיטה.

 

אתגרים מרכזיים בתפקיד: איזון בין גישה התובעת עבודה מקצועית ומסירות גבוהה מחברי החוג לבין התחשבות במגוון אינטרסים לגיטימיים ולעתים סותרים ומגוון נטיות והעדפות של פרטים, שמירה על אמות מידה מקצועיות ואתיות אל מול לחצים ואופנות מערכתיות, פיתוח תחומי המחקר בחוג, הובלת הקידום האישי של כל חברי/ות הסגל, פיתוח תכני הוראה, עידוד קידום והתפתחות של סטודנטים/ות בכל התארים, שמירה על גודל החוג ועל הרלוונטיות שלו, יצירה ושימור של אווירה טובה ונעימה בחוג, הן בקרב הסגל והן בקרב הסטודנטים, הבטחת המשאבים הדרושים לניהול החוג: תקנים, סגל זוטר וכספים חיצוניים שמאפשרים פעילות מעבר לקוריקולום, תימרון בין תפקידים רבים ללא סמכויות מספקות, הכשרה או הקניית מיומנויות בניהול אקדמי, איזון בין יעילות לשקיפות, ובין שיתוף ומעורבות בתוך החוג לבין ייצוג האינטרסים של היחידה כלפי חוץ, איזון בין צרכי החוג הפדגוגיים ומחקריים לבין אילוצי המערכת וצרכי הפקולטה הרחבים יותר, בניית יחסי עבודה טובים ומפרים בקרב הסגל, לטובת החוג ותלמידיו, יצירת מעורבות של סגל וסטודנטים בעשייה השוטפת והתמודדות עם תפקיד תובעני הדורש אכפתיות וסבלנות.

 

טיפים לראשי חוגים חדשים/ות:
•    לא לוותר על העקרונות שלך, לשמור על אני מאמין מקצועי ואתי.
•    לא לקבל באופן אוטומטי גחמות ולחצים חיצוניים. 
•    שיתוף מוליד מעורבות. לשתף ככל הניתן את חברי\ות הסגל בפעילות החוג, לרתום אותם לפרויקט משותף שיש בו חזון לחוג, לעודד אותם לקחת חלק בניסוחו או לפחות לגייס את הסכמת הרוב.
•    קשב רב לחברי/ות הסגל לצד דיסקרטיות.
•    להתייעץ כמה שיותר, בעיקר עם המזכירות והסגל המינהלי.
•    נכונות לוותר על שליטה כאשר עמדתך לא מתקבלת.
•    סקרנות וצניעות, לא להניח שאת/ה יודע/ת טוב מכולם, חשוב לזכור שאת/ה חלק ממערכת מורכבת ולעתים מסורבלת ומתסכלת ולא כל יעדיך יוכלו להתממש בה, ובכל זאת גם לך יש מה לתרום.
•    כדאי לבצע את התפקיד באמצע הקריירה, כאשר הוא גם יכול לתרום ליצירת קשרים ונטוורקינג.
•    לקבל הכשרה בניהול.
•    לאתר מנטור/ית בעל/ת ניסיון בניהול חוג.
•    לא לתת לתפקיד לנהל אותך.
•    לחשוב ואז לפעול.

 

מסמכים שימושיים:
1.    נהלי האוניברסיטה בנושא ראשי חוגים >
2.    חוקת האוניברסיטה בנושא ראשי חוגים >
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>