אודות החוג

עשרים וארבעת ספרי המקרא משקפים את עושר היצירה הרוחנית והספרותית של עם ישראל בעת העתיקה, ולשון המקרא היא גם נדבך היסוד של השפה העברית והמופת הסגנוני המנחה את היצירה העברית עד ימינו. הפרשנות הרבגונית שהתהוותה סביב ספרי התנ"ך היא תשתית התרבות העברית והיהודית לדורותיה. מאז זמן יצירתם – דרך ימי הבית השני, תקופת חז"ל וימי-הביניים ועד העת החדשה וימינו אלה – היא תשתית התרבות העברית והיהודית לדורותיה. המקרא הוא גם חלק מכתבי הקודש של הנצרות ואחד ממקורות ההשפעה העיקריים על האסלאם, והוא עודנו עמוד תווך של תרבות המערב בכללה.

החוג למקרא שואף להקנות לתלמידיו ולתלמידותיו בסיס ידע רחב וכלי מחקר מתקדמים בכל הסוגות הספרותיות המיוצגות בספרות המקראית ובסוגיות התאורטיות העולות ממנה, על ריבוי פניה ועושר רבדיה. הלימודים בחוג מקיפים גם את הספרות הבתר-מקראית, שנוצרה בימי הבית השני ושרדה למקוטעין בספרים החיצונים ובמגילות מדבר יהודה, וכן הם פורשים יריעה רחבה של פרשנות המקרא לדורותיה.

הלימודים מיוסדים על הקניית כלים לקריאה עצמאית וביקורתית של הטקסטים המקראיים ועל פיתוח הבנה עשירה ורבת פנים של התקבלותם ופרשנותם מאז העת העתיקה ועד עתה. אנו בחוג למקרא מאמינים שהתהליך הפרשני של התנ"ך עודנו נמשך, ומעוניינים לשמוע גם את תובנותיהם של הקוראים העכשיוויים על אודות הטקסט. החוג מציע קורסים טקסטואליים המתמקדים במיומנויות של קריאה צמודה של מגוון יצירות בסוגות שונות, וכן קורסי חתך בנושאים שונים כגון:
 

  • דרכי העיצוב של הסיפורת, הכתיבה ההיסטורית, הנבואה, השירה והחוק במקרא
  • ספרות המקרא במבט השוואתי על רקע ספרות המזרח הקדום והספרות הקלאסית
  • מחשבת המקרא: תאולוגיה ואידאולוגיה, אמונות ודעות
  • פרשנות פנים-מקראית ופרשנות המקרא הקדומה, מימי בית שני
  • פרשנות ימי-הביניים, במיוחד בארצות האסלאם, ועד לתקופת הרנסנס
  • נוסח המקרא, לשונו ותרגומיו, ובמיוחד הממצא במגילות מדבר יהודה
  • ספרות הבית השני: הספרים החיצונים והמגילות הכתתיות מקומראן
  • המקרא בראי חקר התרבות: גישות מגדריות ופוסט-מודרניסטיות


לימודים בהתאמה אישית למצטייינים במסלול חד חוגי

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>