עמיתים

ד"ר אלכס ולדמן

 

ד"ר אלכס ולדמן הוא היסטוריון המתמקד בחקר החינוך בקרב היהודים דוברי הרוסית בישראל ובמזרח אירופה, בדגש על סוגיות חברתיות-תרבותיות כגון ניעות, הגירה, זיכרון ותודעה היסטורית. לצד השתתפותו ב"רוח המקום" הוא משמש חוקר במרכז לחקר התפוצות באוניברסיטת תל-אביב ומכהן כראש ההתמחות בהיסטוריה בתכנית "שבילים" במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר-שבע. ספרו "הגימנזיסטים: חינוך, אקטיביזם ומקורות האינטליגנציה היהודית באימפריה הרוסית", שראה אור בהוצאת מאגנס, זכה פרס שזר לחקר תולדות העם היהודי לשנת תשפ"ג. בין מאמריו האחרונים A Miracle in Minsk, Secondary Education and Social Mobility in the Pale of Settlement before 1887 שראה אור ב-Jewish Social Studies, ומאמר על מקורותיה הפרובינציאליים של החברה האזרחית באימפריה הרוסית שראה אור ב-The Russian Review.

 

ד"ר ג'רמי פוגל

 

ד"ר ג'רמי פוגל חבר סגל בחוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד באוניברסיטת תל אביב. כמו כן הוא חבר סגל במכון מנדל למנהיגות חינוכית בירושלים, מנהל אקדמי ב"עלמא" ומרצה על פילוסופיה לציבור הרחב במגוון פורומים. לג'רמי תואר ראשון בפילוסופיה מאוניברסיטת קיימברידג' ותואר שני ותואר דוקטור בפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב. בתזה שלו בחן את המתח בין אוניברסליות לפרטיקולריזם בפילוסופיה היהודית המודרנית, תוך התמקדות בהוגים היהודים-הגרמנים משה מנדלסון והרמן כהן. הוא המשיך לחקור סוגיות אילו כעמית בתר-דוקטורט באוניברסיטת המבורג, ופרסם בנושא מאמרים וספר, "Jewish Universalisms", שיצא לאור בהוצאת אוניברסיטת ברנדייס ב2023. ג'רמי מעורב במיזמים אמנותיים וספרותיים עצמאיים שונים וכמו כן מקליט פודקאסטים פופולריים בנושאים אקדמאיים ותרבותיים.

 

ד"ר נמרוד טל

 

ד״ר נמרוד טל עומד בראש תכנית רג״ב למצויינים ולמצויינות בהוראה במכללת סמינר הקיבוצים. ד״ר טל הוא מרצה בכיר החוקר ומלמד בנושאים של היסטוריה אמריקנית, חינוך היסטורי והוראת היסטוריה וחבר סגל בחוג להיסטוריה. פרסומיו כוללים, בין היתר, The American Civil War in British Culture: Representations and Responses, 1870s to the Present (Palgrave 2015), ו-Cultures of War in Graphic Novels, (Rutgers University Press, 2018) וחינוך היסטורי: זירות וזיקות (הקיבוץ המאוחד, 2023) ביחד עם פרופ׳ אייל נווה. בימים אלו חוקר את ההיסטוריה של הוראת ההיסטוריה בישראל. ביחד עם פרופ׳ נווה, הקים את המכון הישראלי לחינוך היסטורי בסמינר הקיבוצים ועמד בראשו עד 2023. בוגר תכנית מנדל למנהיגות באקדמיה בהכשרה להוראה.

 

ד"ר ננה אריאל

 

