סמינר מחקר מכון כהן חוזר לקמפוס ביום ב׳ הקרוב, 8 ביוני (שימו לב לשינוי המקום). נארח את פרופ׳ רועי קוזלובסקי מבית הספר לאדריכלות, אוניברסיטת תל אביב, שירצה בנושא: ״נופי עלות-תועלת: ההסטוריה הטכנו-פוליטית של פרויקט האיילון״

סמינר מחקר מכון כהן חוזר לקמפוס ביום ב׳ הקרוב, 8 ביוני (שימו לב לשינוי המקום). נארח את פרופ׳ רועי קוזלובסקי מבית הספר לאדריכלות, אוניברסיטת תל אביב, שירצה בנושא: ״נופי עלות-תועלת: ההסטוריה הטכנו-פוליטית של פרויקט האיילון״. הסמינר יתקיים בגילמן 223 בשעה 18:00, ויועבר גם בזום.

04 יוני 2020

רועי קוזלובסקי

בית הספר לאדריכלות, אוניברסיטת תל אביב

נופי עלות-תועלת: ההסטוריה הטכנו-פוליטית של פרויקט האיילון

טכניקות ניהוליות כמותניות כגון ניתוח עלות-תועלת וניתוח סיכונים משמשות להערכת הכדאיות של מפעלי תשתית וניהול התכנון והבנייה שלהם. שיטות אלו, שפותחו בארצות הברית בשנות השלושים לניהול שקוף של תקציבי פיתוח הופצו על ידי הבנק העולמי לארצות מתפתחות כחלק מחבילת המודרניזציה בתקופת המלחמה הקרה. אימוץ טכניקות אלו הביא לשינוי התפיסה של אזרחות וערך חיי אדם כמו גם היחס לטבע. אחד המכשולים העומדים בפני היסטוריונים המבקשים לחקור את הביטוי המטריאלי, התפקודי וההכרתי של מתודות כמותניות הינו הארגון שלהם ברשימות וטבלאות, סוגה ספרותית שאינה מבטאת את הסובייקטיביות של המחבר. כיצד אם כן ניתן לגשר, אם בכלל, בין התשוקה של ההיסטוריון לארגן את העבר לנרטיב בעל משמעות, ופעולות החישוב והרישום שמייצרות את התשתיות? שאלות ובעיות אלו יפותחו דרך מקרה המבחן של מפעל נתיבי איילון. אישור הפרויקט היה תלוי בסקרי עלות תועלת ש"הוכיחו" את כדאיותו כהשקעה פיננסית. התעלה תוכננה על ידי מומחים שיישמו את תאוריית ניהול הסיכונים, כדי לחשב את הבלתי ניתן לידיעה. לאחר ההצפה של הפרויקט, הציבור איבד אמון בתרבות המומחים. בשלב הבא של הפרויקט, הועברה לישראל שיטה אחרת להערכה של פרויקטים כדי לפצות על חוסר היכולת של עלות-תועלת לשכלל ערכים לא סחירים כגון איכות חיים ושימור סביבתי, כך שבניסיון לפתור את בעיות הניקוז של האיילון שולבו גם פרקטיקות של שיקום נופי.

שימו לב לשינוי במיקום - הסמינר יתקיים בגילמן 223
 
המפגש יתקיים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, לפיכך לא נוכל להגיש קפה וכיבוד קל לפני ההרצאה, אך כן נחדש את המפגש הלא פורמלי המשותף לאחר ההרצאה בפאב שמחוץ לקמפוס.
 
המפגש גם ישודר בכתובת https://zoom.us/j/91064252466
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>