לזיכרו של פרופ' אלישע אפרת

החוג אבל על פטירתו של פרופ׳ אלישע אפרת, חתן פרס ישראל בגיאוגרפיה (בשנת 2007), ממקימי החוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב ומעמודי התווך של התכנון בישראל.

28 דצמבר 2016

דברים שנשאה לזיכרו פרופ' טובי פנסטר, במהלך כנס האגודה הגיאוגרפית שנערך בחוג: 

אלישע,

קשה לעמוד פה ביום חגו ה-50 של החוג לגיאוגרפיה ולאמר דברים לזיכרך. החוג שהקמת ושפעלת רבות לקידומו, חוג שאהבת ושהוקרת.

נולדת בדנצינג בשנת 1929 והגעת לארץ בגיל 10. למדת באוניברסיטה העברית תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בגיאוגרפיה וסטטיסטיקה. את עבודת הדוקטורט כתבת בשנות ה-60 בהנחית פרופ' דוד עמירן ז"ל בנושא: 'השפעת גורמים גיאוגרפים על תכנונו הפיסי של פרוזדור ירושלים'.

באמצע שנות ה-60 כיהנת כמנהל המחלקה לתכניות ארציות ואזוריות במשרד הפנים. יזמת תכניות אב ופיתוח רבות כמו: לחוף הים התיכון, למרחב ירושלים, לכבישי ישראל ותכנית שימור אתרים.

בשנת 1967 יסדת את החוג לגיאוגרפיה יחד עם פרופ' משה ברוור יבדל לחיים ארוכים ופעלת נמרצות לקידומו וחיזוקו עד יציאתך לגמלאות בשנת 1997.

אך נדמה כי פרישתך הפורמלית היתה רק סימן טכני ביומן החיים כי למעשה המשכת במחקריך במלוא המרץ ופרסמת בקצב של ספר לשנה. סה"כ התפרסמו 32 ספרים, מונוגרפיות ותכניות שאתה יזמת, חקרת וכתבת. אלו כוללים רק ספרים בשפה העברית. ישנם כמה ספרים שתורגמו לאנגלית כך שהמספר גדול יותר. בעיקר התפרסמו מחקריך בנושא 'יהודה ושומרון – קוים לתכנון פיסי אזורי' המחקר הראשון שפורסם לאחר מלחמת ששת הימים. עבדת רבות על נושאי עיירות הפיתוח, הגיאוגרפיה הרגיונלית, אי שוויון, עוני, עליה , והשטחים. כתבת גם על הגיאוגרפיה היישומית והיית שותף בפרסום 3 אטלסים גיאוגרפים תכנוניים.

ספרך האחרון יצא לאור בשנת 2014 על 'נטל ההתנחלויות גיאופוליטיקה יישובית בחבל ארץ כבוש' אך מי יודע, יתכן שבמחשב שלך מחכה עוד טיוטה של ספרך החדש...

על בסיס השגיך זכית להוקרה מהקהילה המדעית בישראל בהענקת פרס ישראל לגיאוגרפיה לשנת 2007

כמה מילים אישיות לך אלישע שהיית מורי ורבי לאורך שנותי כאן בחוג לגיאוגרפיה שבו למדתי החל מהתואר הראשון. לימים שימשת מנחה שלי בעבודת המסטר, חבר ויועץ מאז. היית איש מיוחד, לא קל, לעיתים מרוחק אך מאחורי קליפת הקשיחות והריחוק גילית לב חם ואיכפתיות גדולה. בעיני תמיד היית חוקר יחודי בעל ידע עשיר ורב מימדים שמכין את הרצאותיו בקפידה. כבר בשיעור המבוא על הגיאוגרפיה האנושית פתחת בפני עולם עשיר ומלא תוכן וריתקת אותי בידע המקיף, ביכולת הניתוח, בנקודת המבט החדה וביחוד באומץ להיות ביקורתי ולהשמיע דעות ותפיסות שונות שלא תמיד היו מקובלות. בספריך שעסקו בנושאים 'בעיתיים' כמו אי שוויון, עוני, כיבוש, מצור תמיד חידשת והצגת נקודת מבט אחרת, רעננה ומאתגרת ולראיה , נשארת רלוונטי ממש עד יומך האחרון. ממש בימים אלה סיימו לצלם אותך לסדרת טלויזיה לערוץ 2 על עיירות הפיתוח. הבמאי דוד אדרי הגיע לבית החולים לראיין ולצלם אותך כי קולך החזק, המקורי והחדשני אין לו כנראה תחליף.

תודה אלישע על כל פעלך. תנוח בשלום על משכבך. יהי זכרך ברוך!

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>