ננה אריאל חוקרת ומלמדת בתחומי הרטוריקה, תרבות המילה והספר, ומדעי למידה בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב. לשעבר הייתה חוקרת ומרצה אורחת באוניברסיטאות הרווארד בארה"ב ו-Sciences Po בפריז, והייתה עמיתת מרכז Minducate למדעי הלמידה. תחומי העניין שלה הם רטוריקה של תנועות קולקטיביות מודרניסטיות ועכשוויות, קונבנציונליות וקלישאות בשפה, תרבות חומרית של ספרים, וכן, מערכת הקשרים בין דיבור ולמידה ובין תיאוריה ופרקטיקה בפדגוגיה. ספרה: "מניפסטים: כתבים של אי-נחת על סף המאה העשרים ואחת" הופיע ב-2018 בהוצאת אוניברסיטת בר אילן. מאמריה התפרסמו בכתבי-עת כגון Pedagogy, Culture & Society, Education and Information Technologies, ו-Culture, Theory and Critique. בנוסף, היא מפרסמת מסות במגזינים מקומיים ובינלאומיים, כגון אלכסון, הזמן הזה, Aeon, Psyche, ו-Philosophy Now. ננה היא חובבת הרפתקאות בתחומי ההוראה והלמידה. היא יצרה את הגרסה האקדמית המקומית והרשמית לקורס ה-MOOC “ללמוד איך ללמוד’’, הנלמד במוסדות אקדמיים ובמוסדות חינוך אחרים ברחבי הארץ, וזכה בפרס חביב הקהל בתחרות הלמידה הדיגיטלית של HIT. בין הפרוייקטים הדיגיטליים שלה, יצרה יחד עם תלמידי רטוריקה בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב את המדריך לכשלים בטיעון, ולימדה את הקורס מבוסס הפרויקט לעשות דברים עם ספרים. ספר הילדים שלה, שנקרא "הספר הכי משעמם בעולם", מזמין ילדים ומבוגרים להרהר על רגש השיעמום ולהתנסות בו.

 

ד"ר עודד כהן

 

ד"ר עודד כהן מלמד הוראת היסטוריה במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט ומלמד היסטוריה בבית ספר התיכון שביישוב חשמונאים. הוא עסק בכתיבת תכניות לימודים בהיסטוריה עבור משרד החינוך ובהטמעתן. מחקריו ההיסטוריים עוסקים בתפקידם התרבותי של יהודים נודדים - שד"רים, מדפיסי ספרים ומחפשי הזדמנויות - באירופה ובאגן הים התיכון בעת החדשה המוקדמת ובהשפעותיו של המסע על הנוסע. ספרו "סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ: מרחבים תרבותיים בעולמו של החיד״א", המבוסס על עבודת הדוקטורט שלו שנכתבה באוניברסיטת תל אביב, ראה אור לאחרונה בהוצאת מאגנס. בשנים 2022-2017 השתלם כעמית פוסט-דוקטורט במרכז לחקר ההיסטוריה של הים התיכון באוניברסיטת חיפה,  במרכז לחקר המרות דת ומפגשים בין-דתיים באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית, בחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת אקס-מארסיי שבצרפת (Maison méditerranéenne des sciences de l'homme, Université d'Aix-Marseille)בשנים אלה פיתח את מחקריו על פועלם התרבותי של יהודים נודדים שונים במרחב הים-תיכוני והאירופי בעת החדשה המוקדמת והעמיק בשאלות העוסקות בדימויים העצמי של יהודים נודדים בעקבות מפגשיהם עם חברות ומרחבים תרבותיים שונים תוך דיון ביהודים נודדים ספציפיים ובשאלות של העברת ידע, חינוך והוראה בקהילות שונות אליהן הגיעו היהודים הנודדים. במסגרת אפיק מחקרי נוסף שלו עסק באופנים השונים של תיאור המקומות הקדושים בארץ ישראל על ידי יהודים ממקומות שונים ברחבי אגן הים התיכון למן שלהי ימי הביניים ועד המאה השבע-עשרההחל משנת 2022 משמש כמדריך פדגוגי ומרצה להוראת היסטוריה במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייטמאמריו התפרסמו במגוון כתבי עת שפיטים בארץ ובעולם.

 

ד"ר רחל שאול

 

ד״ר רחל שאול (דוקטור ליחסים בינלאומיים, התמחות פוליטיקה יפנית, קינגס קולג׳, לונדון)רחל אשת חינוך ויזמית חינוכית-חברתית. מזה כעשרים שנה, מרצה בחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב (2002-22) ובמקביל לאקדמיה, בשתים עשרה השנים האחרונות מפתחת ומוציאה לפועל תוכניות ייחודיות במשרד החינוך.  ביניהן: התוכנית הייחודית ״יחסים בינלאומיים בעידן הגלובלי״ (5 יחידות בגרות) ותוכנית אתנחתא (בחסות חממו״פ יוזמות וניסויים), שתיהן הגימנסיה העברית ׳הרצליה׳לתפיסתה, חינוך הוא משאב חיוני לאדם ולקיומה של חברה בריאה ומשגשגת. לכן, התפיסה החינוכית בה רחל דוגלת ומפתחת, מקורה בעולם התוכן של ׳אקולוגיה חינוכית׳, המציבה במרכז את הפרט. המעשה החינוכי ימומש הלכה למעשה רק כאשר האדם שלם עם עצמו (תלמיד/מורה כאחד) וסובביו במעגלים השונים. בימים אלה משמשת רחל גם כעמיתת מחקר במרכז מנדל ללימודי רוח בקהילה ע"ש ג'ק ג'וזף ומורטון מנדל, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת תל אביב ושאיפתה לתעד ולחקור את שנות התנסותה של תכנית אתנחתא במטרה להביא להרחבת תחום החינוך חברתי-רגשי בארץ.

