מסלולי החוג

היסטוריה של עם ישראל

לבד מידע היסטורי מבקש מסלול זה להקנות לתלמידיו את התשתית האינטלקטואלית והביקורתית הנדרשת להבנת תופעות, תהליכים, תנועות ונכסים רוחניים, המלווים את תולדות העם היהודי מראשית התהוותו ועד ימינו, וכך גם לפתוח אשנב להכרת "ארון הספרים היהודי" על מדפיו הישנים והחדשים. מסורת ומשבר, ישן וחדש, רצף ותמורה, מרכז ושוליים, ייחודיות מול דמיון, השפעה וספיגה - אלה הם מקצת ממונחי היסוד שבאמצעותם בוחנים מורי החוג את תולדות עם ישראל לדורותיו ולפזורותיו. גלות בבל ושיבת ציון, מרד החשמונאים ועלייתה ונפילתה של המדינה החשמונאית, הכיתות היהודיות בימי בית שני ערב הופעת הנצרות, המרידות כנגד רומי, ארץ ישראל כחלק מן האימפריה הביזנטית-נוצרית, הכיבוש המוסלמי ומסעי הצלב, הקהילות היהודיות בארצות הנוצריות ובעולם המוסלמי, חיי משפחה וסדרי חינוך, אמנציפציה והתבוללות, תולדות הציונות, השואה, הקמת מדינת ישראל והסכסוך היהודי-ערבי הם דוגמאות לאירועים היסטוריים, לתופעות יסוד ולתהליכים חברתיים והיסטוריים הנלמדים בחוג, לצד היכרות קרובה של המקורות התרבותיים שעיצבו את תולדות העם היהודי. הספרות הדתית הקאנונית - התנ"ך, המשנה והתלמוד - כמו גם יצירותיהם המגוונות של חכמי אשכנז וספרד בימי הביניים הן אבני פסיפס המשתלבות בתולדות המשיחיות, החסידות, ההשכלה, ספרות התחייה והספרות המודרנית הנוצרת כאן ועכשיו. 

 

מבנה תוכנית הלימודים - היסטוריה של עם ישראל

התלמידים נדרשים ללמוד קורסים בכל אחת מהתקופות הרשומות מטה:

א. העת העתיקה

  • תקופת המקרא (קורסים של החוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום)
  • תקופת הבית השני, המשנה והתלמוד
  • התקופה הביזנטית בארץ ישראל

ב. ימי הביניים (ראשית העת החדשה)

  • היהודים תחת שלטון האסלאם
  • היהודים באירופה הנוצרית
  • ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה, בתקופה הצלבנית, בתקופה הממלוכית ובתקופה העות'מאנית 
  • העת החדשה המוקדמת

ג. העת החדשה

  • היהודים באירופה במאות ה-18 וה-19
  • יהודי ארצות האסלאם ויהודי ארץ ישראל
  • יהודי העולם במאה ה-20
  • תולדות ארץ ישראל בעת החדשה ותולדות מדינת ישראל למן הקמתה

מסלול לימודי ישראל 

המסלול מציע לתלמידים תמונה רבת פנים מנקודות מבט שונות על מדינת ישראל ועל ההוויה שנרקמה במסגרתה, על כל רבדיה וגווניה, הדינאמיקה שלה ומורכבותה, על רקע רחב של המציאות הגלובלית, המזרח-תיכונית והיהודית.

לימודי ישראל משלבים בתוכם מגוון של נקודות מבט, פרספקטיבות ופרדיגמות. התוכנית מקיפה נושאים מרכזיים כגון: "בניין האומה" בעידן הקולוניאלי, "מדינת הגירה", "חברה רב-תרבותית", חברת רוב וחברת מיעוט, עימות לאומי ועוד. נושאים אלה נבחנים גם בהקשרים השוואתיים וגלובליים. ל"מקרה" הישראלי יש אמנם מקבילות רבות בארצות אחרות, ואולם, יש לו גם ייחוד מובהק משל עצמו. ישראל היא זירה של עימותים, פשרות, ודינמיקה בלתי פוסקת, שבה ההיבטים השונים – פוליטיקה, חברה, כלכלה, תרבות וביטחון לאומי – שלובים זה בזה ומשפיעים זה על זה. הדיון הממוקד באזור גיאוגרפי (פלשתינה/ארץ-ישראל) ובזמן ההיסטורי (מראשיתו של היישוב החדש בשלהי התקופה העות'מנית ותחת המנדט הבריטי ואילך) מאפשר לבחון את המרכיבים השונים של המציאות ההיסטורית, ולהקדיש מקום לעיון מעמיק בתולדות ארץ-ישראל ומדינת ישראל בעת החדשה, תוך שזירתה בהיסטוריה של המזרח התיכון החדש ובהיסטוריה המודרנית בכלל. 

שילוב של נקודות מבט ודיסציפלינות מחקריות מאפשר להכיר את התמונה כולה מנקודות תצפית שונות. מדינת ישראל על תולדותיה ומוסדותיה, החברה הישראלית ותרבותה, המבנה הפוליטי, הכלכלה, מערכות המשפט והחינוך ועוד, נלמדים בפקולטות שונות ובחוגים שונים; ואולם, כל מסגרת לימודית מתמקדת בתחום ספציפי המיוחד לה, והסטודנטים אינם זוכים להיחשף לתמונה כוללת. התוכנית הרב-תחומית במסגרת החוג להיסטוריה של עם ישראל מציעה אפשרות של לימוד אינטגרטיבי.

 

​סיורים 

במהלך הלימודים ישתתפו תלמידי שני המסלולים בשני סיורים לימודיים של החוג. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>