אודות החוג

החוג ללשון העברית ולבלשנות שמית מציע תואר ראשון ותואר שני בשני תחומים שונים: תואר ראשון ושני בלשון העברית ותואר ראשון ושני בבלשנות שמית (התואר השני בבלשנות שמית- במסלול מחקרי בלבד).

החוג ללשון העברית ולבלשנות שמית שואף להקנות לתלמידיו ידיעה במבנה הלשון העברית על פי גילוייה וסגנונותיה לתקופותיהם ולהציג לפניהם את בעיות מחקרה ואת הישגיו.

הלימודים בתוכנית ללשון העברית מיוסדים הן על השיטה ההשוואתית הכורכת את הכרת הלשונות השמיות הקרובות עם עיון בהתפתחותה של העברית לדורותיה, והן על מחקר סינכרוני שעיקר מיקודו בגילוייה השונים של העברית בת זמננו. תחומי העיון העיקריים בחוג הם הלשון העברית לתקופותיה, קשריה עם הלשונות השמיות האחרות, לשון המקרא, לשון מגילות ים המלח ולשון חז״ל, הלשון בימי הביניים, מדע הלשון ותולדותיו, תחיית הלשון והלשון העברית בת זמננו, לשון הספרות החדשה, תחביר הלשון לדורותיה, סמנטיקה, סוגיות בחקר העברית המדוברת, חקר השיח ועוד. בוגרי החוג יכולים להמשיך לתעודת הוראה על מנת ליישם את הידע הרחב בהוראה במערכת החינוך. כן אפשר להמשיך לתואר שני במסלול מחקרי או עיוני או לתואר שני עיוני במסלול סגנון ועריכה. 

התוכנית לבלשנות שמית עוסקת בחקר משפחת השפות השמיות, ומקנה לסטודנטים כלים בלשניים למחקר הפנים השונים של השפות השמיות בכללן ומגוון שפות שמיות ספציפיות. לתלמידים מוצעים קורסים תיאורטיים להכרת יסודות הבלשנות השמית והשוואה בין הלשונות השמיות, כמו גם קורסים העוסקים בשפות שמיות עתיקות וחיות מתוך גישה בלשנית מודרנית.  שפות עתיקות, למשל געז (אתיופית קלסית) פיניקית או אוגריתית, נלמדות ונחקרות לצד שפות מודרניות כגון אמהרית, ערבית מלטית (מלטזית) וארמית מדוברת. קורסי התוכנית משלבים את לימוד תיאורטי וקריאת טקסטים, האזנה להקלטות, צפייה בקטעי וידאו, ובקורסים אחדים גם מפגשים עם דוברי השפה.

  

                                                                                                            

מסלולי הלימוד בחוג

בחוג ללשון העברית ולבלשנות שמית אפשר ללמוד רק במסלול דו-חוגי.

תלמידים המבקשים ללמוד לתואר בלשון העברית יירשמו למסלול דו-חוגי שמספרו 0614.

תלמידים המבקשים תואר בבלשנות שמית יירשמו למסלול דו-חוגי שמספרו 0624.

תלמידים הבוחרים שילוב של תואר ראשון בלשון עברית (0614) ותואר ראשון בבלשנות שמית (0624) לא יבחרו חוג לימודים נוסף.

מסלול דו-חוגי בלשון עברית - במסגרתו לומדים התלמידים סה"כ 64 ש"ס. 

מסלול דו-חוגי בבלשנות שמית – במסגרתו לומדים התלמידים סה"כ 60 ש"ס

תלמידים הבוחרים ללמוד בשני המסלולים לעיל שימו נא לב: במקרים בהם קיימת חפיפה במבואות החובה או בשיעורי חובה אחרים, ישלימו התלמידים שעות אלה ממבחר שיעורי בחירה בכפוף לאישור יועץ החוג.

 

במסגרת החוג פועלת התוכנית ללימודי תעודה בעריכה לשונית. תוכנית זו היא תוכנית לימודים המעניקה תעודת "עורך לשוני" והיא פתוחה לבעלי תואר ראשון ומעלה העומדים בהליך קבלה כמפורט באתר התוכנית.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>