ד"ר יהונתן יוסף סטבסקי

  • סגל אקדמי בכיר בחוג לספרות אנגלית ולימודים אמריקניים
חוג לספרות אנגלית ולימודים אמריקניים סגל אקדמי בכיר
ד"ר יהונתן יוסף סטבסקי
טלפון פנימי: 03-6405044

מחקר והוראה

תחום התמחותי העיקרי הוא הספרות האנגלית התיכונה (Middle English), שפרחה במאות הארבע עשרה והחמש עשרה. בתקופה מכוננת זו נכתבו כמה מהיצירות החשובות של הקנון האנגלי והתעצבה התפישה כי לשפה זו מסורת ספרותית משל עצמה. בד בבד, מחקריי בוחנים תרבות זו במבט השוואתי: יחסה לספרות הצרפתית והאיטלקית, תולדות התקבלותה של המורשת הקלאסית והכנסייתית בשלהי ימי הביניים, גלגוליה המאוחרים והיחס בין טקסט למדיומים אחרים כגון ביצוע ותמונה.
 
את עבודת הדוקטורט שלי כתבתי על קורפוס רחב של סיפורים שבמרכזם אישה צדיקה העומדת למבחן. חלק ניכר מעבודה זו הוקדש לתולדות ההתקבלות של סיפור "שושנה והזקנים" מהתוספות לספר דניאל מהעת העתיקה המאוחרת ועד המאה החמש עשרה. כמה מפרסומיי הוקדשו לנושא, ואני ממשיך לעסוק בו גם היום. ספרי הראשון, שראה אור באפריל 2017, הוא מהדורה ביקורתית ותרגום לאנגלית מודרנית של רומנסה שגיבורתה שורדת האשמות שווא, ניסיונות חטיפה ועוד.
 
פרויקט מחקר נוסף, שהתחלתי לעסוק בו בתור מלגאי מנדל לפוסט-דוקטורט ולאחרונה זכיתי עבורו במענק מטעם הקרן הלאומית למדעים, בוחן את תולדות התקבלותו של המונח fabula בעת העתיקה, בימי הביניים ובראשית העת החדשה. למונח זה, ולשיח האנטי-ספרותי שעשה בו שימוש, תפקיד מכריע בעיצוב הקטגוריה "ספרות", שמקיפה סוגי טקסטים שונים שלא תמיד נתפשו כקשורים זה בזה.
 
תחום הוראתי העיקרי הוא הספרות האנגלית של ימי הביניים וראשית העת החדשה: אתגר מיוחד במקום שבו רוב הסטודנטים דוברים אנגלית כשפה שנייה או אף שלישית. לדעתי, זו גם הזדמנות לבחון מורשת זו מנקודת מבט חיצונית תוך התמקדות ביחסה למסורות תרבותיות אחרות, לקבוצות שוליים ולטקסטים שאינם חלק מהקנון הספרותי ולסוגיות פרשניות החורגות מההקשר המקורי שלה. הקורסים שלי מחייבים קריאה מרובה, שמטרתה לאפשר לסטודנטים להתערות בתרבות העבר ובמחקר העכשווי על אודותיה. מבחינתי, ההוראה היא תהליך דו-כיווני: שיעור או מטלה מוצלחים בעיניי הם אלו המאפשרים לסטודנטים ולמרצה ללמוד זה מזה.
 
כמה מהקורסים שלימדתי או שאני מתעתד ללמד הם "מבוא לתרבות אנגליה א'" (קורס בסיסי), "היסודות הקלאסיים והנוצריים של התרבות האנגלית" (קורס מתקדם), "מגדר וסוגה בסיפורי קנטרברי" (סמינר לתואר ראשון), "דמויות מופת נשיות" (סמינר לתואר שני) ו"תיאוריה ומתודולוגיה" (קורס חובה לתואר שני). אשמח להנחות עבודות גמר בכל נושא כמעט הקשור לספרות האנגלית התיכונה.

