הקבץ צדק חברתי

מסגרת 400


תוכנית הלימודים "צדק חברתי - דמוקרטיה, הומניזם וצדק חברתי" נועדה לאפשר למידה ודיון בשאלת הצדק החברתי מפרספקטיבה היסטורית ואקטואלית במגוון קורסים מתחומי הדעת של ההיסטוריה, הפילוסופיה, הגיאוגרפיה, החינוך, הקולנוע, מדעי המדינה והסוציולוגיה. תוכנית זו שואבת השראתה מחזונם של הוגים ואנשי מעש הומניסטים שפעלו משחר ההיסטוריה האנושית כדי לעצב חברה מוסרית, רגישה לחלשים וסולידרית, וכן מן החזון הציוני שביקש לכונן בארץ חברה צודקת ומתוקנת, שתקיים שיוויון חברתי ומדיני גמור בין אזרחיה, בלי הבדלי דת, גזע ומין.

לתוכנית שלוש מטרות עקריות:

1. לבחון את החזונות המגוונים של בניין חברה צודקת בהגות המערב החל מן האוטופיות המוקדמות ועד האידיאולוגיות המודרניות (סוציאליזם, ליברליזם ופאשיזם).

2. לבחון את נסיונות המימוש השונים של חזונות אלה, המאבקים המהפכניים והדגמים הקונקרטיים שהוקמו ברחבי העולם (הקומונות, הקיבוץ, מדינת הרווחה, החברה הקומוניסטית, החברה קורפורטיבית וכיוצ"ב) ולהעמידם לדיון השוואתי.

3. ליצור תנאים לפיתוחה של "אינטלקטואליות נורמטיבית" ולגיבושה של השקפת עולם חברתית.

שיעורי החובה של ההקבץ יתמקדו בהבטים התיאורטיים והאוטופיים של שאלת הצדק החברתי ובמאבקים הפוליטיים על מימושו. שיעורי הבחירה יעמיקו את הידע בתחומי הדעת השונים, והסמינריון יאפשר דיון ברמה גבוהה בסוגיה ספציפית.

 

א. הקבץ שאיננו כולל סמינריון

מבנה ההקבץ

ש"ס

שיעורי חובה

שיעורי ליבה

שיעורי בחירה

10 

סה"כ

16 

 

ב. הקבץ הכולל סמינריון או רפראט

מבנה ההקבץ

ש"ס

שיעורי חובה

2

שיעורי ליבה

שיעורים או תרגילים המובילים לסמינריון

שיעורי בחירה

סמינריון או רפראט

סה"כ

20 

 
* אם הסמינריון בהיקף של 2 ש"ס, יש להשלים שיעור בחירה בהיקף של 2 ש"ס מהיצע ההקבץ.

 

רשימת הקורסים

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>