 

ד"ר תמי הופמן

ד"ר תמי הופמן, חברת סגל ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים הפקולטה לחינוך. עד לאחרונה שימשה כראש תכנית רג"ב למצטיינים במכללה והיא מלמדת השנה גם בקורסים בין מכללתיים מטעם התכנית, במשרד החינוך. כמו כן, עמיתת מחקר ומנהלת התכנית למדיניות חינוך לדמוקרטיה במכון הישראלי לדמוקרטיה. תמי בעלת תואר שלישי מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, נושא המחקר היה זיכרון השואה והוראתה בצה"ל בדגש על משלחות הצבא לפולין, ה"עדים במדים". תחומי המחקר שלה עוסקים בשלושה תחומים עיקריים: הממשקים בין הצבא לבין מערכת החינוך;  מדיניות חינוך לדמוקרטיה, חיים משותפים וחינוך אזרחי במערכת החינוך; הכשרת מורים בהיבטים של חינוך ערכי, אוטונומיה פדגוגית וסוכנות (Teacher Agency). לתמי ניסיון רב במרחבים שונים של המעשה החינוכי: מורה להיסטוריה במשך 20 שנה; מחקר; הכשרת מורים ושותפות בתהליכי עיצוב מדיניות חינוך בחברה האזרחית ובמשרד החינוך.  בוגרת מחזור ב' של התכנית למנהיגות באקדמיה של הכשרת מורים במכון מנדל. 

 

ד"ר תגריד יחיא-יונס

 

ד"ר תגריד יחיא-יונס היא סוציולוגית פוליטית, קיבלה תואר דוקטור (בהצטיינות) בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מאוניברסיטת תל אביב. היא השתלמה לפוסט-דוקטורט, ב-School for Oriental and African Studies -SOAS, אוניברסיטת לונדון; התארחה כחוקרת אורחת ב- LSE -London School of Economics and Political Science, ובשנים האחרונות באוניברסיטת קיימברידג', באנגליה. תגריד זכתה למלגות יוקרתיות ביניהן מלגת האקדמיה הבריטית לפוסט-דוקטורט - British Academy Fellowship. תחומי המחקר העיקריים שלה הם סוציולוגיה של זרות ושייכות; מגדר ופוליטיקה; מגדר ומרחב; גבריות, פמיניזמים ותנועות נשים במזה"ת, תרבות ואתניות, סוציולוגיה של השפה, ושיטות מחקר איכותניות. מחקרה הנוכחי עוסק בשפה. תגריד מלמדת בביה"ס למדעי התרבות, התוכנית ללימודי מגדר, אוניברסיטת תל אביב. היא רכשה, על פני למעלה משני עשורים, ניסיון רב בהוראה באוניברסיטאות ובמוסדות להשכלה גבוהה שונים בארץ. הקורסים שבנתה ולימדה עוסקים בתחומי העניין המחקרי שלה. בפזה קודמת בחיים, היא עסקה בהוראה וחינוך בחטיבה העליונה.

 

נעמי לוסין

 

נעמי לוסין (BA, לימודי מזרח אסיה, אוניברסיטת תל אביב, 2019; MA עם תזה, לימודי אסיה, האוניברסיטה העברית, 2023) עוסקת בשילוב טכניקות גוף-נפש בהוראה על בסיס תפיסות שהתפתחו במזרח אסיה. מחקרה עוסק בהיבטים של פדגוגיה מתבוננת, הכוללת שקלול המצב הפיזי והמנטלי-רגשי של הלומדים עם התוכן הנלמד. בתחום המעשי, נעמי שותפה להקמה ולהפעלה של תכנית אתנחתא, הפועלת מאז 2017. תוכנית ייחודית זו מקנה מיומנויות אישיות ובין-אישיות הן לתלמידים והן למורים בחטיבות ביניים ובתיכון. כמו כן, נעמי מלמדת פילוסופיה וספרות הודית במרכז למחוננים ומלווה פרטנית צעירים בכל הגילאים בביסוס יכולות קשב, הרפייה וריכוז, תוך התאמת תרגול אישי. החל מ – 2023 נעמי עמיתת מחקר במרכז מנדל ללימודי רוח בקהילה על שם ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת תל אביב.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>