סמינר מחקר 4 במרץ: שאול קציר - שימוש לפני ניסוח: טיעונים פרוטו-אנרגטיים והיווצרות עקרון שימור האנרגיה

סמינר מחקר 4 במרץ: שאול קציר - שימוש לפני ניסוח: טיעונים פרוטו-אנרגטיים והיווצרות עקרון שימור האנרגיה. הסמינר יתקיים בגילמן 449 בשעה 18:00.

21 פברואר 2019

שאול קציר 

מכון כהן 
 

שימוש לפני ניסוח: טיעונים פרוטו-אנרגטיים והיווצרות עקרון שימור האנרגיה

 
ההסטוריוגרפיה של חוק שימור האנרגיה מתמקדת בניסוח החוק בידי מספר מדענים. בהרצאה זו אפנה לדיון בשימוש בשקולי אנרגיה בתהליך הסקה מדעיים בטרם ניסוח עיקרון מוגדר היטב. אראה שעמימות מושגית ותחום תקפות פורמלי מוגבל לא מנעו את השימוש המוצלח ברעיונות אלו להשגת תוצאות מדעיות חדשות. מסוף שנות העשרה ועד שנות הארבעים של המאה ה-19 מדענים התבססו על רעיונות פרוטו- אנרגטיים בכדי להתמודד עם בעיות ספציפיות באופטיקה, אלקטרודנימיקה, תאוריה של בטריות, מנועי חם וחם בעלי חיים. על ידי שימושים אלו הם הרחיבו את תחום ההחלה המעשי של טיעונים המבוססים על שימור או חוסר יכולת להרוס ״כח״ וסיפקו שיטת הסקה יעילה לארגז הכלים התאורטי שעמד בפני המדענים. פיתוח כלי זה היה תהליך הסטורי חשוב כשלעצמו, שמעבר לכך, בשילוב תהליכים נוספים הוביל להיווצרות ״פיזיקה של אנרגיה״ במחצית השניה של המאה. באופן רחב יותר, הסטוריה זו מדגימה את חשיבות השימושים בתהליך היווצרות והתגבשות חוקים ועקרונות במדע.
 
קישור למאמר שזה עתה הופיע עליו מבוססת ההרצאה: 

"Employment Before Formulation: Uses of Proto-Energetic Arguments,” Historical Studies in the Natural Sciences, 49 (2019): 1-40

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>