השכלה

הוראה באוניברסיטת תל אביב

  • 2016–הווה: מרצה בכיר, החוג לאנגלית ולימודים אמריקניים

תפקידים מנהליים

  • 2018–הווה: יועץ לתלמידים לתואר ראשון, החוג לאנגלית ולימודים אמריקניים
  • 2016–2018: יועץ לתלמידים מצטיינים לתואר ראשון, החוג לאנגלית ולימודים אמריקניים

השכלה

  • תואר ראשון בספרות כללית ובתכנית "אמירים" (בהצטיינות יתרה), תואר שני באנגלית (בהצטיינות) ותואר שלישי באנגלית, כולם מהאוניברסיטה העברית בירושלים

מלגות פוסט-דוקטורט

  • 2014–2016: מנדל סכוליון: מרכז למחקר רב תחומי במדעי הרוח והיהדות, האוניברסיטה העברית
  • 2013–2014: מלגאי פולברייט לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת פנסילבניה

מענקים אחרים

  • 2018–2021: מענק מחקר מטעם הקרן הלאומית למדעים
  • 2017–2020: מלגת אלון למדענים צעירים מצטיינים
  • 2014: פרס ע"ש שלומיוק לעבודת דוקטור מצטיינת, האוניברסיטה העברית
  • 2010–2013: מלגה ע"ש נתן רוטנשטרייך לדוקטורנטים מצטיינים
  • 2009–2010: מלגת הנשיא במדעי הרוח, האוניברסיטה העברית
  • 2009: פרס ע"ש שלומית רימון-קינן לעבודת מוסמך מצטיינת בתחום הספרות, האוניברסיטה העברית 

פרסים ומלגות

ספר

  • Le Bone Florence of Rome: A Critical Edition and Facing Translation of a Middle English Romance Analogous to Chaucer’s Man of Law’s Tale. Cardiff: University of Wales Press, 2017. 

מאמרים בכתבי עת ופרקים באסופות

  • “Oral Tales and Written Truth in the Early Reception History of LXX Psalm 118(119).” Psalms In/On Jerusalem. Ed. Ilana Pardes and Ophir-Münz-Manor. Berlin: De Gruyter, 2019. 43–66. https://doi.org/10.1515/9783110460803-004.
  • “Tragic Diction in Chaucer’s Boece, the Canterbury Tales, and Hoccleve’s Series.” The Legacy of Boethius in Medieval England: The Consolation and Its Afterlives. Ed. A. Joseph McMullen and Erica Weaver. Tempe: The Arizona Center for Medieval and Renaissance Studies Press, 2018. 155–69.
  • “As the Lily among Thorns: Daniel 13 in the Writings of John Wyclif and His Followers.” Viator 46 (2015): 249–75. https://doi.org/10.1484/J.VIATOR.5.103509.
  • “Hoccleve’s Take on Chaucer and Christine de Pizan: Gender, Authorship, and Intertextuality in the Epistre au dieu d’Amours, the Letter of Cupid, and the Series.” Philological Quarterly 93 (2014): 435–60. https://search.proquest.com/docview/1718898801.
  • “‘Gode in all thynge’: The Erle of Tolous, Susanna and the Elders, and Other Narratives of Righteous Women on Trial.” Anglia 131 (2013): 538–61. https://doi.org/10.1515/anglia-2013-0064.
  • “John Lydgate Reads The Clerk’s Tale.” Studies in the Age of Chaucer 34 (2012): 209–46. https://doi.org/10.1353/sac.2012.0044.

ביקורות

  • Review of The Queen’s Dumbshows: John Lydgate and the Making of Early Theater by Claire Sponsler (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2014). Studies in the Age of Chaucer 38 (2016): 365–69. https://doi.org/10.1353/sac.2016.0029.
  • Review of Medieval French Miracle Plays: Seven Falsely Accused Women by Carol J. Harvey (Dublin: Four Courts, 2011). Medieval Feminist Forum 48 (2012): 115–17. https://doi.org/10.17077/1536-8742.1937.
  • Review of Temporal Circumstances: Form and History in the Canterbury Tales by Lee Patterson (New York: Palgrave Macmillan, 2006). Partial Answers 7 (2009): 149–53. https://doi.org/10.1353/pan.0.0138.

 פרסומים אחרים

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive