מועדון כתבי העת של בית הספר לפילוסופיה

מועדון כתבי העת של בית הספר לפילוסופיה

מועדון כתבי העת של בית הספר החל את פעילותו בשנת תשע"ז. פגישות המועדון מתקיימות מדי שבועיים, בימי שני, בשעות 16:00 – 18:00. הדיונים מתמקדים בסוגיות עקרוניות שרלבנטיות לחוקרים בראשית דרכם האקדמית כיום כאשר מספר מצוצמם של מפגשים מוקדש לדיון כללי בעוד יתר המפגשים מתרכזים בפרסומים של חברי המועדון תוך שימת דגש על הבטים רחבים יותר שעולים מהמקרים השונים.

נכון לעכשיו האוניברסיטה לא מציעה משרה ייעודית של מנטורים מקצועיים לדוקטורנטים [משימה שמופקדת כעת בידי המנחים שלא בהכרח מודעים לחלק הזה של תפקידם ולא בהכרח רוצים או יכולים להתמודד עם האתגרים החדשים] – הפורום שואף במוצהר לענות על הצורך הזה.

הסוגיות העקרוניות הנדונות נוגעות לתהליכים שמתרחשים במסגרת מדעי הרוח בארץ ובעולם בשנים האחרונות ושמשפיעים ישירות ועמוקות על כל אחת ואחד, ובמיוחד על אלה שנמצאים בשלבים המוקדמים והקריטיים של המחקר וחיפושי עבודה. התפיסה שעומדת בבסיס פעילות המועדון נובעת מהשינויים שמתחוללים (לאט לאט) במה שנוגע לתפיסת התואר השלישי לא רק כאירוע מחקרי אלא גם כשלב קריטי בבניית הקריירה המקצועית של אלה שבחרו לנסות ולהשתלב באקדמיה. שינויים שעוברים על המערכת האירופית כיום ושינויים איטיים בישראל בכיוון של המקובל בצפון אמריקה (בעקבות תהליכי שינוי משמעותיים שהתחוללו גם שם), נותנים מקום לתקווה שבעתיד הקרוב נראה מסלול דוקטורט יותר מקצועי וממוקד שבנוי גם כמסלול הכשרה מקצועית.

דוגמא להתלבטויות טיפוסיות במסלול הדוקטורט הנוכחי: מתי צריך להתחיל לפרסם במהלך הדוקטורט? כיצד לתכנן נכון את ההשתתפות בכנסים ובניית רשת תמיכה מקצועית? האופציה של כתיבת דוקטורט מאמרים? פרסום הדוקטורט כספר או פרסום מאמרים? עברית – אנגלית – שפות זרות אחרות. רוחב היריעה הרצוי של המחקר. כמות החדשנות הנדרשת.

אפשר להוסיף לאלה את השאלות המטרידות של תכנון קריירה, שאלות שלרוב נותרות במעמד של התלבטות פנימית: השתתפות בכנסים, החל מאיתור כנסים מתאימים, כתיבת אבסטרקט באופן שמדגיש את הרעיונות החשובים לטיעון, והצגת הטיעון, הבניה מתודולוגית, בניית מצגת וכו׳. ענין חשוב נוסף הוא איתור והכנת הצעות מחקר לקרנות (ולפוסט דוקים), בניית קורות חיים ורזומה [שלא לדבר על הקמת משפחה].

המועדון נועד עבור המשתתפים ונבנה במידה רבה בהשראת הצרכים והעניין שהם מביאים לפגישות. הוא מבוסס ברובו על הצגה של ניירות עבודה של המשתתפים: מאמר שפורסם זה עתה, מאמר שבדיוק נמצא בשלבים שונים של תהליך הפרסום הארוך (כתיבה, עריכה, התמודדות עם ביקורות ודרישה לתיקונים וכו'), הרצאה שניתנה בכנס ושאותה צריך עכשיו לעבד למאמר, פרק מתוך דוקטורט שמחפש דרך להתפרסם כמאמר נפרד וכד'. הטקסט מופץ מראש בקרב המשתתפים ונשלח בנוסף ל"שיפוט" בקרב 2 – 3 מהמשתתפים, שמדמים ביקורת עמיתים.

בנוסף לכך בית הספר מספק סיוע בעריכה לשונית לצורכי פרסום, כולל עריכה מקצועית. מאמרים שזכו להתפרסם בכתבי עת זיכו את מחבריהם במענקים מיוחדים. החל משנת מתקיימות סדנאות בכתיבה אקדמית באנגלית במסגרת בית הספר. 

להלן מספר נושאים שנדונו במועדון כתבי העת בשנה החולפת:

פרסום אקדמי בשלבים המוקדמים של המחקר – הבטים מרכזיים

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>