סמינר מחקר 26 בפברואר - אורלי לואיס (האוניברסיטה העברית) - ידע אנטומי בעת העתיקה וכיצד עיצב רעיונות אודות "פנאומה" ונשימה

יום ב', 26.2.2024, שעה 18:00, בניין גילמן חדר 449

24 פברואר 2024

אורלי לואיס

האוניברסיטה העברית

 

ידע אנטומי בעת העתיקה וכיצד עיצב רעיונות אודות "פנאומה" ונשימה

 

המושג היווני "פנאומה" (מילולית "רוח", לטינית: spiritus) היה מרכזי ברעיונות הפילוסופים והרפואיים בעולם היווני-רומי. המושג עבר גלגולים רבים כבר בעת העתיקה. הוא התייחס לאוויר שבתוך הגוף ומתוך משמעות זו צמחו משמעויות והקשרים נוספים ביחס לנפש ולשכל ואף לישויות והשפעה אלוהיות. היסטוריוניות הראו ששינויים בידע האנטומי בעת העתיקה היו גורם מרכזי לתמורות במשמעות המושג פנאומה, ברעיונות אודותיה ואודות יחסה לגוף ולנפש. אולם המחקר מתמקד לרוב בפנאומה עצמה ומעניק במה משנית בלבד לידע האנטומי. גם כאשר המחקר עוסק בפן האנטומי, הוא מתמקד באברים מרכזיים כגון הלב והמוח, ודן בנפרד למחברים ואסכולות שונות.

הרצאה זו תחזיר למרכז את חלקי הגוף הקשורים בפנאומה ואת הידע האנטומי המגוון אודותם. דרך דיון מעמיק במבנה של מגוון חלקי גוף הקשורים לפנואמה, אראה כיצד הכרות עם האנטומיה העתיקה מאפשרת להבין טוב יותר את השאלות שהעסיקו את בני התקופה, את נקודות הממשק בין הרעיונות השונים אודות פנאומה, וכן את יחסי הגומלין בין תאוריה ומחקר מעשי בעולם העתיק. בנוסף, אתייחס לאופן שבו יצירת ייצוגים ויזואליים של הרעיונות האנטומיים ההיסטוריים כחלק מתהליך המחקר תורמת להבנתנו את הכתבים והידע העתיקים.

 

התכנסות לקפה וכיבוד קל בשעה 17:45, ליד חדר  449

יו"ר: שאול קציר

הציבור מוזמן­­

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>