לקראת תואר
למה כדאי ללמוד באוניברסיטה:
תקופת הלימודים היא תקופה מיוחדת וחווייתית שמספקת הזדמנויות רבות להתפתחות אישית: הרחבת ידע, התעמקות, למידה ומחקר, לצד היכרות עם עולמות מקצועיים וכר פורה להזדמנויות והתנסויות. האוניברסיטה היא גם מקום מצויין ליצירת חברויות וקשרים מקצועיים.
אפשר להצליח ולהתפתח תעסוקתית גם בלי תואר, אבל הלימודים מגדילים את הסיכוי שלנו להתקדם, מקלים על ההשתלבות בשוק העבודה ונותנים יתרון כלכלי בשכר הממוצע. להשכלה יש ערך בפני עצמה והיא מהווה מרכיב משמעותי בזהות, מרחיבה את הדעת ואת האופקים, מקדמת התפתחות אישית ומאפשרת לנו לרכוש מיומנויות חשובות והכרחיות כמו סקרנות ולימוד עצמאי (אשר מהווים מאפיינים להשתלבות טובה בעולם העבודה לפי ארגון ה-OECD). ההשכלה הגבוהה מהווה גם מנוע למוביליות חברתית ומספקת הזדמנויות אישיות ומקצועיות לכל פלחי האוכלוסייה.
התואר הוא הזדמנות להשקיע בעצמך ובעתיד שלך, מומלץ לקחת אותה בשתי ידיים!
איך לבחור חוג לימודים:
עבור רוב הסטודנטים/ות הבחירה ללמוד לתואר היא הבחירה העצמאית המשמעותית הראשונה בחיים, לאחר שנים בהן רוב ההחלטות התקבלו על ידי מישהו אחר – במהלך שנות לימודי החובה, ובשירות הצבאי או הלאומי (למי שמחויב/ת בהם). זוהי הזדמנות להחליט באופן מושכל ולפי מה שטוב ונכון לך, ולכן זוהי גם החלטה קשה ומבלבלת.
בניגוד לתפיסה הרווחת, יש יותר מתחום לימודים אחד המתאים לכל אחד ואחת. אין מקצוע, תחום או חוג אחד "אידיאלי" שמהווה התאמה מושלמת. כמו כן, התחום אותו תלמד/י הוא לא בהכרח התחום בו תמצא/י תעסוקה. לכן יש כל מיני שיקולים שכדאי לקחת בחשבון בבואך לקבל החלטה משמעותית זאת.
חשוב לזכור שבכל בחירה יש התפשרות, לכן צריך לפרוס את השיקולים השונים, לבחור מתוכם את השיקולים המשמעותיים יותר, ולהם לתת יותר משקל בעת קבלת ההחלטה. כמו כן, כדאי לזכור שלא הכי תלוי בנו – ההקשר הכלכלי, החברתי והפוליטי של כל אדם משפיע על בחירותיו, לכן חשוב להיות מודעים גם לרקע האינדיבידואלי ולשרטט את גבולות האחריות האישית באופן שיעזור לך לקדם את עצמך.
טיפ – בחרו חוג לימודים בלי קשר לתנאי הקבלה אליו. לא כדאי לפסול מראש אפשרויות שמענינות אותך משום שאינך עומד/ת בתנאי סף הקבלה לחוג. מומלץ לשקול את כל האופציות הקיימות, ואם אינך עומד/ת בתנאי הסף של חוג שמעניין אותך, כדאי להבין מה עליך לעשות כדי להתקבל - ולפעול בהתאם.
איך לקבל החלטה:
דרך מומלצת לקבלת ההחלטה היא חשיבה בשלבים: להתחיל בהסתכלות רחבה – לצמצם ולמקד לכמה חלופות – ואז להרחיב שוב על כל חלופה בפירוט. כלומר:
(1) להתחיל בפריסת כל התחומים האופציונליים,
(2) מתוכם להתמקד במספר מצומצם של חלופות שמעניינות אותך במיוחד (שתיים- שלוש),
(3) את החלופות הללו לחקור לעומק – להרחיב על כל אחת מהן בנפרד.
(4) עבור כל חלופה כזאת כדאי לדמיין סיפור חיים, לתכנן את החיים קדימה עד כמה שנים אחרי סיום התואר הראשון, לא רק בהקשר של עבודה אלא גם בהקשר של משפחה, קהילה ופנאי. לאחר מכן יש להתמקד בעבודה, אבל לא רק במקצוע ככותרת אלא ממש במיומנויות, בפעולות ובנושאים שתרצו לעסוק בהם במסגרת העבודה הזאת.
(5) מתוך הסיפור הזה, כדאי להבין מה הצרכים שעולים (למשל צורך כלכלי, הישגיות, צורך בתרומה, שיתוף פעולה, עצמאות, חקר, יזמות, חדשנות ועוד) ולחשוב מה ההתנהגויות והערכים החשובים והמתאימים ביותר. מתוך רשימת הצרכים, ההתנהגויות והערכים שתתקבל אפשר לברר התאמה של התחום הנבחן – האם עונה על הרשימה ובאיזו מידה.
(6) מומלץ להיעזר בתהליך בסביבה הקרובה ובאנשים שמכירים אותך, כמו גם להתייעץ ולחקור סטודנטים בחוגים הנבדקים או בעלי מקצוע שעוסקים בעבודות הרלוונטיות. כדאי לשמוע גם ממי שמרוצה מהחוג או התפקיד וגם ממי שלא, ולשקול את שני הצדדים.
איך לבחור תחום לימודים - ד"ר תמי אמיר >
למה כדאי ללמוד באוניברסיטה - פרופ' גלי צינמון >