סמינר מחקר 5 באפריל (בקמפוס ובזום): אחמד אגבריה (מכון כהן) - אבן ח'לדון על הסוציולוגיה של האומנויות והמדעים

סמינר מחקר 14 בדצמבר: אחמד אגבריה (מכון כהן) - אבן ח'לדון על הסוציולוגיה של האומנויות והמדעים. שימו לב כי הסמינר יתקיים בקמפוס וישודר במקביל בזום. ראו פרטים למטה. כמו כן, שימו לב כי לאחר ההרצאה, נמשיך את השיחה ב"חוג הצפוני" שבכניסה לאוניברסיטה.

30 מרץ 2021

סמינר מחקר

יום ב'5/4/2021  שעה 18:00, גילמן 449 (עשוי להשתנות)

 

אחמד אגבריה
מכון כהן

 

אבן ח'לדון על הסוציולוגיה של האומנויות והמדעים

בהקדמה למדע ההסטוריה, תוך התייחסותו למדע החדש שקרא לו בשם 'עִלְם אל-עֻמְרַאן' (מדע הסוציולוגיה), טוען אבן ח'לדון כי ההיסטוריה היא תנועה המתרחשת על הציר המחבר בין שני קצוות; החברה הבדואית מצד אחד והחברה האורבנית מצד שני. תנועה זו אינה אקראית, אלא מניע אותה כוח חברתי אינהרנטי שלעיתים לובש לעצמו צורות דרמטיות שאינן נטולות אלימות. אבן ח'לדון מכנה כוח זה בשם 'התודעה הקיבוצית' (עַצַבִּיַּה) ובאמצעותו הוא מנסה להסביר תופעות חברתיות כגון עלייתן ונפילתן של מדינות, ההתפתחות הסוציולוגית של תרבות מסוימת, הפילוסופיה של ההיסטוריה והתפקיד המכריע של הכלכלה בכל מהלך פוליטי והיסטורי. אלה הנושאים שקיבלו את מרבית תשומת הלב במחקר על הגותו של אבן ח'לדון.

ההרצאה תתמקד בפרקים האחרונים של ההקדמה המוקדשים להיסטוריה של האומנויות והמדעים שהופיעו בתרבות האסלאם. אנסה לקרוא את הופעתם והתפתחותם של האומנויות והמדעים דרך המשקפיים הסוציולוגים של אבן ח'לדון, במיוחד דרך הדיכוטומיה של נוודות ואורבניזם שאבן ח'לדון מעמיד במרכזה של כל הוויה חברתית.

 

 

הכניסה למפגש מותרת לבעלי ״תו ירוק״ בלבד ובהתאם להנחיותיו, יש לשלוח אישור מתאים מראש לכתובת cohn@tau.ac.il

 

המפגש גם ישודר בכתובת

https://us02web.zoom.us/j/84179592877?pwd=WlNLanJUUDgxdnE1Z2JwTjZRWkVOUT09

 

יו"ר: שאול קציר

הציבור מוזמן

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>