על אודות

על אודות החוג למקרא

עם כל הכבוד למיטב הספרים הנמצאים ברשימות רבי המכר, ואפילו לקטלוג של איקאה, יש ספר אחד שדורות על גבי דורות נמצא בראש הרשימה, והוא תמיד רלוונטי. האם פעם תהית איך יכול להיות שספר אחד נמצא בבסיס שלוש דתות – יהדות, נצרות ואסלאם – וגם השפיע על אינספור יוצרים ואמנים, מלאונרדו דה וינצ'י ועד לאונרד כהן? איך בכלל טקסט עתיק כזה השתמר כל השנים והגיע עד למאה ה-21 חי ובועט? ומי בכלל כתב אותו, מתי ולמה?
אם כן, מקומך איתנו בחוג למקרא. זאת ההזדמנות שלך לצלול לספר המפורסם והמתורגם ביותר בהיסטוריה. זאת ההזדמנות שלך להבין את הספרות המקראית, השירה, הנבואה, והחוק בהקשרם הקדום, וללמוד כיצד הם נוצרו והתפתחו. זאת ההזדמנות שלך להכיר לעומק את כל כלי המחקר המתקדמים כדי לפענח את הסודות של ספר הספרים וראשית המחשבה העברית והכלל-אנושית.

 

עשרים וארבעת ספרי המקרא משקפים את עושר היצירה הרוחנית והספרותית של עם ישראל בעת העתיקה, ולשון המקרא היא נדבך היסוד של השפה העברית והמופת הסגנוני המנחה את היצירה העברית. מאז זמן יצירתם – דרך ימי הבית השני, תקופת חז"ל וימי-הביניים – ועד ימינו אלה, ספרי המקרא ופרשנותם הם התשתית לתרבות העברית והיהודית לדורותיה. התנ"ך הוא גם חלק מכתבי הקודש של הנצרות, ואחד ממקורות ההשפעה העיקריים של האסלאם, ולכן הוא גם עמוד תווך של תרבויות המערב והמזרח התיכון, ונכס תרבותי כלל-אנושי.
המטרות המרכזיות של חקר המקרא הן לימוד היצירה הספרותית והעבר התרבותי של עם ישראל לצד עמי המזרח הקדום, בחינת מגוון האמונות, הדעות והערכים של המקרא, תוך הבנת הקשרם ההיסטורי-תרבותי שבו התהוו, והשינויים והתפתחויות שחלו בהם לאורך תקופת המקרא. בהתאם לכך, נלמדים בחוג הנושאים הבאים: שאלת התהוות ספרי המקרא ותהליך התגבשותם עד שהתקבעו בנוסח המוכר לנו, מחשבת המקרא על מגוון הדעות והאמונות שבה, האמצעים הספרותיים במקרא ודרכי עיצובם, ולשון המקרא על רבדיה השונים. כמו כן נסקרים ההיסטוריה, התרבות והעולם הרעיוני של עם ישראל ועמי המזרח הקדום כרקע לצמיחת הספרות המקראית ועיצובה. הלימודים בחוג מקיפים גם את הספרות הבתר-מקראית, שנוצרה בימי הבית השני ושרדה למקוטעין בספרים החיצונים ובמגילות מדבר יהודה, וכן הם פורשים יריעה רחבה של פרשנות המקרא לדורותיה. 

 

למה באוניברסיטת תל אביב?
כי הקמפוס החי והתוסס של עיר העברית הראשונה הוא המקום המתאים ביותר ללימוד הספר העברי הראשון. 
החוג למקרא באוניברסיטת תל אביב מציע מגוון רחב וייחודי בחקר המקרא. תחומי ההתמחות של חברי החוג מתפרסים על כל תחומי המקרא ועולמו המשתרעים מן המזרח הקדום ועד העולם היווני-רומי; מראשית היצירה העברית ועד שאלות ההתקבלות של הספר בעולם היהודי, הנוצרי והמוסלמי הקדום; מהשאלות הפרשניות שעלו החל מהתקופה המקראית וימי הבית השני ועד העולם המודרני והפוסט-מודרני. השילוב בין התחומים השונים הנחקרים בחוג והקולות המגוונים של סגל החוג מקנה לתלמידות ולתלמידים הכשרה ייחודית, ומעודד מחקר פורץ דרך בתחום אשר ניצב בחזית האקדמיה הישראלית והעולמית. תלמידי ותלמידות החוג למקרא זוכים לליווי אישי והנחיה צמודה מקצועית של סגל החוג, ובשלבים מתקדמים משתתפים בפרויקטים מדעיים חדשניים. 

 

מה אפשר לעשות עם זה?
בוגרי ובוגרות החוג עוסקים בהוראת מקרא בבתי הספר, בהדרכה ואוצרות במוזיאונים, באתרים היסטוריים וארכאולוגיים, או פונים למקצועות הדורשים יכולת ניתוח והבנה מעמיקה של השפה (כמו עריכת ספרות ותקשורת), ומקצועות עתירי ידע המשוועים לבוגרים בעלי כושר ניתוח ויצירתיות (כגון השירות הציבורי וחברות הייטק). מצטיינות ומצטיינים ממשיכים לתארים מתקדמים לתואר מוסמך ודוקטורט, ויכולים להשתלב במחקר במוסדות להשכלה גבוהה בארץ ובעולם.
הלימוד בחוג למקרא בתל אביב מאפשר לשלב את התואר במקרא עם מגוון תחומים בפקולטה למדעי הרוח (כמו ארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום, ספרות, לשון עברית, לימודים קלאסיים ועוד) ובפקולטות האחרות ברחבי הקמפוס (ממשפטים ועד פסיכולוגיה, תולדות האומנות, כלכלה ועוד), שילובים המעניקים ארגז כלים ייחודי והכשרה עיונית רחבה לצד תחומים נוספים. 

 

מלגות
החוג מציע מלגות בגובה של עד חצי שכר לימוד למשך שנתיים לתלמידי התואר הראשון והשני, ומלגות הצטיינות נוספות. 
לפרטים נוספים

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>